کد خبر: 894424
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
باکو، بزرگترین شهر قفقاز و خواهرخوانده ی تبریز، پایتخت آذربایجان است و در ساحل غربی دریای خزر قرار دارد. در هر منطقه قفقاز با فرهنگ های متفاوت و تنوع نژادی خوبی روبرو می شویم. در سفر به باکو، که زمانی بخشی از ایران بوده، می توان رگه های عمیق از فرهنگ ایران را مشاهده کرد.

ساختمان های باشکوه در بخش قدیمی باکو، در کنار معماری نوین جذابیت خاصی دارد که بیننده را شیفته می کند. تور باکو نیز مانند تور استانبول ، چند سالی است طرفداران زیادی پیدا کرده است.

خصوصیات آب و هوایی باکو

باکو تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های خنک دارد، زمستان های باکو سرد و همراه با برف و باران است و دمای هوا در تابستان بالا و روزها گرم و شرجی است. در تمام سال از دریای خزر باد ملایمی می وزد. مناسب ترین فصل برای رفتن به باکو فصل بهاراست، مخصوصا که مراسم نوروز هم در آنجا برگزار می شود. فصل پاییز هم برای کسانی که در دوره تحصیلی نیستند مناسب است.

جاذبه های گردشگری باکو

شهر قدیم باکو

قسمت قدیمی شهر که آذری ها به آن « ایچری» شهر می گویند، قلب تاریخی باکو است. گردش در خیابان ها و کوچه های باریک، رستورانهای کوچک محلی، بناهای با معماری سنگی، مغازه های کوچک سوغاتی فروشی و موسیقی فولکلور آذری، شما را به سفری تاریخی می برد. دو سازه مهم شهر باکو، برج دختر و قصر شیروان شاه، در این قسمت قرار گرفته اند که در سال 2000 به لیست میراث جهانی یونسکو پیوستند.

کاخ شروان شاه

در پشت دیوارهای شهر قدیمی، کاخ شروان شاه قرار گرفته. این بنای ماسه سنگی، در قرن پانزدهم میلادی ساخته شد، در زمانی که حکومت عباسیان به پایان می رسید و باکو به عنوان پایتخت شروان شاه انتخاب می شد. این قصر دارای ساختمان گنبدی هشت ضلعی، طاق های سنگی و کنده کاری های ظریف است و نیز مسجدی که سه ورودی مختلف دارد، یکی برای شاه، یکی برای زنان و دیگری برای کارکنان قصر.

قلعه دختر The Maiden Tower

از دیگر بناهای تاریخی باکو، قلعه دختر است که آذربایجانی ها به آن « قیزقالاسی» می گویند. این قلعه 6 متر عرض و 5/29 متر ارتفاع دارد و قدمتش به دوران ساسانی برمی گردد. از بالای این برج می توان دیدنی های شهر باکو، مخصوصا شهر قدیم و خلیج باکو را تماشا کرد. در روزگاران قدیم این بنا به عنوان نیایشگاه آناهیتا، زیارتگاه زرتشتیان محسوب می شده و بعد از مرمت آن در سال 1960 به موزه تبدیل شد . قلعه دختر هم مانند قصر شروان شاه درون دیوارهای شهر قدیمی قرار دارد.

پارک مفاخر

پارک مفاخر از دیدنی های باکو و نیز مرکزی تفریحی است. در این مکان که در واقع قبرستان شهری است، شخصیت ها ی مهم آذری مثل رئیس جمهورها، هنرمندان و دانشمندان دفن شده اند که تعددشان به 200 نفر هم می رسد. این مکان قابل احترام در سال 1948 ساخته شده است.

موزه تاریخ باکو

این موزه شامل آثار متنوع از تاریخ قدیم تا عصر حاضر است و در واقع اقامتگاه خانوادگی سرمایه دار ثروتمند آذربایجانی بوده و امروزه به عنوان قصر مورد استفاده قرار گرفته است. موزه دارای سه بخش است، بخش اول مربوط به دوران ماقبل تاریخ است، بخش دوم متشکل از اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و بخش سوم حاوی اموال خانواده تقی یف است که سابقا در این مکان زندگی می کرده.

مرکز فرهنگی حیدرعلی اف

این سازه مدرن از جاذبه های مهم شهر است، این اثر معماری حیرت انگیز توسط « زاها حدید» طراح و معمار مشهور ساخته شده. نمای ساختمان دارای اشکال انتزاعی، موج و انحناهای جالبی است که در کنار رنگ سفید و شفاف آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند. داخل این بنا نمایشگاهی دائمی از لوازم و وسایل شخصی حیدرعلی اف، رئیس جمهور محبوب آذربایجان است و البته برنامه های فرهنگی و هنری هم در آن برگزار می شود.

گل فشان Mud Volcanoes

گل فشان باکو کاملا منحصر به فرد است، این گل فشان در 10 کیلومتری پارک ملی قبوستان قرار دارد. نکته جالب در مورد این گل فشان این است که ارتفاعش در بالاترین وضعیت به 2 متر می رسد، باید خاطرنشان کرد که نیمی از گل فشان های جهان و نیز بزرگترین آنها در آذربایجان هستند. حباب هایی که از این گل فشان بیرون می زند، بی نهایت سرد است و گفته می شود گل آن برای پوست صورت اثر دارویی دارد.

برج های شعله

این برج های سه گانه شیشه ای، بلندترین آسمان خراش های باکو هستند، ارتفاع آنها بین 160 تا 180 متر با انحناهای سینوسی و به رنگ آبی طراحی شده و از همه جای شهر باکو قابل دیدن است. در سازه این برج ها از آتش الهام گرفته شده و نورپردازی آن در شب، شعله های آتش روی سیاهی آسمان را به تصور می آورد، در اطراف این برج ها رستوران های خوب باکو را می توان یافت.

پارک ملی قبوستان

این منطقه تپه ای و کوهستانی در جنوب شرقی رشته کوه های قفقاز و در حدود 64 کیلومتری جنوب غربی باکو واقع شده. پارک ملی قبوستان حاوی سنگ نگاره هایی است که قدمتشان به حدود 40000 سال پیش باز می گردد و از قدیمی ترین مناطق مسکونی تاریخ بشر در آذربایجان هستند و بازتاب دهنده ی تمام فعالیت های انسان های کهن مثل مراسم رقص، منظره های شکار، تصاویر حیوانات آن زمان و نجاری هاست.برای دیدن اخبار سایر تور لحظه آخری مانند تور گرجستان می توانید از سایت سفر باتو دیدن کنید.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر