کد خبر: 894203
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سرمقاله روزنامه شرق به قلم جاويد قربان‌اوغلي، از ديپلمات‌هاي سابق مثل بسياري از تحليل‌هاي رسانه‌هاي حامي دولت مي‌خواهد توضيح دهد كه...
سرمقاله روزنامه شرق به قلم جاويد قربان‌اوغلي، از ديپلمات‌هاي سابق مثل بسياري از تحليل‌هاي رسانه‌هاي حامي دولت مي‌خواهد توضيح دهد كه چرا لازم است با امريكا مجدداً مذاكره كنيم! در اين يادداشت آمده است كه «امريكا تلاش خواهد كرد با تغيير صحنه برخورد با ايران، مواضع كشورهاي حامي برجام در رابطه با ايران را تحت تأثير قرار دهد. در زمينه تحولات منطقه و اتهام‌زني ترامپ به ايران، پيروزي‌هاي عراق و سوريه بر داعش و نقش برجسته ايران در اين دستاورد، فرصت مناسبي براي انعطاف در سياست‌هاي منطقه‌اي ايران در رابطه با كشورهاي منطقه و برهم‌زدن ائتلاف‌هاي گذشته را فراهم كرده است كه اين تحولات را در راستاي منافع خود تفسير مي‌كنند. از‌اين‌رو بازگشايي كانال‌هاي مذاكره براساس منطق برد- برد، با وجود دشواري‌هايي كه ناشي از عميق‌شدن كدورت‌هاست، هنوز مي‌تواند راهكار مناسبي براي ناكارآمدكردن سياست‌هاي امريكا براي استفاده ابزاري از كشورهاي منطقه براي برخورد با ايران باشد.»

نكته جالب اين يادداشت و تحليل‌هاي مشابه اين است كه مي‌گويند چون نبرد سوريه را پيروز شديم، وقت مذاكره است؛ سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه اگر اين جنگ را باخته بوديم، ديگر نمي‌گفتيد برويم مذاكره كنيم و مي‌نوشتيد كه فرصت و وقت مذاكره نيست و نبايد با امريكا مذاكره كنيم؟ آيا غيراز اين است كه استناد به اين برد مقاومت محور صرفاً تحليل تراشي براي نتايج يك نبرد شش ساله است، وگرنه اگر نبرد را باخته بوديم، به مراتب بيش از الان دليل مي‌تراشيديد كه ديديد مقاومت نتيجه نداد و راهي جز مذاكره نيست؟! چه ديپلمات سابق و چه روزنامه نگار مبتدي، در هر حال بايد از وقايع نتيجه و عبرت گرفت و نه اينكه نتيجه دلخواه را بر هر نوع واقعه‌اي بار كرد. 
نكته ديگر آنكه مذاكره اول با امريكا، در موارد متعدد زير سوال است و نحوه اجراي برجام و حتي متن آن چيزي نيست كه كسي را براي مذاكره مجدد ترغيب كند و حتي خود رئيس جمهور روحاني هم تأكيد كرد دنيا به مذاكره با امريكا بدبين شده است؛ حال چگونه مي‌شود از سري دوم مذاكرات حرف زد؟!

نوه امام: مخالفان رهبري در حقيقت با امام مشكل دارند
‌نوه‌هاي امام گويا تصميم گرفته‌اند فراتر از جناح‌هاي سياسي تمام قد به دفاع از ولي فقيه كه ميراث ارزشمند امام در اين سرزمين است، بپردازند. پس از سيد علي خميني كه روز پنج‌شنبه در سخنراني گراميداشت 12 بهمن به برخي شبهات دشمن ساخته در مورد رهبري آيت‌الله خامنه‌اي پاسخ داد، اين بار حجت‌الاسلام مرتضي اشراقي به دفاع از رهبر معظم انقلاب پرداخت و در مصاحبه با روزنامه جام جم بيان مي‌كند كه « ولايت فقيه جزو اساس تفكر سياسي حضرت امام(ره) است و اگر فرد يا جرياني اين الگو را قبول نداشته باشد، نمي‌تواند مدعي باشد پيرو خط امام است. امروز نيز خلف شايسته حضرت امام خميني(ره)، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي سكاندار انقلاب هستند و بدانيد كه مخالفت با ايشان، مخالفت با امام(ره) است و مخالفان ايشان در حقيقت با امام مشكل دارند. اگر كسي اين حرف را قبول نداشته باشد، پيرو امام(ره) نيست.»
اشراقي در بخش ديگري از اين مصاحبه هم مي‌گويد: « امروز بهترين و مطمئن‌ترين شخصيتي كه مي‌توان براي پيگيري راه و اهداف امام(ره) به آن رجوع كرد، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، خلف شايسته ايشان است. دقيق‌ترين شيوه براي دستيابي به انديشه حضرت امام(ره) را بايد از بيانات حكيمانه خلف شايسته ايشان پيگيري كرد، زيرا انتخاب ايشان به رهبري بعد از امام(ره) با اشاره و تأكيد شخص حضرت امام(ره) بود كه با وجود افراد ديگر در آن زمان، نظر ايشان به شايسته‌ترين، شجاع‌ترين، لايق‌ترين و آگاه‌ترين شاگرد خودشان بود. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
ای بابا امیدوارم که مال خاک پاک اذربایجان نباشید
با این تحلیل تان . خدا خواسته که شما رایزن کیم اون نیستید و علا اقای کیم اون همه چیز را بتون کاری میکرد و جلو ترامپ زانو میزد. به برکت این موهبت که شما رایزنب نمی دهید الان دولت ترامپ جاو اقای کیم اون زانو زده. اقای کیم برد برد مقاومت کرد و شما سروران عزیز باخت باخت مذاکره کردید و انقدر بی مایه تشریف دارید که باخت به امریکا را پیروزی میدانید
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
معلومه دلار آمریکا به قیمت امروز 800 4 بار از تومن ایران قوی تره به همین دلیله که اثر گذاریش روی روزنامه های زنجیره ای بیشتره.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار