کد خبر: 894236
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری
ظریف با بیان اینکه عربستان با فرمان غلط وارد منطقه شده‌ و نگران است که چرا نتیجه نمی‌دهد، گفت: چون بذر بدی کاشته‌اند. سال‌هاست از این روش استفاده کرده و نتیجه‌اش را می‌بینند، ولی یادگیریشان یک مقداری کُند است.

جوان آ‌نلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا فرارسیدن دهه فجر را تبریک گفت و درباره ویژگی‌های دیپلماسی انقلابی افزود: اتفاقی که بعد از انقلاب رخ داده برای کسانی که مانند بنده این افتخار را داشته که از سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب در حوزه دیپلماسی فعالیت کنند، یک سربلندی ویژه‌ای است، وقتی اتکا به مردم خودتان و حضور مردم در صحنه و این واقعیت است که ما در ایران همه چیزمان به مردم خودمان متکی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در اطراف ما کشورهایی هستند که تقریبا همه چیزشان به خارج وابسته است و متاسفانه هیچ کدام از آنها روی آرامش و امنیت را ندیده‌اند. امن‌ترین و آرام‌ترین کشور در منطقه به لطف خدا و برکت حضور مردم، جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: وقتی شما نماینده چنین مردمی در سطح بین‌المللی باشید یک سربلندی ویژه‌ای دارد که شما نیاز ندارید جلوی کسی سر خم کنید و می‌توانید از مواضع و دیدگاه‌های خودتان و دیدگاه‌های مبتنی بر اصول جمهوری اسلامی، دفاع کنید و بدون اینکه نگران این باشید که چه کسی از این دیدگاه‌ها خوشحال می‌شود و چه کسی ناراحت. 

*ما به دنبال تامین امنیت از درون هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اینکه در منطقه غرب آسیا کدام دولت‌هایی هستند که در جلوی مسیر ایران سنگ‌اندازی می‌کنند و چه کسانی همسو هستند؟ نیز عنوان کرد: دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاهی که می‌خواهد امنیتش را از داخل، حضور و مشارکت مردم و پای صندوق‌های رای تامین کند، همان حرفی که حضرت امام گفتند و ما باید باورمان بشود که مردم ولی نعمت ما هستند.

به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: دیدگاه دیگری در این منطقه وجود داشته که متاسفانه می‌خواسته امنیتش را از بیرون خریداری کند حالا این خریداری به بهای خریدن سلاح برای صدام بوده که به خیال خودشان بخواهد برایشان امنیت بخرد و چه به آمار خریدهای تسلیحاتی نگاه کنید، کشورهای حاشیه خلیج فارس مجموعه 116 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی داشتند. برخی کشورها خیال می‌کنند از این طریق می‌توانند امنیت را به دست بیاورند.

وی گفت: ایران به خودش و مردمش اطمینان دارد و این سیاست را همواره دنبال کرده که ما به دنبال تامین امنیت از درون هستیم چه از درون کشور چه از درون منطقه و همواره به دنبال این بودیم که گفت‌وگو مبنای روابط کشورها باشد. 

ظریف ادامه داد: برخی کشورهای منطقه چون نیاز دارند به گرفتن امنیت از بیرون، به دنبال این هستند که نشان دهند خطری در منطقه وجود دارد، برخی همسایگان ما بیشترین تلاشی که می‌کنند این است که نشان دهند در خطر هستند، چون نگران هستند. شاهد بودید در سال گذشته در دولت اوباما همه آنها سراسیمه به کمپ دیوید رفتند و گفتند شما ما را رها کردید و به سمت ایران رفتید و الان با رقص شمشیر ذوق می‌کنند. اینها براساس تفکری است که برخواسته از اعتماد به نفس و اعتماد به مردمشان نیست، بلکه برخواسته از این است که یا امنیت را به بهای پرداخت پول و یا وابستگی به خارج خریداری کنند.

وی با بیان اینکه این دو دیدگاه متفاوت است، عنوان کرد: دیدگاه مبتنی بر وابستگی ممکن است در ظاهر مورد حمایت قدرتمندان قرار بگیرد، ولی هیچ احترامی برای دارندگان این دیدگاه وجود ندارد یعنی نه مردم خودشان به آنها احترام می‌گذارند و نه در دنیا احترامی دارند. 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در صورتی که یک نماینده جمهوری اسلامی هر جا حضور یابد درست است ممکن است خیلی‌ها با آن برخورد تندی کنند ولی به دیده احترام نگاه می‌کنند چون یک انقلاب اصیل و مردمی را نمایندگی می‌کند.

* لباسی که ظریف بر تن کرد

وزیر خارجه درباره شیوه پوشش دیپلمات‌های جمهوری اسلامی نیز خاطرنشان کرد: ما در ابتدا با لباسی که دوستان دیگر می‌پوشند حضور پیدا می‌کردیم تا اینکه دکتر ولایتی وزیر خارجه وقت این یقه را اختراع کردند، من آن زمان نیویورک بودم و آن زمان مثل الان نبود که در این لباس‌ها در فروشگاه‌ها موجود باشد، همسرم لطف کردند یقه پیراهنم را شکافته و در آوردند و این یقه را درست کردند و این گونه به سازمان ملل رفتم.من در آن زمان نماینده ایران در یکی از کمیته‌های مجمع عمومی بودم وقتی وارد شدم یک خانم دیپلمات هندی به من گفت امروز شما با یک قیافه مرتب آمدید و این نظمی که از امروز در لباس شما هست باعث می‌شود با احترام بیشتری با شما برخورد شود و این تبدیل شد به لباس دیپلماتیک.

* می‌خواستیم کارشناس را به مرحله تصمیم سازی نزدیک‌تر کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به تغییرات جدید در وزارت خارجه پرداخت و گفت: ما دو تغییر در وزارت خارجه داشتیم، این شاید بزرگترین ساختار وزارت خارجه از زمان انقلاب است. تغییرات ساختار داشتیم ولی به صورت مقطعی و.. ما هم در سطح معاونت‌ها تغییر دادیم و هم در سطح لایه‌های مدیریتی.

وی توضیح داد: سابقا وزارت خارجه براساس معاونت‌های منطقه‌ای بود، الان این معاونت‌ها حذف شده و الان دو معاونت سیاسی و اقتصادی داریم و هشت دستیار وزیر در حوزه منطقه‌ای که یک تجربه کامل جدید است که این امکان را فراهم کند که اولا دیپلماسی ما در خدمت اهداف توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه گفت: در دیپلماسی اقتصادی سه اداره کل داریم، دفتر پایش روابط دوجانبه، دفتر دیپلماسی اقتصاد مقاومتی و دفتر همکاری‌های بین‌المللی. 

وی با بیان اینکه ما فراموش نمی‌کنیم وزارت خارجه مسئول روابط اقتصادی نیست بلکه تسهیل‌گر کار اقتصادی است، افزود: این تغییر در لایه‌های مدیریتی وزارت خارجه ایجاد شد، اما هدف تغییر اصلی ساختاری این بود که کارشناس را به مرحله تصمیم سازی نزدیک‌تر کنیم. در گذشته برای انتقال نظرات کارشناسان و برعکس باید از چندین لایه عبور می‌کرد که ما دو لایه را حذف کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: الان در سطح منطقه‌ای کارشناس، رئیس اداره، دستیار وزیر و وزیر قرار گرفته‌اند. کارشناس حوزه‌های تخصصی ما با یک فاصله بیشتر یعنی یک معاون وزیر هم هست. یک فرصت برای کارشناس ایجاد می‌شود که در تصمیم گیری حضور داشته باشد و نتیجه تصمیم خود را بگیرد.

وزیر خارجه ادامه داد: من که در ابتدا کارمند محلی در نیویورک بودم و سطوح کارشناسی را طی کردم، باور دارم ما می‌توانیم کار وزارت خارجه را کارشناس محور کنیم. وزارت خارجه سرمایه‌ای جز کارشناسانش ندارد که همه تخصص و توانمندی خوبی دارند و لازم است نتیجه کارشان را ببینند.

*تحول مهمی در وزارت خارجه 

به گزارش فارس، ظریف گفت: الان علیرغم اینکه خیلی‌ها فکر می‌کردند این ساختار اجرایی نمی‌شود الان یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت خارجه در چند سال گذشته این بوده که توانسته بعد از یک مطالعه و بررسی چندین ساله و بعد از تصویب ساختار در آخر دی ماه توانستیم ساختار را عوض کنیم و مدیران جدیدی را معرفی کرده و حتی جانمایی ادارات را بهینه سازی کردیم به شکلی که ادارات منطقه‌ای در یک جا باشند و ...

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: تحول مهمی در وزارت خارجه صورت گرفته و امیدوارم همکاران من از این تحول راضی باشند و همراهی کنند.

به گزارش فارس، وی درباره اینکه به نظر می‌رسد کار وزیر بیشتر شده، گفت: وزیر خارجه مسئول سیاست خارجی است و همه مراجعات در گذشته نیز به وزیر می‌شده، ولی در لایه‌های متعددتر و بری اینکه تصمیمی می‌خواست به وزیر خارجه منعکس شود باید از 6 لایه منتقل می‌شد الان سه تا چهار لایه و الان آنچه عوض شده محور شدن کارشناس است نه وزیر خارجه.

*نمی‌توانم ادعا کنم برجام از این بهتر نمی‌شد نوشته شود

وزیر خارجه در ادامه در خصوص برجام و اینکه آیا امکان داشت برجام به گونه‌ای نوشته می‌شد که آمریکا این فرصت را نداشت که بعد از تعلیق تحریم‌ها، مواضعی را اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: نمی‌توانم ادعا کنم برجام از این بهتر نمی‌شد نوشته شود، ولی می‌توانم ادعا کنم حتما برجامی که الان هست نه همه چیزی است که ما می‌خواستیم نه همه آن چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواستند.

ظریف افزود: آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر دوست داشتند خیلی اتفاقات مرحله‌ای بیفتد، یعنی اینکه بتوانند مقدار زیادی از تحریم‌هایشان را حفظ کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برخی از دوستان ما در بعضی برنامه‌های صدا و سیما به گزارش گروه بین‌المللی بحران اشاره کردند و گفتند آن مبنای برجام بوده است، اگر گزارش را دقیق می‌خواندند می‌دیدند که در آن گزارش نوشته برخی از تحریم‌ها 20 سال دیگر برداشته شود در صورتی که این اتفاق در برجام رخ نداده است.

وی گفت: ما اصرار کردیم کلیه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای باید یک جا برداشته شود. آمریکایی‌ها محدودیت‌های خود را داشتند و برای برداشتن تحریم‌ها باید به کنگره مراجعه می‌کردند و با این شرایط توانستیم برجام را به شکلی تدوین کنیم که تنها شکل ممکن بود در شرایطی که برجام تصویب شود.

*دولت آمریکا هیچ‌گاه با جمهوری اسلامی ایران سر سازگاری نداشته

ظریف خاطرنشان کرد: آقای ترامپ در سخنرانی‌اش در اردیبهشت 95 در ایپک و قبل از اینکه کاندید حزب جمهوری خواه بشود گفت که اولین اولویت من پاره کردن برجام است و نه تنها روز اولش گذشته بلکه تقریبا 390 روز از ریاست جمهوریش گذشته است و هنوز چنین اتفاق رخ نداده است، نه اینکه علاقه‌مند به برجام شده بلکه برجام به عنوان سند بین‌المللی دارای شرایطی بوده که دور و بری‌های ترامپ به او گفتند که اگر چنین اقدامی را انجام بدهی، آمریکا در دنیا منزوی می‌شود.

وزیر خارجه بیان کرد: دولت آمریکا هیچ‌گاه با جمهوری اسلامی ایران سر سازگاری نداشته چون ایران بعد از انقلاب نگرش جدید به حکمرانی و زمامداری ایجاد کرده است.

وی گفت: ترامپ وقتی می‌خواست به منطقه بیاید گفت تا صدها میلیارد دلار قرارداد نبندم نمی‌آیم به منطقه. هدفش همان اصطلاح نامناسبی است که بیان کردن یعنی دوشیدن منطقه. ما هیچ گاه توقع یک نگرش مثبت به آمریکا نداشتیم.

*کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد نوشته شده 

ظریف تصریح کرد: کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد نوشته شده است و این عدم اعتماد متقابل است و برای همین است که شاید کمتر سند بین‌المللی داشته باشید که اینقدر طولانی باشد.

وزیر خارجه افزود: آنچه ترامپ انجام می‌دهد قابل پیش بینی بود. ما توقع از آمریکا نداشتیم که برجام را با حسن نیت را اجرا کند. در جای جای برجام نوشته شده طرف‌ها باید با حسن نیت انجام دهند، چرا ما یک اصل بدیهی را در برجام ایجاد کردیم، چون این توقع را از آمریکایی‌ها داشتیم که جز این را انجام دهند. 

وی با بیان اینکه از روز اول این نگرانی وجود داشت که آمریکایی‌ها چنین کنند، بیان کرد: اتفاقا در طول این مدت بیشترین قراردادهای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم بسته شده است. آنقدر قرارداد داریم که هنوز نتوانسته‌ایم همه را جذب کنیم.

ظریف گفت: چند روز پیش مجموعه کشورهای صنعتی رده‌بندی ریسک ایران را که در دولت هشتم و نهم به هفت رسیده بود و سال گذشته به 6 رسید و امسال با وجود ترامپ به 5 رسیده را اعلام کرد.

*اگر کلینتون بر سر کار آمده بود؟

وی درباره اینکه اگر هیلاری کلینتون بر سر کار آمده بود چه اتفاقی برای برجام می‌افتاد؟ همچنین عنوان کرد: اگر دولت کلینتون روی کار آمده بود احتمال اینکه با این میزان خصومت نسبت به برجام نگاه کند کمتر بود، ولی اینکه بخواهد خیلی با صداقت با برجام برخورد کند، توقع نداشتیم. دولت ترامپ یکی از مشکلاتی که با برجام دارد این است که در دوران اوباما مذاکره شده و این مشکل را خانم کلینتون نمی‌داشت و برای ایشان مشکل کمتری بود که این یادگار دوران اوباما است.

*برجام تنها یادگاری اوباما که ترامپ نتوانسته به آن دست بزند

وزیر خارجه ادامه داد: آقای ترامپ از وقتی بر سر کار آمده تلاش کرده تمام یادگارهای اوباما را نابود کند و تنها یادگاری که نتوانسته دست بزند، برجام بوده است.

وی درباره بحث مذاکره مجدد در خصوص برجام که آمریکایی‌ها بیان می‌کنند نیز خاطرنشان کرد: آقای ترامپ از برجام بسیار ناخرسند است و تلاش دارد روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند، به همین خاطر می‌خواهد به حوزه‌هایی وارد شود که صراحتا خارج از برجام است. برجام تلاش کرده یک حوزه اختلافی را بدون اینکه حوزه‌های اختلافی دیگر را حل و فصل کند، حل کند. این هم با تصمیم گیری مشخص بازیگران نه اینکه اتفاقی بوده که رخ داده باشد.

ظریف گفت: ما تصمیم گرفتیم بحث موشکی را خارج کنیم. نه اینکه ما نگرانی داشتیم درباره مسائل امنیتی بحث کنیم، ما حرف برای زدن در این حوزه‌ها زیاد داریم. ما مدعی هستیم، طرف‌های مذاکره ما عموما کشورهایی بودند که عراق را تا دندان مسلح کردند و مانع دستیابی ایران به سلاح شدند. کشورهای هستند که سال گذشته فقط به منطقه ما 116 میلیارد دلار سلاح فروختند در حالی که کل بودجه نظامی ما 12 تا 16 میلیارد دلار است.

وی افزود: ما حرف برای گفتن زیاد داشتیم، ولی توافقی که صورت گرفت این بود که موضوع هسته‌ای بدون سایر موضوعات حل شود. برای همین بود که ما به سایر تحریم‌ها دست نزدیم.

وزیر خارجه بیان کرد: برجام فقط با یک حوزه وارد بحث شده است آنچه که ما می‌گوییم و اروپایی‌ها و البته روسیه و چین محکمتر از اروپا بر آن تاکید می‌کنند این است که برجام توافقی در قالب عدم توافق در دیگر حوزه‌ها و این را نمی‌شود ناگهان تغییر داد.

*تلاش آمریکا برای تغییر واقعیت

وی افزود: آمریکا تلاش می‌کند که واقعیت را تغییر دهد. آنچه الان واقعیت روی زمین است برجام است که قطعنامه 2231 و شاید طولانی‌ترین قطعنامه است. برجام قسمتی از قطعنامه است. این باعث شده آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که اعتراض کنند و ما تاکید می‌کنیم بر آنچه که وجود دارد و مبنای حقوقی بین‌المللی است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره معاملات بین‌المللی نیز خاطرنشان کرد: الان نفت‌مان را به راحتی می‌فروشیم و پول نفت را دریافت می‌کنیم، در برخی موارد توافق‌هایی با برخی کشورها از قبل داشتیم که چه میزان پول نفت را با یورو بگیریم یا با ارزهای محلی که این توافقات از گذشته بوده و یادگارهای دوران سخت تحریم‌ها است.

*هیچ محدودیتی برای فروش نفت نداریم

ظریف درباره اظهارات زنگنه در خصوص معامله با چین عنوان کرد: با یکی دو کشور مثل چین و یک مقدار با کره جنوبی است که مشکل داریم با اروپا، ژاپن و هند پولمان را دریافت می‌کنیم، با چینی‌ها پولمان را دریافت می‌کنیم یک توافقات و یک محذوراتی در داخل چین است با که دلایل غیر برجامی است.

وی گفت: در حوزه‌هایی که محدودیت داشتیم الان محدویت نداریم.ما یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم که هر 6 ماه 20 درصد کاهش می‌یافت ولی الان بالای 2 و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد می‌توانیم بیشتر بفروشیم، یعنی هیچ محدودیتی برای فروش نداریم. بعد از توافق ژنو این فرصت را پیدا کردیم که ماهی 600 میلیون دلار از پول خودمان را وارد کشور کنیم. الان هر میزان که بخواهیم می‌توانیم وارد کنیم. بسیاری از پول را نیاز نداریم وارد کشور کنیم بلکه بانک مرکزی از طریق حواله و ال سی منتقل کند و این کار را انجام می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه مشکل است فشارهایی است که دولت آمریکا چه در دولت گذشته و به ویژه در دولت کنونی بر برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های اروپایی وارد می‌کند که این بانک‌ها در دوران تحریم مورد جریمه قرار گرفته بودند و جریمه‌ها بسیار سنگین بوده است و برای برخی بانک‌ها مقرون به صرفه نباشد که خود را درون چنین ریسکی قرار بدهند.

ظریف همچنین تصریح کرد که تحریم‌های اولیه هیچ ربطی به برجام ندارد. ما از روز اول می‌دانستیم برای برداشته شدن محدودیت‌های دلاری ما به حوزه تحریم‌های اولیه آمریکا نیاز داریم.ما الان می‌توانیم با دلار معامله کنیم ولی این دلار نباید در گردش وارد آمریکا شود.

*برای معامله با یورو و سایر ارزها مشکلی نداریم

وی افزود: برای معامله با یورو و سایر ارزها مشکلی نداریم، البته برخی معضلات هست چون بسیاری از ارزها به دلار بسته شده‌اند و برای تبدیل به ارز دیگری، باید از مسیر دلار عبور کنند. اینها مشکلاتی بود که یک مقداری قابل پیش بینی بود و یک مقداری هم به این خاطر که ما از سیستم مالی بین‌المللی برای چندین سال دور بودیم و خیلی از مشکلات که وجود دارد به تحولاتی برمی‌گردد که در سیستم مالی بین‌المللی ایجاد شده است مثل مقررات در زمینه پولشویی و حمایت از تروریسم و که مقررات دشواری را برای بانک‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: قبل از برجام چون به دلیل تحریم‌ها ارتباط بانکی با دنیا نداشتیم این معضلات را نمی‌دیدیم. نه اینکه این معضلات وجود نداشت، این معضلات مرحله بعدی بود. تمام متخصصان ما می‌دانستند بعد از اینکه از مانع اصلی تحریم عبور کنیم، نیاز داریم که سیستم مالی خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهیم که الحمدالله در آن حوزه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. اینکه در دو مرحله توانستیم از لیست سیاه FATF خارج شویم، علیرغم هجمه وسیع آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی بیان کرد: همه اینها نشان می‌دهد در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

*روشی که ایتالیایی‌ها ابداع کردند

ظریف افزود: ایتالیایی‌ها در اوج فشارهای ترامپ تصمیم گرفتند روش جدیدی را ابداع کرده که با ایران کار کنند و همینطور فرانسوی‌ها در هفته گذشته روش مشابهی را پیشنهاد کردند و سایر کشورهای اروپایی به دنبال همین روش‌ها هستند و علیرغم فضای عدم اعتمادی که ترامپ ایجاد می‌کند، اگر به یک سال گذشته نگاه کنید میزان توافقاتی که برای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران شده، در تاریخ چندین سال گذشته قابل توجه است.

وی گفت: الان 29 میلیارد دلار توافق شده داریم که همه را نتوانستیم جذب کنیم یا 12 و نیم میلیارد دلار پروژه تصویب شده آماده‌ای که ال سی آن باز شده و در حال اجراست. اینها اتفاقاتی است که در سال‌های گذشته رخ نمی‌داده است.

* ایران یکی از امن‌ترین محیط‌های سرمایه‌گذاری

وزیر خارجه خطاب به کارآفرینان گفت: کشور ما یکی از امن‌ترین محیط‌های سرمایه‌گذاری است. امکانات وسیعی برای سرمایه‌گذاری در ایران داریم و امیدوارم آینده درخشانی را شاهد باشیم.

*الان بسیاری از کشورهای بزرگ بازرسی می‌شوند

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره FATF و بازنگری آنها گفت: ما به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با تروریسم و داعش هستیم، معتقدیم برای منافع ملی ما جلوگیری از پولشویی برای اقتصاد ما ضروری است. اینگونه نیست که دیگر کشورها مورد بازرسی قرار نگیرند، الان بسیاری از کشورهای بزرگ بازرسی می‌شوند. یکی از کشورهایی (چین) که الان در مورد حساب‌های ایرانیان سخت‌گیری کرده، چون خودش مورد بازرسی FATF قرار گرفته است.

وی افزود: باید با انضباط مالی و بانکی و تلاش‌ها در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و تصمیم گیری‌های درست در کشور به این سمت می‌رویم که هرگونه بهانه در این حوزه از بین می‌رود. منافع ملی ما ایجاب می‌کند که مانع پولشویی شویم و چنین شفافیت‌هایی در نظام بانکی ما ایجاد شود.

*ما در مورد موشک و تسلیحات و توان دفاعی کشور حرف داریم

وزیر خارجه کشورمان درباره بحث موشکی نیز عنوان کرد: ما خیلی حرف داریم، ما خیلی حرف داریم، ما در مورد موشک و تسلیحات و توان دفاعی کشور حرف داریم و این حرف را با صراحت می‌زنیم. کشور ما تحت تجاوز قرار گرفته و همه دنیا از متجاوز حمایت کردند و تلاش کردند که اجازه ندهند ایران به ابتدایی‌ترین ابزارها برای دفاع خود دسترسی پیدا کند هیچکس نه در موقعیت اخلاقی، حقوقی و  بین‌المللی است که به ایران بگوید چه امکاناتی را داشته باشد.

*به اندازه خودمان به امکانات، سرزمین و جغرافیای خود راضی هستیم، دنبال کشورگشایی نبودیم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که اعلام کرده سلاح‌هایش تدافعی است. ما کشوری هستیم که به اندازه خودمان به امکانات، سرزمین و جغرافیای خود راضی هستیم، دنبال کشورگشایی نبودیم. کشوری هستیم که ثبات منطقه را ثبات خودمان می‌دانیم حتی ثبات همسایگان را ثبات خودمان می‌دانیم و در اوج جنگ تحمیلی در سال 65 آقای ولایتی به پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل نامه نوشت و پیشنهاد امنیت منطقه‌ای را داد.

وی افزود: ما پیشنهادهای مختلفی از جمله امنیت شبکه‌ای، منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی و ... دادیم، ولی معتقدیم کسانی که منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کردند در موقعیتی نیستند که به ایران بگویند چقدر می‌توانید در حوزه دفاعی و برای مقابله با تروریسم از ابزارهای بومی استفاده کنید.

به گزارش فارس، وی همچنین درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: ما تلاش کردیم به سفارتخانه ها گفتیم وظیفه اصلی شما کمک به معیشت مردم و تسهیل روابط اقتصادی است. وزارت خارجه متصدی روابط اقتصادی خارجی نیست، روابط اقتصادی خارجی بخش عمده‌ای از آن در اختیار بخش خصوصی است و این بخش موتور محرک روابط اقتصادی بین‌المللی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در همه سفرهای خارجی یک هیأت بزرگ از بخش اقتصادی به همراه می‌برم. ما تسهیل کننده و در خدمت بخش خصوصی و دولتی هستیم که زمینه را فراهم کنیم آنها بتوانند از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را در راستای منافع ملی ببرند.

*هفته آینده در کنفرانس بازسازی عراق در کویت شرکت می‌کنم

وزیر خارجه در خصوص بحث بازسازی سوریه نیز عنوان کرد: برای ما فرصت‌های خوبی در سوریه و عراق داریم، حضور بسیار خوبی در این دو کشور داریم شرکت‌های فنی و مهندسی ما سالهاست در عراق فعال بودند، ولی به دلایل شرایط مالی که عراق پیدا کرده برخی پرداختهای لازم به شرکت‌های ما نشده که یکی از اولویت‌های ما پیگیری این موضوع بوده است. 

ظریف افزود: هفته آینده در کنفرانس بازسازی عراق در کویت شرکت می‌کنم و امیدوارم بخش خصوصی ما نیز جدی مشارکت کند.

*حضور روسیه در بازسازی سوریه به معنای عدم حضور ایران نیست

وی گفت: در بحث بازسازی سوریه و حضور اقتصادی در این کشور کار خوبی در مورد منابع و بندرهای سوریه انجام شده و فعالیت‌های خوبی در جریان است و امیدواریم با آرامش و استقرار امنیت و ریشه کن شدن گروه‌های تروریستی، این فرصت‌ها بیشتر فراهم شود.

ظریف با بیان اینکه سوریه نیاز وسیعی به بازسازی دارد، عنوان کرد: فرصت برای همه کشورها هست، ما و روسیه می‌توانیم در بازسازی سوریه مکمل هم باشیم و نیاز نداریم رقیب هم باشیم و حضور روسیه در بازسازی سوریه به معنای عدم حضور ایران نیست و ما و روسیه و سایر کشورها می‌توانیم در کنار هم فعالیت مثبتی را برای بازسازی سوریه انجام دهیم که به نفع مردم سوریه و کارآفرینان و شرکت‌های فنی و مهندسی خودمان.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: فرصت ویژه‌ای است و علاقه برای حضور در این بازسازی بسیار زیاد است که البته شرط اصلی آن بازگشت امنیت و آرامش به سوریه است. امیدواریم با تلاشی که شده این کار محقق شود البته کار دشواری است گروه‌های تروریستی هنوز در سوریه و ادلب هستند و همین طور تحرکات خطرناکی که آمریکا در شرق سوریه دارد. چالش‌های عمده‌ای در سوریه در برابر منطقه و جامعه جهانی وجود دارد ولی امیدواریم با برقراری امنیت امکان حضور برای بازسازی فراهم شود.

* عربستان با فرمان غلط وارد منطقه شده‌/ یک مقدار یادگیریشان کند است

وزیر خارجه کشورمان درباره انتخابات عراق و فعالیت عربستان در این زمینه نیز عنوان کرد: ما اصلا غافل نیستیم. نگاه کنید این سیاست که تلاش برای خرید امنیت و نفوذ هست سال‌هاست که ادامه داشته و سیاست موفقی نبوده است. مردم عراق آینده خود را تعیین می‌کنند، ما حضور خوبی در عراق داریم، ولی حضور ما براساس احترام به انتخاب مردم عراق بوده است و همین احترام ما را داری نفوذ کرده است.

وی عنوان کرد: مبنای ایرادی که همسایگان ما در عربستان سعودی دارند این است که با فرمان غلط وارد منطقه شده‌اند و نگرانند که چرا نتیجه نمی‌دهد، معلوم است چون بذر بدی کاشتید و آن بذر را درو می‌کنید.

ظریف خطاب به عربستان خاطرنشان کرد: اینکه تلاش کنید نخست‌وزیر کشوری را در کشور خودتان زندانی کنید که از این طریق فشار بیاورید، نتیجه‌اش واضح است، اینکه تلاش کنید در کشوری به تروریسم و گروه‌های تکفیری دامن بزنید تا بتوانید در آن کشور تاثیرگذاری کنید یا اینکه با هزینه کردن مقادیر زیادی پول در آن کشور ناامنی ایجاد کنید، خوب معلوم است این برای آن کشور امنیت و نفوذ ایجاد نمی‌کند، بلکه بالعکس نتیجه اقداماتشان را دیدند.

وی بیان کرد: من درباره اقدامات آنها اصلا نگران نیستم، این اقدامات جدید نیست و سال‌هاست از این روش استفاده کرده و سال‌هاست نتیجه آن را می‌بینند، ولی متاسفانه یادگیریشان یک مقداری کند است.

* جز راه‌حل چهار ماده‌ای ایران هیچ راه‌حلی برای یمن وجود ندارد

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تجاوز عربستان به یمن و بحث تجزیه یمن نیز گفت: اقدامی که عربستان در یمن کرده جز ایجاد نفرت و خشم نسبت به عربستان و کشتن بچه‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

ظریف بیان کرد: ایران از روز اول بحران یمن اعلام کرد راه‌حل چهار ماده‌ای داریم آتش بس فوری، کمک‌های انساندوستانه، گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و تشکیل یک حکومت فراگیر و فکر می‌کنیم امروز همین راه‌حل برای یمن وجود دارد و امروز شاهدیم در عدن گرو‌ه‌های طرفدار این دولت و گروه‌های طرفدار دولت دیگر با هم می‌جنگند و یمن را به سمت تجزیه پیش می‌برند.

وی گفت: معتقدیم هر چه سریع‌تر عربستان و امارات به این نتیجه برسند که سیاست سه سال گذشته‌شان جز تنفر و کشتار هیچ فایده‌ای نداشته است، ما سریع‌تر می‌توانیم به این راه‌حل برگردیم. هر زمان یمن بخواهد به راه‌حل برسد جز راه‌حل چهار ماده‌ای ایران هیچ راه‌حلی برای یمن وجود ندارد.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
آقای ظریف ... این حرف هایت برای مردم نون و اب نمیشه. از دانش بسیار کم و سادکی و ساده لوحی شما زیاد هم از عربستان عقب نیستید.
اقای ظریف تا دیر نشده برو تندیس خیالی خودت را برکردان و واقعا جنابعالی شایسته این تعاریف و تندیس نیستید. اجازه دهید افراد کاردان و واقعا سیاسی به میدان بیایند تا برجام را به نفع مملکت روی ریل حرکت قرار دهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
آقای ظریف خنده های مستانه ولبخندهای ملیح شما را در روی تیم آمریکایی دیدم
ولی پاراگرافی از روی بدبینی به دشمن ندیدیم؛ بس است بس.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار