کد خبر: 893820
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
انقلاب‌اسلامي در چهار دهه گذشته دوران‌هاي متفاوتي را پشت سر نهاده و جامعه انقلابي با چالش‌ها و مسائلي گوناگون با منشأ داخلي و خارجي مواجه شده است...
محمدجواد اخوان
انقلاب‌اسلامي در چهار دهه گذشته دوران‌هاي متفاوتي را پشت سر نهاده و جامعه انقلابي با چالش‌ها و مسائلي گوناگون با منشأ داخلي و خارجي مواجه شده است، از جمله چالش‌هايي كه دولت و دستگاه اجرايي كشور با آن روبه‌رو بوده و تأثيرات مستقيمي بر جامعه داشته است، مسئله كارآمدي در حوزه‌هاي مختلف خصوصاً اقتصادي و اجتماعي است. اكنون مي‌توان گفت برخي از ابعاد ناكارآمدي دستگاه اجرايي در حوزه اقتصادي و اجتماعي آسيب‌هايي جدي را متوجه كشور و جامعه كرده و به رغم آنكه در تمام اين سال‌ها شاهد گردش نخبگاني در عرصه مديريت امور اجرايي بوده‌ايم، چالش ناكارآمدي‌ها، براي انقلاب‌اسلامي هزينه‌زايي كرده است. 
از مدل حل مسئله انقلاب‌اسلامي كه در چهار دهه اخير كارآمدي خود را ثابت كرده است، ورود جبهه مؤمن انقلابي به ميدان‌هاي چالش‌زا با فكر انقلابي و اقدام جهادي بوده است. تجربه موفق جهاد سازندگي در دهه اول انقلاب و محروميت‌زدايي اردوهاي جهادي در دهه سوم و چهارم، سربلندي در دفاع مقدس با حضور جريان انقلابي سپاه و بسيج، تجربه پيشرفت شگرف در عرصه علم و فناوري‌هاي برتر در دهه سوم و چهارم، و تجربه امنيت‌آفريني و شكست تاريخي تروريسم در قالب محور مقاومت و با حضور قهرمانانه مدافعان حرم، نمونه‌هايي مثال‌زدني از تجربه حضور انقلابي و جهادي جبهه مؤمن در پيشبرد اهداف انقلاب و حل مسائل چالش‌زا بوده است. 

اگر امروز يكي از مهم‌ترين مسائلي كه نظام و حتي انقلاب را از درون دچار چالش كرده، حوزه ناكارآمدي‌هاي اجتماعي و معيشتي است و ناتواني ساختار بوروكراتيك اداري در حل آن كاملاً آشكار شده است، اينك حل چالش‌هاي اساسي اين عرصه نيز جز به ورود «فكر انقلابي» و «اقدام جهادي» ممكن نيست. ورود اين نرم‌افزار و سخت‌افزار حل مسائل انقلاب‌اسلامي تنها با به ميدان آمدن جبهه مؤمن انقلابي تحقق خواهد يافت و البته اين به ميدان آمدن، لزوماً به‌معناي تسلط بر ساختارهاي بوروكراتيك و عمدتاً ناكارآمد متولي اين عرصه‌ها نيست. 
امروز بيش از هميشه به حركتي مردمي و فراتر از ساختارهاي ديوان‌سالارانه موجود از سوي جبهه مؤمن نيازمنديم كه اين حركت را مي‌توان «پويش اجتماعي انقلاب‌اسلامي» ناميد. 
مبناي اين پويش بايد با هدف‌گذاري حل معضلات عمده اجتماعي، همچون آسيب‌هاي اجتماعي، فقر، چالش‌هاي مناطق حاشيه‌نشين و بيكاري و با مدل‌سازي بر اساس الگوي آتش‌به‌اختيار است كه رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان آن‌را توصيه كردند: «من به همه‌ آن هسته‌هاي فكري و عملي جهادي، فكري، فرهنگي در سرتاسر كشور مرتّباً مي‌گويم: هركدام كار كنيد؛ مستقل و به‌قول ميدان جنگ، آتش‌به‌اختيار. البتّه در جنگ، قرارگاه مركزي وجود دارد كه دستور مي‌دهد، امّا اگر چنانچه رابطه‌ قرارگاه قطع شد يا قرارگاه عيبي پيدا كرد، اينجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختيار مي‌دهد. خب شما افسرهاي جنگ‌نرميد -قرار شد شما افسران جوان جنگ‌نرم باشيد- آنجايي كه احساس مي‌كنيد دستگاه مركزي اختلالي دارد و نمي‌تواند درست مديريت كند، آنجا آتش‌به‌اختياريد؛ يعني بايد خودتان تصميم بگيريد، فكر كنيد، پيدا كنيد، حركت كنيد، اقدام كنيد.»

بر اين اساس در حوزه مسائل اجتماعي يادشده نيز بايد در سرتاسر كشور، هسته‌هاي آتش‌به‌اختيار مؤمن جهادي به‌صورت خودجوش شكل‌گرفته و نظام مسئله يابي و حل مسئله منطقه‌اي و محلي در حوزه مسائل اجتماعي كشور در ذيل اين هسته‌ها سامان يابد. نخبگان اجتماعي انقلابي به ميدان آيند تا كاستي‌هاي نهادهاي اجرايي را در حوزه اجتماعي جبران نموده و با دو عنصر «فكر انقلابي» و «اقدام جهادي» باري از دوش مردم برداشته شود. 
البته روشن است كه نهادهاي متولي مسئول نيز موظف به حمايت تمام‌عيار از اين اقدامات خودجوش بوده و همه امكانات موجود را در جهت تقويت اين پويش ملي بسيج نمايند. مردم عزيز كشورمان نيز قطعاً به حمايت از چنين حركت بابركتي خواهند آمد و ياري خويش چه در حوزه مالي و مادي و چه فكري و معنوي دريغ نخواهند كرد. 

در صورت به ميدان آمدن فكر انقلابي و اقدام جهادي با حضور جبهه مؤمن انقلاب‌اسلامي مي‌توان اميدوار بود كه باري از مشكلات و چالش‌هاي كشور در حوزه اجتماعي و معيشتي برداشته شود؛ نقشه‌هاي دشمن براي نااميد كردن مردم و گسترش نارضايتي از وضع موجود به شكست انجامد؛ ناكارآمدي دستگاه‌هاي بوروكراتيك و مديران غيرانقلابي منجر به هزينه زايي براي انقلاب‌اسلامي نشود و ان‌شاءالله بار ديگر كارآمدي انديشه و عمل انقلابي و مؤمنانه به اثبات خواهد رسيد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار