کد خبر: 894176
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در جريان معاملات روز گذشته
ارزش معاملات روزگذشته بازار بورس و فرابورس نزديك به 377ميليارد تومان بود كه البته اين ارزش به انضمام اوراق بدهي و معاملات بلوكي حاصل شد...
هادی غلامحسینی

ارزش معاملات روزگذشته بازار بورس و فرابورس نزديك به 377ميليارد تومان بود كه البته اين ارزش به انضمام اوراق بدهي و معاملات بلوكي حاصل شد و در نهايت شاخص كل بورس به محدوده 98هزار واحد رسيد. كارشناسان بازار رشد بهاي ارز را دليل رشد بازار سرمايه عنوان كردند، زيرا بخشي از بازار سرمايه كالا و ارز محور است. 
به گزارش «جوان»، ارزش معاملات روزگذشته بازار بورس 174ميليارد تومان و ارزش معاملات بازار فرابورس بالغ بر 201ميليارد تومان بود. 
هر چند بازار سهام از ناحيه فروش سهام از سوي حقيقي‌ها و حقوقي‌هاي بازار با فشارهايي روبه‌رو بود، اما شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيكس) در پايان معاملات روز دوشنبه 16بهمن ماه 96 با افزايش 225 واحدي روي رقم 98 هزار و 33 واحد ايستاد. شاخص كل هم‌‌وزن اما با افزايش 102 واحدي عدد 17 هزار و 612 واحد را به نمايش گذاشت. همچنين شاخص كل فرابورس (آيفكس) نيز با افزايش شش واحدي روي رقم يك‌هزار و 92 واحد ايستاد. ارزش معاملات به تفكيك بخش‌ها بيانگر آن بود كه در جريان معاملات روزگذشته بازار سرمايه معاملات خرد 185ميليارد تومان، اوراق بدهي و صندوق‌ها 123ميليارد تومان، عمده و بلوكي نيز به‌طور تقريبي 62ميليارد تومان و اوراق تسهيلات مسكن نيز بيش از 5‌ميليارد تومان بود. 
   
معاملات بلوكي

معاملات عمده و بلوكي و برخي جابه‌جايي‌هاي مهم بازار روزگذشته بيانگر آن بود كه ميدوكو 2 (10 ميليارد تومان)، اخابر(7/8ميليارد تومان)، زاگرس(6/2ميليارد تومان)، بپاس 2(5/6ميليارد تومان)، مبين (4/7ميليارد تومان)، وبانك 2(4/4ميليارد تومان)فارس 2(4/2ميليارد تومان) بترانس 2(3/9ميليارد تومان)، حم (3/6 ميليارد تومان)، بركت 2(3/6 ميليارد تومان)، خاهن (2/8 ميليارد تومان)، قثابت (1/9ميليارد تومان)، ميدكو(1/3ميليارد تومان)، آرمان 2(يك ميليارد تومان) و لكما2(838ميليون تومان) مورد معامله قرار گرفت. 
معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت‌هاي ملي صنايع مس ايران با 85، گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد با 71 واحد و ايران‌خودرو با 32 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را بر برآورد شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند. 
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شركت‌هاي بانك كارآفرين با 159 واحد، آسان پرداخت پرشين با 29 واحد و گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان با 19 واحد كاهش بيشترين تأثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند. 
    
اثر مثبت و منفي ارز بر بازار سرمايه 

بر اساس اين گزارش بازار سهام روزگذشته در حالي با معاملاتي كم‌حجم در اغلب نمادهاي معاملاتي مواجه بود كه با وجود نوساني شدن نرخ ارز در بازار داخلي اما اقبال معامله‌گران اغلب حقيقي را به گروه خودرويي‌ها در پي داشت. 
انتظار براي افزايش نرخ ارز در بازار داخل باعث شده تا حجم خريد محصولات مختلف در بورس كالا به‌ويژه در بازار پتروشيمي و فولادي دو چندان شود، اين در حالي است كه صاحبان صنايع نامبرده چندي پيش با دولت جلسه‌اي داشتند كه پس از اين جلسه كليد رشد نرخ ارز در بازار زده شد. 
هر چند رشد بهاي ارز در بازار آزاد براي صنايع صادرات محور موجود در بازار سرمايه همانند پتروشيمي و فولادي‌ها سودآور است، اما بايد توجه داشت كه بخش زيادي از شركت‌هاي موجود در بازار سرمايه نيز به واردات وابستگي دارند و رشد بهاي ارز مي‌تواند هزينه‌هاي آنها را افزايش دهد و بالطبع بر سودآوري آنها اثر منفي داشته باشد. 
از سوي ديگر اگر جلوي رشد بهاي ارز در بازار آزاد گرفته نشود، بي‌شك بسياري از سرمايه‌ها از بازار‌هاي بانك و بورس به مقصد بازار ارز حركت خواهد كرد و تقاضا به حدي باعث رشد ارز مي‌شود كه دولت و پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها به عنوان دارندگان عمده ارز كشور ديگر نتوانند اين بازار را كنترل كنند و شاهد يك مشكل اساسي در اقتصاد شويم، زيرا بي‌شك افزايش رشد ارز واردات 45تا 70ميليارد دلاري رسمي و غيررسمي ايران را تحت‌الشعاع قرار داده و شاهد يك تورم لجام‌گسيخته در كشور خواهيم شد كه آثار منفي آن در بازار سهام نيز پديدار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار