کد خبر: 894307
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با شهدای تروریستی مجلس، حادثه پلاسکو و کشتی سانچی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «جوان»‌، مهدی ایزدی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با اشاره به آئین‌نامه شهدای خدمت توضیح داد: این آئین‌نامه توسط ستاد بحران کشور و زیر نظر وزارت کشور به دولت ارائه شد که آخرین جلسه آن سال ۹۵ تشکیل شد و هم‌اکنون در دست کمیسیون اجتماعی دولت است که باید توسط کمیسیون مرتفع و تسریع شود. نوزدهم فروردین ماه سال ۹۶ درخواست اصلاح آئین‌نامه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه شد که امیدواریم اصلاحیه لازم روی آن صورت بگیرد.

ایزدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وقایعی همچون حادثه پلاسکو، شهدای تروریستی مجلس و کشتی سانچی بیان کرد: شهدای تروریستی مجلس کاملا تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند. شهدای پلاسکو نیز شهدای خدمت به حساب می‌آیند. شهدای کشتی سانچی نیز شهید راه خدمت محسوب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: شهدای حین خدمت برای جان‌باختگان حادثه پلاسکو و سانچی منتظر دستورالعملی از سوی وزارت کشور هستیم که این دستورالعمل برگرفته از فرمان مقام معظم رهبری در سال ۷۲ است. ایشان در آن سال ابلاغ کردند که بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند عنوان شهید راه خدمت را به این گروه اختصاص دهد و لوح تقدیری برای خانواد‌ه‌شان صادرکند، بدون ما به ازای مادی؛ متأسفانه گاهی موج‌آفرینی می‌کنند درحالی که بنیاد شهید از خود اجتهاد نمی‌کند و براساس دستورالعمل مقام معظم رهبری است.

معاون تعاون و اموراجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: کسانی که مأموریت آنها در مأموریت دفاعی، حفاظتی و امنیتی باشند، به عنوان شهید محسوب و تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند. ۲۴ شغل در کشور وجود دارد که در مخاطره هستند که اگر یکی از اعضای آن در حین خدمت فوت کنند، آنها مشمول آئین‌نامه‌ای قرار می‌گیرند که اصلاحیه‌اش را به وزارت کشور ارائه کرده‌ایم.

ایزدی اظهار کرد: در حوادث اخیر سه گروه شهید به شمار می‌روند. اولین گروه کسانی هستند که مأموریت آنها دفاعی، حفاظتی بوده است(شهدای مجلس)؛ گروه دوم نوع خدمت فداکارانه و ایثارگرانه بوده و در مواجه به دشمن نیست(آتش‌نشانان)؛ گروه سوم نوع خدمت‌شان اداری است و در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند که شهدای راه خدمت به شمار می‌روند(جان‌باختگان سانچی). اصلاحیه آئین‌نامه برای گروه دوم و سوم است و گروه اول شهید به شمار می‌رود و تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرد.

ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگار «جوان» مبنی بر سیاست‌های بنیادشهید در رابطه با موضوع یکسان‌سازی گلزار شهدا گفت:موضوعی به نام یکسان‌سازی گلزار شهدا نداریم، نبوده و نخواهیم داشت. آنچه که مطرح است مناسب‌سازی گلزار شهدا با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی به منظور جلوگیری از فرسایش قبور و گلزارها است و بنیاد بر این اساس نسبت به ساماندهی گلزارها اقدام می‌کند. در کل کشور ۲۰ هزار و ۱۵۱ گلزار شهید داریم که شامل ۲۲۳ هزار و ۶۳۰ مزار یا سنگ یادبود است. حدود ۱۴ هزار و ۳۲۶ گزار شهید مناسب‌سازی شده است که شامل ۱۴۹ هزار و ۲۲۲ مزار شهید است. در سال ۹۲ تا ۹۶، سه هزار و ۹۲۲ گزار شهید ساماندهی شده است.

وی یادآور شد: موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران سال گذشته از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس مختومه اعلام شد و در صورتی که خبرنگاران نسبت به این موضوع پرسشی دارند باید از رئیس مجلس آن را دنبال کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار