کد خبر: 894326
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در حالي معاون وزير جهاد كشاورزي از توليد ۵ ميليون تن پرتقال در سال‌جاري و اشباع بازار خبر مي‌دهد كه قيمت اين ميوه همچنان در خرده‌فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي عرضه بيش از ۵ هزار تومان است.
بهناز قاسمی

گفته مي‌شود، مركبات برخلاف سال گذشته نه دچار يخ‌زدگي شده و نه توليد آن كاهش يافته به طوري كه سردخانه‌هاي شمال مملو از مركبات است و معاون باغباني وزير جهاد هم معتقد است، بخش اعظم پرتقال‌ها بايد صادر شود و پيش‌بيني مي‌شود تا خرداد سال آينده پرتقال موجود جوابگوي بازار باشد. اين در حالي است كه در يك هفته اخير از ساعت ۱۲ ظهر به بعد، برخي از ميادين ميوه و تره‌بار از عرضه پرتقال خودداري كردند و به مشتريان گفتند كه بار پرتقال كم است. متأسفانه دستگاه‌هاي نظارتي نيز هيچ واكنشي به قيمت‌هاي غيرمنطقي ميوه در بازار ندارند. 
به گفته فعالان بازار، كساني كه شايعه نبود پرتقال در بازار را به راه انداخته‌اند، همان كساني هستند كه مجبورند در خرداد و تيرماه در گرماي هوا در انبار‌ها را باز كنند و با قيمت پايين بارشان را به دستفروشان و وانتي‌ها بفروشند و اين داستان همواره ادامه دارد. زماني بازرسان تعزيرات و سازمان حمايت به سردخانه‌ها و انبار‌ها سر مي‌زدند و محتكران از ترس اين بازرسان از احتكار مي‌ترسيدند، اما اكنون شرايطي به وجود آمده كه ديگر از بازرس و ناظر خبري نيست و محتكران سال‌هاست مردم را از تازه‌خوري سيب و مركبات در فصل زمستان محروم كرده‌اند و مجبورند اين ميوه‌ها را در فصلش با قيمت گران بخرند و در بهار و تابستان ميوه پخته شده بخورند. 
محمدعلي طهماسبي در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اينكه سال گذشته دچار آسيب‌هاي مختلفي در بخش توليد مركبات بوديم، اما امسال بيش از 5 ميليون تن مركبات در كشور توليد شده است به حدي كه دولت يارانه صادراتي حدود ۵۰ ميليارد تومان اختصاص داده تا توليد مازاد بر مصرف صادر شود. وي همچنين به ميزان توليد سيب در كشور اشاره كرد و افزود: ‌امسال 3 ميليون و 700 هزار تن سيب در كشور توليد شده كه حدود 400 هزار تن آن سيب‌هاي صنعتي يا به تعبيري سيب درجه 3 هستند كه به صنايع فرآوري مي‌روند، از مجموع سيب توليدي يك ميليون و 200 هزار تن آن در استان آذربايجان غربي توليد مي‌شود. معاون باغباني وزير جهاد كشاورزي به آمار صادرات سيب در سال 96 اشاره كرد و گفت: ‌تا ابتداي بهمن‌ماه بيش از 380 هزار تن سيب صادر شده است و اگر سياست واردات موز به ازاي صادرات سيب نبود، سال قبل 150 هزار تن سيب در انبارها مي‌گنديد. 
معاون وزير جهاد كشاورزي توليد مركبات در سال جاري را بيش از ۵‌ميليون تن اعلام كرد و گفت: براي صادرات سيب و پرتقال حدود ۵۰‌ميليارد تومان يارانه صادراتي اختصاص داده شده است. 
وي در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص عدم‌ كاهش قيمت پرتقال به‌رغم فراواني توليد افزود: به جز ميادين ميوه و تره‌بار، فروشگاه‌هاي عرضه‌كننده نرخ ماليات‌شان را به قيمت ميوه اضافه مي‌كنند، از اين‌رو مردم از خوردن ميوه ارزان محروم هستند. وي ادامه داد: دغدغه ما در اين وزارتخانه زنجيره توليد تا سر سفره مردم است، متأسفانه كنترل قيمت‌ها از زماني كه از باغدار خريداري مي‌شود تا به دست مصرف‌كننده برسد، غيرقابل كنترل است، چون سيستم توزيع در خرده‌فروشي در اختيار ما نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار