کد خبر: 894313
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
در نقد نظريات «كارل پوپر»
كتاب «فيلسوف چكمه‌پوش؛ نقد و بررسي مباني هستي شناختي و معرفتي نظريه‌ جامعه باز كارل پوپر» به قلم حجت‌الاسلام مهدي ايماني‌مقدم و به همت نشر معارف منتشر شد. اين كتاب مباني هستي‌شناختي و معرفتي نظريه‌ جامعه باز كارل پوپر را بررسي و نقد مي‌كند. نويسنده در اين كتاب، نخست به بررسـي و تحليل جامعه باز و جامعه بسته و مؤلفه‌هاي آن دو پرداخته است. 
در بخش دوم، فلسفه سياسي و نظام سياسي برخاسته از آن مؤلفه‌ها عرضه شده است و سپس در سومين بخش، مبادي فلسفي جامعه باز، طرح و مشروح به نظريه جهان‌هاي سه‌گانه او پرداخته شده است. 
در بخش پاياني و در ارتباط با تبيين جهان سوم پوپر، نظام معرفت‌شناسي او مبتني بر روش ابطال‌پذيري و فلسفه علم او مبتني بر ابطال‌گرايي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است و سپس هندسه معرفتي پوپر و لوازم آن در فلسفه سياسي و نظام اجتماعي مطلوب او يعني جامعه «ليبرال دموكرات» يا همان «جامعه باز» بر پايه مهندسي اجتماعي گام به گام و با حذف شرور و آلام و به روش خردورزي انتقادي مورد تحليل و نقد قرار گرفته است. 
نويسنده، در اين كتاب و در مقام نقد آراي پوپر سعي كرده است نخست با امانتداري، آراي پوپر را آنگونه كه او در نظر داشته نقل نمايد و به همين دليل در فصل‌هاي انتقادي، عيب‌هاي انديشه او بيان شده است. 
به نظر مي‌رسد به خاطر ارتباط منسجمي كه مؤلفه‌هاي انديشه پوپر دارد و ابتناي علوم سياسي و اجتماعي او بر مبادي فلسفي و معرفت شناختي و هستي شناختي او، با تزلزل در انديشه‌هاي معرفتي پوپر، كل نظام سياسي - اجتماعي او مبتني بر مؤلفه‌هاي جامعه باز دچار تزلزل گردد. 
كتاب «فيلسوف چكمه‌پوش؛ نقد و بررسي مباني هستي شناختي و معرفتي نظريه‌ جامعه باز كارل پوپر» در ۲۴۲ صفحه و قطع رقعي و با قيمت ۴۲۰۰ تومان روانه بازار نشر شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر