کد خبر: 894464
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰

نويسنده: محمدرضا هاديلو

ديگر براي همه عادي شده. عادي شده که از خانه خارج شوند و ببينند تنفس برايشان سخت است. عادي شده که تا عصر منتظر بمانند تا مسئولان چند سازمان و نهاد عريض و طويل، جلسه اي بنام کميته اضطرار آلودگي هوا را تشکيل دهند و ببينند چه کساني فردا در اين هوا خواهند مرد و چه گروه هايي بايد تعطيل شوند. البته اين اتفاق ديگر محدود به پايتخت نيست و تقريبا تمام استانها درگير اين بازي کثيف شده اند.

ملغمه اي از روش هاي علمي و غير علمي

آلودگی هوا، گرد و غبار، ذرات معلق، وضعیت هشدار، وارونگی جوی ، خودرو، موتورسیکلت، زوج و فرد، طرح ترافیک، معاینه فنی، صنایع آلاینده، بیماری‌های تنفسی، سوخت، یورو ۴، سمی، هوای پاک و...؛ بعید است که حتی اگر ساکن شهرهای بزرگ کشور هم نباشید، بیش از نیمی از این کلمات و اصطلاحات به گوشتان نخورده باشد، چه برسد که در درون ماجرا حاضر باشید و بارها و بارها صابون اين آلودگي ها به تنتان نخورده باشد.

در شرایطی که از مدت‌ها پیش به نظر می‌رسید، با فرا رسیدن فصول سرد سال، وارونگی جوی «غول آلودگی» را به روال هر سال به سطح برخی از شهرهای بزرگ کشور برگرداند، هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، تا سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، تعطیلات آلودگی برای برخی از نقاط کشور از راه برسد تا تهران و اراک و اصفهان و تبريز و مشهد و کرج و چند شهر ديگر دوباره تعطيل شوند تا بادي بوزد و زندگي را دوباره جاري کند.

این تعطیلات در حالی از راه می‌رسد که کارهایی مانند طرح ترافیک و گسترده شدن آن حتی در سطح کلانشهرهای دیگر عملا راه به جایی نبرده و حتی قادر به تثبیت وضع نامطلوب حاکم بر این شهر‌ها نیست که اگر بود، بی‌گمان تعطیل کردن اقتصاد پایتخت برای چند روز، راهکار مسئولان نمي شد.

بحث آلاينده ها و تعطيلات ناشي از آن ، موضوع امروز و ديروز نيست. درست مثل حرف هاي تکراري مسئولان که یکی ریشه را در بنزین غیراستاندارد دانسته و خودروهای غیراستاندارد را مکمل معرفی می‌کند و دیگری گناه عمده را گردن موتورسیکلت‌ها می‌اندازد. مسئول بعدی از صنایع آلاینده در مجاورت شهر‌ها ناله سر می‌دهد و همین طور چرخه ادامه پیدا می‌کند تا قصور پلیس در توقف خودروهای آلاینده، کمبود فضای سبز، ضعف سامانه حمل و نقل شهری، خودروهای تک سرنشین و... هم به نوبت در جایگاه محاکمه قرار گرفته و از نگاه يک مسئول مي تواند تبرئه شود و از منظر ديگري نقش نخست ماجرا را برعهده دارد.

در چنین شرایطی، طبیعی است که هیچ گونه وحدتی در آرا دیده نشده و در زمان ارائه راهکار، هر کسی ساز خود را کوک مي کند تا ملغمه‌ای از روش‌های علمی، غیر علمی، آرمان‌‌گرایانه و حتی طنز ارائه و البته به بوته فراموشی سپرده شود تا اگر خدای ناکرده دوباره آلودگی برگشت، هر کسی روش خود را از بایگانی بیرون کشیده و روز از نو و روزی از نو!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار