کد خبر: 894328
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: پس از 30 سال تحقيق و بررسي نهال مقاوم به آفت و بيماري جاروك ليموترش در كشور توليد و براي كشت به باغداران معرفي شد. 
اسكندر زند در نشست خبري با اشاره به اينكه طرح مقابله با آفت جاروك ليموترش با همكاري معاونت علم و فناوري رياست جمهوري اجرا شده است، افزود: براي اولين بار در كشور و در جهان نهال مقاوم به اين بيماري با استفاده از رقم بومي «پرشين» توليد شده است. 
وي گفت: در مجموع از بين 70 نوع درخت ليموترش در كشور، چهار نوع آن به بيماري جاروك مقاوم‌ هستند و هم‌اكنون در مؤسسه تحقيقات مركبات استان فارس مراحل نهايي را براي توليد انبوه مي‌گذراند. رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است ليموترش «پرشين» در باغات كشور جايگزين و باغات جديد احداث شود. زند گفت: در 30 سال گذشته دستورالعمل‌هاي متعددي براي جلوگيري و پيشگيري از شيوع آفت به باغات ليموترش كشور ارائه شد، اما معرفي ارقام مقاوم به آفت درمان قطعي اين چالش 30 ساله است.

وي تأكيد كرد: درمان قطعي بيماري جاروك ليموترش براي اولين بار كشف و از جانب پژوهشگران كشورمان به جهان معرفي شد. رئيس سازمان تحقيقات، آموزش‌ و ‌ترويج كشاورزي از تصويب قانون حفاظت از ذخاير ژنتيكي در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و افزود: براساس اين قانون ورود‌ و ‌خروج هرگونه اندام گياهي، پياز، نهال، بذر و ديگر گونه‌هاي گياهي خاص و ويژه به كشورمان ممنوع است. وي گفت: با تصويب اين قانون امكان مديريت ذخاير ژنتيكي فراهم شده است و مجازات‌هايي براي متخلفان تعيين و اجرا مي‌شود. رئيس سازمان تحقيقات، آموزش ‌و ‌ترويج كشاورزي ادامه داد: 18درصد از كودهاي موجود در بازار تقلبي بودند كه از توليد آنها جلوگيري شد و 3 درصد از انواع كودها نيز غيراستاندارد بودند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار