کد خبر: 894177
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
معاون امور بانك، بيمه و شركت‌هاي وزارت اقتصاد با بيان اينكه نرخ ارز محاسباتي بودجه بايد به يورو تغيير كند، گفت: امريكا به كشورهاي اروپايي و آسيايي فشار مي‌آورد و اين كشورها نيز جرئت نمي‌كنند كار انجام دهند. 
عبدالرحمن نديمي بوشهري در گفت‌وگو با «فارس»، يكي از اقدامات ريشه‌اي را تغيير ارز مبادلات و معاملات كشور دانست و افزود: مبناي فعاليت‌هاي اقتصادي بايد يورو باشد كه اكنون نيز بيشترين معاملات با يورو انجام مي‌شود، اما متأسفانه شاخص همچنان دلار است و با تحريم‌هاي امريكا هيچ بانكي عمليات دلاري نمي‌تواند انجام دهد و اصلاً نبايد عمليات دلاري داشته باشيم. 
نديمي بوشهري با تأكيد بر اينكه ۸۰درصد مردم نگاهشان به دلار است و حتي نمي‌دانند يورو چه قيمتي دارد، بيان داشت: مبناي ارز عمليات و فعاليت‌هاي بزرگ كشور با يورو است، اما اثر دلار در بازار و ميان افراد بيشتر است كه بايد اصلاح شود. 
وي در پاسخ به اين سؤال كه شما از مردم توقع داريد مبناي كار را يورو قرار دهند، اما ارز محاسباتي در بودجه دولت دلار است، چگونه مي‌توان چنين توقعي داشت، عنوان كرد:‌ يكي از مباحث همين است، چرا بايد در بودجه به دلار كار داشته باشيم. نفت را به دلار نمي‌فروشيم. درست است كه قيمت نفت را در دنيا با دلار محاسبه مي‌كنند، اما قراردادهاي نفتي ما با يورو است. 
نديمي بوشهري در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود پول نفت به داخل كشور نمي‌آيد و مجبوريم كالا در قبال آن وارد كنيم، بيان داشت: براي نقل‌و‌انتقال پول مشكل داريم. با امريكا معامله نداريم. با اين حال آنها به نظام بانكي، بازرگاني و ديگر بخش‌هاي كشورهاي اروپايي و آسيايي فشار مي‌آورند و اين كشورها نيز جرئت نمي‌كنند كار انجام دهند. اين همه كالا وارد كشور مي‌شود، اما اينگونه نيست كه کالا در مقابل نفت به ما مي‌دهند، بلكه پول نفت به حساب‌هاي ما واريز مي‌شود و براي خريد كالا، پول آن را مي‌دهيم، منتها نقل‌و‌انتقال پول سخت است و فشار مي‌آورند. 
معاون وزير اقتصاد در پاسخ به اين سؤال كه برخي تلاطم ارزي ماه‌هاي اخير را ناشي از بسته‌شدن نقل‌و‌انتقال در صرافي‌هاي كشور امارات به علت اجراشدن ماليات بر ارزش‌افزوده مي‌دانند، يادآور شد: نرخ اين ماليات در كشور امارات ۵درصد است و به علت آنكه آنها در جنگ با يمن هستند، مشكل اقتصادي پيدا كرده‌اند، بنابراين دريافت اين نوع ماليات را در دستور كار قرار داده‌اند كه به هر حال تأثير در نقل‌و‌انتقال ارز دارد، اما به غير از آن مشكلات در سيستم‌ها و جابه‌جايي پول، گرفتاري ايجاد مي‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار