کد خبر: 894303
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با دبير ستاد اجرايي يادواره 10هزار شهيد عشاير كشور
15 بهمن يادواره سردار شهيد مرتضي حسين‌پور در زادگاهش انديكا برگزار شد. اين شهيد امسال به عنوان شهيد شاخص سازمان بسيج عشايري كشور برگزيده شده است.
  فاطمه بيضائي
15 بهمن يادواره سردار شهيد مرتضي حسين‌پور در زادگاهش انديكا برگزار شد. اين شهيد امسال به عنوان شهيد شاخص سازمان بسيج عشايري كشور برگزيده شده است. ستاره‌اي از ميان 10 هزار شهيد عشاير كشور كه در دفاع مقدس به شهادت رسيده‌اند. برگزاري يادواره سردار شهيد حسين‌پور را فرصتي دانستيم تا در گفت‌وگو با محسن خدري مسئول سازمان بسيج عشايري خوزستان و دبير ستاد اجرايي يادواره 10هزار شهيد عشاير كشور، بيشتر از اين شهيد بزرگوار بدانيم.
 
انتخاب شهداي شاخص سال از سوي سازمان بسيج باعث آشنايي مردم با شهداي اقشار مختلف مي‌شود، امسال شهيد شاخص عشايري مرتضي حسين‌پور است. كمي از اين شهيد بزرگوار بگوييد.
شهيد حسين‌پور در سوم شهريور 1339 در روستاي قاسم‌آباد شهرستان انديكاي خوزستان متولد شد. دوران تحصيل را در انديكا و مسجدسليمان سپري كرد و سال 1360 وارد سپاه شد. نكته بارز در زندگي شهيد، اين است كه مدتي امام جمعه شهرستان مسجدسليمان بود و بعد رخت رزمندگي پوشيد و به جبهه رفت. سردار حسين‌پور در عمليات‌هايي مثل نصر4، نصر7، كربلاي4، كربلاي5، والفجر 8 و والفجر10 شركت داشت. ايشان در گردان حضرت سلمان (س) مسئوليت‌هايي برعهده گرفته بود. از فرماندهي گروهان گرفته تا قائم‌مقام گردان و مدتي كوتاه هم فرمانده سپاه شهرستان لالي بود. شهيد مرتضي حسين‌پور سوم فروردين 67 در تپه‌هاي ريشن عراق به شهادت رسيد و 6 فروردين در زادگاهش به خاك سپرده شد.
شهداي عشايري غالباً ناشناخته هستند، چه اقدامي براي شناسايي شهيد حسين‌پور و ساير شهداي اين قشر انجام داده‌ايد؟
ما سعي كرديم زندگينامه شهيد حسين‌پور را در قالب بروشورهايي تهيه كنيم تا خواندنش براي عموم راحت‌تر و قابل دسترس باشد. زندگينامه، وصيتنامه و خاطرات همرزمان شهيد در سراسر كشور با همكاري معاونت فرهنگي- اجتماعي سازمان بسيج عشايري توزيع شد. همچنين تهيه پوستر شهداي شاخص بسيج عشايري كشور، تهيه كتاب شهيد شاخص بسيج عشايري و تهيه مستند شهيد با همكاري صداوسيماي خوزستان از ديگر فعاليت‌هاي ماست. از طرف ديگر ستاد اجرايي يادواره شهداي شاخص عشايري را در سطح سپاه استاني و استانداري خوزستان و شهرستان انديكا فعال كرده‌ايم كه در اين خصوص به جمع‌آوري آثار و اسناد شهداي عشايري مي‌پردازيم. به نظر بنده هر كاري براي شهداي عشاير صورت گيرد كم است چراكه شهداي عشاير حماسه‌آفريناني بي‌نام و نشان بودند.
برگزاري يادواره شهدا چه تأثيري روي نسل جوان كشورمان مي‌گذارد؟
مقام معظم رهبري مي‌فرمايند گراميداشت ياد شهدا كمتر از شهادت نيست. مهم‌ترين انگيزه از برگزاري اين يادواره‌ها تكريم و گراميداشت ياد و خاطره شهدا خصوصاً شهداي جامعه عشايري است. همه مي‌دانيم كه برگزاري يادواره شهدا يكي از مهم‌ترين راه‌هاي ماندگاري فرهنگ ايثار و شهادت است. در همين يادواره‌ها است كه مجمعي از خاطرات، حضور نسل‌ها و هر آنچه ياد شهيد را در اذهان تازه مي‌كند را شاهد هستيم. براي حفظ انقلاب بايد آرمان‌ها و راه شهدا را به نسل جوان انتقال دهيم و آن كار از طريق برگزاري اين يادواره‌ها امكان‌پذير است. مي‌توان از طريق راويان و سخنرانان خوب و مؤثر به صورت سينه به سينه و شفاف برخي از ارزش‌ها را به نسل جديد از طريق يادواره انتقال دهيم. يادواره مي‌تواند قهرمانان واقعي را به عنوان الگو به جوانان معرفي كند تا سبك زندگي خود را به شهدا تطبيق كنند. مهم‌ترين كاركرد و اثر يادواره‌ها ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است.
با توجه به نقش مرزباني كه عشاير برعهده دارند، به نظر مي‌رسد پاسداشت شهداي عشاير و رزمندگان اين قشر نبايد محدود به دوره خاصي باشد.
بله، همان‌طور كه عشاير در آغاز جنگ با اسلحه‌هاي خود در جنگ حضور يافته و در مقابل دشمن بعثي از كشورمان دفاع كردند، امروز هم حافظ و نگهبان انقلاب اسلامي ايران هستند و مرزداران سرزمين‌مان به شمار مي‌روند. ماندگاري فرهنگ ايثار و شهادت در سطح جامعه با توجه به تهاجم گسترده فرهنگي، اعتقادي، اجتماعي دشمن برگزاري يادواره‌هاي شهدا مي‌باشد تا جوانان و نوجواناني كه جنگ و شهادت را تجربه نكرده‌اند، نسبت به اين تفكر الهي شناخت پيدا كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار