کد خبر: 894158
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
گوگرد در بنزين تهران همچنان بالاست / رئيس سازمان ملي استاندارد از توقف توليد برخي خودروهاي داخلي از دي ۹۷ با اجراي استانداردهاي هشتادوپنج‌گانه خبر داد...
بهناز قاسمي 

رئيس سازمان ملي استاندارد از توقف توليد برخي خودروهاي داخلي از دي ۹۷ با اجراي استانداردهاي هشتادوپنج‌گانه خبر داد و گفت: اين سازمان با استفاده از اختيارات قانوني‌اش مي‌تواند خط توليد خودروهاي غيراستاندارد را تعطيل كند. البته برخي خودروسازان به دنبال جايگزيني خودروهاي جديد يا  كاهش توليد هستند، به طوري كه سايپا توليد پرايد را از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد كاهش داده است. 
ابتداي دي ماه امسال،سازمان ملي استاندارد از توقف توليد ۲۵خودروي غيراستاندارد خبر داد و گفت: اين خودروها تاكنون نتوانستند استاندارد‌هاي پنجاه‌وپنج‌گانه خودرو را پاس كنند. علاوه بر اين به خودروسازان داخلي نيز مهلت داد تا اول تير ماه سال ۹۷ نيز استانداردهاي شصت‌وسه‌گانه را در توليداتشان اعمال كنند. بر اساس اعلام اين سازمان، با اجراي فاز اول استانداردهاي جديد اجباري، توليد و واردات برخي از خودروهاي غيراستاندارد از جمله خودروهاي MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تيگو ۵، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سايپا ۱۴۱ بنزيني و دوگانه‌سوز، آريو ۱۵۰۰ سي‌سي، پژو پارس با موتور XUM، وانت تك‌كابين و دو‌كابين مزدا و كارا ۱۷۰۰(بنزيني و دوگانه‌سوز)، آسا  B، ۵۰F، ليفان ۶۲۰، ليفان X۵۰، ليفان X۶۰، جك J۵، هيونداي i۱۰ و برخي از خودروهاي سنگين جاده‌اي از دستور كار خودروسازان خارج شد. 
البته مديران‌عامل خودروسازان كه در جلسه شوراي عالي استاندارد حضور داشتند و با اجراي فاز اول موافقت كرده بودند، پس از رسانه‌اي شدن خبر توقف توليد خودروها، جاروجنجال به راه انداختند و از اين تصميم اظهار بي‌اطلاعي كردند. روز گذشته رئيس سازمان ملي استاندارد در جمع خبرنگاران از بي‌توجهي برخي از خودروسازان به ارائه مدارك لازم براي بررسي استانداردهاي پنجاه‌وپنج‌گانه گله كرد و گفت: توليدكنندگان داخلي هشدار‌هاي ما را جدي نگرفته بودند و با اعلام اين مصوبه با دستپاچگي به دنبال ارائه مستنداتشان بودند. نيره پيروز‌بخت در پاسخ به سؤالي درباره وضعيت توليد خودروهاي داخلي با اجراي استانداردهاي هشتادوپنج‌گانه در كشور اظهار داشت: با اجراي اين استانداردها، تعدادي از خودروهاي فعلي از دي ماه سال آينده از رده توليد خارج مي‌شوند و خودروسازان نيز در حال برنامه‌ريزي براي اين موضوع هستند. 
پيروزبخت با بيان اينكه مقاومت‌هايي در مقابل اجراي استانداردهاي هشتادوپنج‌گانه در مورد خودروهاي چيني صورت گرفته است، گفت: بعد از دو روز مذاكرات سخت و كشنده با چيني‌ها بالاخره اين موضوع كه چيني‌ها نيز بايد به استانداردهاي  هشتادوپنج‌گانه پايبند باشند، مصوب شد. 
وي كاهش مصرف سوخت در خودروها را جزو استاندارد‌هاي پنجاه‌وپنج‌گانه عنوان كرد و افزود: كاهش مصرف سوخت جزو استانداردهاي اجباري در فاز نخست مي‌باشد و تمامي خودروهاي داخلي بايد اين استانداردها را رعايت كنند. همچنين در خصوص خودروهاي وارداتي نيز اين سختگيري‌ها وجود دارد و در صورت اظهار خلاف واقع، از واردات آن خودداري مي‌شود. وي در مورد اينكه آيا خودروسازان موافق اجراي طرح مذكور بوده‌اند يا خير؟ اظهار كرد: همه خودروسازان در جلسه سياستگذاري خودرو حضور داشتند و تنها يك خودروساز مخالفت خود را با اين طرح اعلام كرد. اين جلسه با حضور تمامي خودروسازان، نمايندگان انجمن مربوطه و حضور وزير وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. 
  ‎
ابلاغ قانون توسعه نظام استاندارد

پيروزبخت همچنين با اشاره به جزئيات قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد كه دوم‌دي‌ماه امسال ابلاغ شد، اظهار داشت: طبق اين قانون، مرجعيت‌هاي مختلف به سازمان استاندارد واگذار شده و اين سازمان به عنوان مرجعيت حاكميتي براي پياده‌سازي نظام استانداردسازي يكپارچه در كشور انتخاب شد. 
رئيس سازمان ملي استاندارد افزود: طبق قانون جديد تقويت و توسعه نظام استاندارد، تنها مرجع رسمي اعطاي نشان حلال سازمان استاندارد است. 
 
نتايج جديدترين آزمون كيفي بنزين 

همچنين رئيس سازمان ملي استاندارد در خصوص نتايج جديدترين آزمون كيفي بنزين نيز گفت: در دو نمونه‌برداري‌اي كه از بنزين تهران صورت گرفت، مشكلاتي در ميزان گوگرد وجود داشت. به طوري كه اين رقم در تهران ۶۰ بود در حالي كه طبق استاندارد بايد ۵۰ باشد. البته رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است. 
وي با بيان اينكه قرار بود امسال نمونه‌برداري بنزين از هشت كلانشهر به ۱۷ كلانشهر توسعه يابد، افزود: تا به حال ۵۰ مورد نمونه‌برداري از بنزين صورت گرفته كه طي روزهاي آينده به حدود ۹۲ مورد مي‌رسد. 
به گفته وي، نتايج اين ۵۰ مورد نمونه‌برداري نشان مي‌دهد كه عدد اكتان بنزين حدود ۹۰ است كه زير حد استاندارد است، البته در مورد فاكتورهاي نگران‌كننده مانند بنزن و آروماتيك‌ها مورد مردودي نداشتيم و ميزان گوگرد نيز در حد استاندارد بوده است. 
پيروزبخت با بيان اينكه در تهران يك مورد مردودي گوگرد در بنزين توليد شده توسط پالايشگاه شازند اراك داشتيم كه حل شد، اظهار داشت: بنزين يورو4  و يورو ۵ پالايشگاه ستاره خليج فارس منطبق با استانداردها بوده است. 
وي ادامه داد: طبق مصوبه دولت، تعداد شهرهاي تحت پوشش آزمون كيفي بنزين از سال آينده افزايش مي‌يابد و ۶۰ درصد جمعيت شهري را در بر مي‌گيرد كه اميدواريم براي افزايش آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان استاندارد به ما كمك شود. به گفته وي، نمونه‌برداري بنزين سالانه در دو مرحله يعني اول تير و ابتداي دي ماه صورت مي‌گيرد. 
رئيس سازمان استاندارد در مورد كنترل كيفي گازوئيل نيز گفت: ميزان گوگرد موجود در يك نمونه‌برداري كه دو ماه پيش انجام داديم بيش از حد مجاز و نگران‌كننده بود، البته استاندارد گازوئيل هنوز اجرايي نشده كه اميدواريم وزارت نفت هرچه زودتر در اين زمينه برنامه‌ريزي كند تا گازوئيل نيز استاندارد شود، زيرا بخشي از آلودگي هوا مربوط به كيفيت گازوئيل است. 
 
‎هشدار نسبت به فجايع بلندمرتبه‌سازي تهران

‎رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با انتقاد از وضعيت بلند مرتبه‌سازي در پايتخت با توجه به وضعيت نامناسب آلودگي هوا گفت: برويد و ببينيد كه بلندمرتبه‌سازي در تهران چه فجايعي به بار آورده است. 
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به اينكه آيا راه‌حل ديگري به جز تعطيلي مدارس جهت جلوگيري با افزايش آلودگي هوا وجود ندارد كه مسئولان ابتدايي‌ترين راه‌حل به ذهنشان مي‌رسد، بيان كرد: روشي كه در حال حاضر در پيش مي‌گيرند ساده‌ترين موردي است كه با كاهش ميزان تردد خودرو به منظور جلوگيري از افزايش آلودگي هوا در نظر گرفته مي‌شود. اين اولين فكري است كه به ذهن آنها خطور مي‌كند، اما بايد مسئولان در اين رابطه آسيب‌شناسي كنند و بر اساس قانون هواي پاك و نيز هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته در جهت كاهش آلودگي هوا اقدام شود. شما برويد و ببينيد بلندمرتبه‌سازي در تهران چه فجايعي به بار آورده است، حتي باغ‌ها و فضاي سبز در تهران تخريب و به ساختمان تبديل مي‌شود. 
پيروزبخت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا چاره‌انديشي جهت كاهش آلايندگي موتورسيكلت‌ها و رعايت استانداردها در مورد اين رديف از وسايل نقليه همچون خودروها صورت گرفته است يا خير، اظهار كرد: بنا بر تمهيداتي كه صورت گرفته است، تعداد استانداردهاي مربوط به موتورسيكلت‌ها از ابتداي سال جاري به ۲۵ مورد افزايش مي‌يابد و اين در حالي است كه استانداردهاي مربوط تا كنون ۱۷ مورد بوده‌اند. 
وي اظهار كرد: همانطور كه اطلاع داريد ميزان آلايندگي موتورسيكلت‌ها سه تا چهار برابر خودروهاست و بايد به سمتي حركت كنيم كه علاوه بر موتورسيكلت‌هاي انژكتوري از موتورسيكلت برقي استفاده شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار