کد خبر: 893390
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رسانه‌هاي خارجي در 12 بهمن 1357 چه اخباري از ايران مخابره كردند؟
12 بهمن سال 1357 يكي از طلايي‌ترين روزهاي تاريخ معاصر ايران است. امام خميني پس از سال‌ها و با وجود تهديدات فراوان به ميهن بازگشت و موجي از شور و شعف و اميد را به مردم ايران هديه داد.
  احمد محمدتبريزي
12 بهمن سال 1357 يكي از طلايي‌ترين روزهاي تاريخ معاصر ايران است. امام خميني پس از سال‌ها و با وجود تهديدات فراوان به ميهن بازگشت و موجي از شور و شعف و اميد را به مردم ايران هديه داد. 12 بهمن 1357 نگاه تمام رسانه‌هاي خبري و مردم جهان به ايران بود. بسياري به انتظار نشسته بودند تا ببينند مردم ايران چگونه به استقبال رهبر كبيرشان مي‌روند و تهران در روز ورود امام چه حال و هوايي خواهد داشت. 12 بهمن تهران مركز ثقل دنيا بود. ايران با رهبري امام در حال پوست انداختن بود و يكي از باشكوه‌ترين روزهايش را مي‌گذراند.
مردم از شوق ورود امام از ساعت‌ها قبل خيابان‌ها را آب و جارو و مقدم رهبرشان را گلباران كرده بودند. هيجاني وصف‌ناشدني در وجود مردم موج مي‌زد و صف‌هاي طولاني براي استقبال از امام تشكيل شده بود. امام خميني چند روز قبل در پاسخ به سؤالي در رابطه با ورودش به ايران و احتمال خطرات ممكن فرموده بود:« به محض باز شدن، خودم را به هم‏ميهنانم خواهم رساند تا در كنار آنان يا پيروز شوم يا  كشته. »
امام خميني هيچ واهمه‌اي از گرفته شدن جانش نداشت. با قدرت و صلابت به راهش ايمان داشت و به نتيجه اين راه اميدوار بود. ميليون‌ها نفر به رهبري او به پا خاسته بودند و براي هميشه ريشه حكومت‌هاي سلطنتي و شاهنشاهي را از اين كشور كنده بودند. مردم خواهان جمهوري اسلامي به رهبري روح‌الله بزرگ بودند و براي بازگشت رهبرشان حاضر به هر كاري بودند.
خبرگزارى يونايتدپرس تعداد استقبال‌كننده از امام را در طول مسير و بهشت زهرا 5/4 ميليون نفر تخمين زد. راديو كلن آلمان از اين رقم فراتر رفت و تعداد جمعيت را بين 5 تا 6 ميليون نفر گزارش كرد. راديو لندن انگلستان مثل هميشه دو پهلو سخن مى‏‌گفت و در حالي‌كه در گزارش خود تأكيد مى‏كرد كه در تاريخ ايران چنين استقبالى بى‏سابقه بوده است تعداد شركت‏كنندگان در مراسم را 2ميليون برآورد كرد. هر چند در برنامه‌هاي ديگرش به جمعيت 6 ميليوني مردم اشاره كرد. «روز 14 بهمن»، خبرگزاري‌ها دنيا را از وقوع تغييرات واقعي در ايران مطلع كرد و جهان دريافت اين يك كودتا يا يك تغيير دولت ساده نيست، بلكه قرار است خيلي چيزها تغيير كند.
خبرنگاران داخلي نيز تعداد جمعيت را 5 ميليون نفر ذكر كردند. روزنامه كيهان در ويژه‌نامه‌اي كه به مناسبت ورود امام خميني(ره) در بعدازظهر‌‌ همان روز منتشر كرد، درباره مراسم استقبال از ايشان نوشت:«طول جمعيت استقبال‌كننده ۳۳ كيلومتر بود. ۳۳ كيلومتر گل در مسير بهار تازه. از مهرآباد تا بهشت‌زهرا شاخه‌هاي سرخ و سفيد گل، كيلومتر در كيلومتر در دست مردم بود. اين خط طولاني بهار سياسي ايران بود. تا گورستان شهدا، تا درون تاريخ جديد... و سه رديف در تمام اين ۳۳ كيلومتر دست‌ها را در دو طرف مسير امام در هم قفل كرده بودند، زنجيري انساني كه پيوند مشت‌ها و انگشت‌ها و پيام وحدت و نويد آن بود.» اين در حالي است كه دولت بختيار با وعده پخش مستقيم مراسم سعي در كم كردن جمعيت داشت و مي‌خواست مردم در خانه بمانند.
اما اين استقبال نكات جالبي هم داشت كه از ديد خبرنگاران خارجي مستقر در ايران پنهان نماند. نخست آنكه در اين مراسم از پليس و نيروهاى انتظامى خبرى نبود و مردم با رشد اجتماعى و بلوغ سياسى خود توانسته بودند بزرگ‌ترين استقبال قرن را ـ به تعبير اغلب خبرگزاري‌ها ـ اداره كنند. به گفته نمايندگان رسانه‌هاى خارجى، در هر استقبال مشابهى با وجود هزاران پليس، دهها نفر در زير دست و پا تلف مى‏شدند، در حالي كه در استقبال چند ميليونى پنج‌شنبه تهران اتفاق ناگواري براي كسي نيفتاد.  انقلاب اسلامي ايران يك واقعه مهم در قرن بيستم بود كه منبع الهامي براي ديگر كشورهاي مسلمان و آزاديخواه شد. ورود امام به ايران و سخنراني در بهشت زهرا به نوعي كار را براي حكومت پهلوي تمام كرد و جهان نظاره‌گر نفوذ و قدرت رهبر كاريزمای ايران بود. امام خميني با سلاح تقوا بزرگ‌ترين كار ممكن را انجام داد و موجب شگفتي جهانيان شد. بسياري از خبرنگاراني كه آن روزها در ايران مشغول تهيه گزارش بودند، از 12 بهمن 1357 به عنوان حساس‌ترين و مهم‌ترين روز زندگي‌شان ياد مي‌كنند. روزي كه آنها مهم‌ترين خبر دوران كاري و حرفه‌اي‌شان را مخابره كردند: «امام خميني به ايران بازگشت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار