کد خبر: 893797
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مداخله‌گرایی شتابنده امریکا در امور داخلی ایران
سیاست خارجی امریکا در حال گسترش دامنه دستور كار‌‌‌هایی است كه می‌خواهد بر سر آنها با ایران چالش كند.
سیاست خارجی امریکا در حال گسترش دامنه دستور كار‌‌‌هایی است كه می‌خواهد بر سر آنها با ایران چالش كند. چند هفته بعد از توئیت‌های روزانه دونالد ترامپ در حمایت از اغتشاشات ایران، وزارت خارجه امریکا در حمایت از آنچه كه «اعتراض به حجاب اجباری» ‌خوانده، بیانیه صادر كرد. 
همین جمعه بود كه نتایج نظرسنجی «ایران‌پل» برای مركز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند منتشر شد و نتایج آن نشان داد كه فقط 21درصد ایرانیان از اجرا نشدن سفت و سخت قوانین اسلامی حمایت‌ می‌کنند. همین نظرسنجی نشان داد كه 85 درصد ایرانیان نظر «بسیار نامساعدی‌» در مورد امریکا دارند و تنها 9 درصد ایرانیان حمایت ترامپ از اعتراضات در داخل ایران را كمك كننده می‌دانند. این نظرسنجی بین 16 تا 24 ژانویه در فضای بعد از اغتشاشات دی ماه در ایران انجام شده، اغتشاشاتی كه دونالد ترامپ دست‌كم پنج بار در حمایت از آنها توئیت كرد و مقام‌های بلندپایه امریکایی از هر دو حزب دموكرات و جمهوریخواه، در حمایت از این رویكرد پشت سر او صف كشیدند. نظرسنجی دانشگاه مریلند، برای سیاست خارجی دست‌كم یك پیام داشت:«صادر كردن بیانیه در مورد رویدادهای داخلی ایران، در خوشبیانه‌‌‌‌ترین حالت برای سیاست خارجی امریکا نتایجی معكوس دارد.» به رغم این پیام واضح، ظاهراً دولت ترامپ در مسیر مخالفت با توافق هسته‌ای‌، به دنبال گسترش حوزه‌های تقابلی با ایران است.

ركس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا اواسط مرداد ماه 1396 با اشاره به برجام گفته بود، كه توافق هسته‌ای تنها چالشی نیست كه امریکا با ایران دارد:‌ «بحث در مورد ایران با برجام، (توافق هسته‌ای)  آغاز و ختم نمی‌شود.»‌ تیلرسون گفته است:«ما به صحنه آمدیم و گفتیم این توافق به بسیاری از مشکلاتی که ما با ایران داریم رسیدگی نمی‌کند، بنابراین من نمی‌خواهم تصور مردم اینگونه باشد که برجام تعیین‌کننده رابطه یا سیاست ما در قبال ایران است.» ‌حالا وزارت خارجه امریکا برای اینكه نشان دهد مشكلات امریکای ترامپ با ایران تنها به برجام محدود نمی‌شود‌، در مسیر گسترش حوزه‌های چالشی با ایران قرار گرفته، تا جایی كه روز گذشته چالش حجاب را هم به دستور كارهای چالشی خود با ایران اضافه كرد. هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای كه نسخه‌ای از آن روی سایت وزارت خارجه امریکا قرار گرفته، بازداشت دست‌کم ۲۹ نفر را در این رابطه محکوم کرده و گفته است که آنان برای پاسداری از حقوق اولیه و انسانی در مقابل حجاب اجباری ایستاده‌اند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌اش که جمعه‌شب دوم فوریه، ۱۳بهمن ماه صادر شده، اعلام کرده که در حمایت از مردم ایران برای دفاع از حق آزادی مذهب، آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز ثابت‌قدم می‌ماند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که مردم باید در انتخاب پوشش و دین خود آزادی عمل داشته باشند و گرفتن این حق از آنان، تضییع‌کننده کرامت و استقلال آنان است. مایکل جونز، تحلیلگر مسائل سیاسی و سردبیر مجله «کالچر وارز» امریکا در گفت‌وگو با تسنیم، می‌گوید:‌« ترامپ بار دیگر تلاش کرد به لابی اسرائیل نزدیک شود. نهادهای اطلاعاتی امریکا نیز البته برای توجیه بودجه متورم‌شان تلاش کردند به نقش خود در آن اشاره کنند، اما این شورش‌‌‌‌ها متفاوت از شورش‌های مورد حمایت سازمان سیا در سال 2009 بود. در ماجرای اغتشاشات اخیر میزان قابل‌توجهی از نارضایتی داخلی نقش داشته است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
پس این را هم بگویید کاملش کنید :...
...قوانینی که 50 - 40 سال پیش در قانون اساسی تصویب شده دیگه در دنیای امروزی جواب نمیده . باز نگری قانون اساسی و تغییرات بسیاری از بندها و تبصره ها امری است لازم و ضروری .کاری که خیلی از کشورها انجام میدهند . چهره های مملکتی از 40 سال پیش تکراری شدند و فقط جا و پست عوض میکنند بدون اینکه حرکت شتابان در جهت پیشرفت به مملکت بدهند . مغزها و نخبگان را کشورهای پیشرو جذب کرده که از طریق آنها سالیانه میلیاردها دلار عایدی سود دارند . این افراد در کشور ما میدان ندارند و در تصمیم گیریهای اجرایی هیچگونه نقشی ندارند . از قدیم گفتند که اگر بخواهیم یک مملکت و مردمش را عقب نگه داریم احمقها ، بیسوادان و یا کم سوادان را بالا نگه دار و باسوادان و متفکران و تیزهوشان و نخبگان را پایین نگه دار . خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند انشااله .
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
9در صد ایرانی که با ثروت اندوزی در این نظام " به رفاه رسیده اند " اکنون فیل شان یاد هندوستان کرده " نگاه به حمایت و دشمنی ترامپ با ایران را " پذیرا شده اند " باید و لازم ست از انان پرسید " معنای کارتان " نمک خوردن ونمکدان شکستن نمی باشد؟
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
امان از شهر بی شاعر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار