کد خبر: 893334
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:مرگ دو کودک زلزله زده به علت سرما نبوده بلکه یکی از این کودکان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری را هم دیر به مراکز درمانی منتقل کردند.
باشگاه خبرنگاران جوان اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری پیش از ظهر امروز اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران سازمان هماهنگ کننده و حمایت کننده است که ١٠٠ پرسنل دارد و توقعی که در رسانه مطرح شده اینگونه است که صفر تا ١٠٠ مشکلات با این سازمان است.

وی در ادامه افزود: در یک لحظه در ٣٠ استان درگیر سیلاب، برف و کولاک و گرد و غبار بودیم، پس بنده نمی‌توانم در همه استان‌ها حاضر باشم.

نجار بیان کرد:مردم در مدیریت بحران ایفای نقش می‌کنند و در کنار دستگاه‌ها همکاری دارند.

وی بیان کرد:در زلزله کرمانشاه همه دستگاه‌ها هم پیمان شدند حتی مردم هم به صحنه آمدند و به هموطنان شان کمک کردند، و در کمتر از ٤٨ ساعت ٨٠ درصد مسیر‌های شریانی بازگشایی شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر مشکلی در زمینه راه‌ها به وجود می‌آید نباید مدیریت بحران پاسخگو باشد، ادامه داد:شبکه‌های مجازی به عنوان فرصت و تهدید افکار عمومی را تشویش می‌کنند، در فضای مجازی فیلمی پخش شد که در سر پل ذهاب گور دسته جمعی است، ولی چنین شایعاتی صحت نداشت. مگر می‌شود ٦٢١ کرمانشاهی که در زلزله جان باختن بدون آداب و رسومی دفن شوند.

نجار با بیان اینکه چهارشنبه چندین هشدار از سوی هواشناسی داشتیم و در رسانه‌ها اعلام شد لذا پیش بینی شده بود، اما پیش بینی برف سنگین نبود، ادامه داد:دستگاه‌ها باید آمادگی و پیش بینی برای سخت‌ترین شرایط بحرانی را داشته باشند. اقداماتی خوبی انجام شد اگرچه نواقصی هم داشت.

وی گفت: ما بیش از ٥ تا ٦ هزار نفر را در مسجد جمکران اسکان دادیم و پذیرایی شدند و پتو توزیع شد، البته مردم هم باید کمک کنند و نباید در چنین شرایطی سفر کرد و بدون تجهیزات وارد جاده شد.
امدادرسانی در ۲۰۹ محور شهری و روستایی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در ٢٠٩ محور شهری و روستایی امداد رسانی انجام شده و کار امدادرسانی به بالغ بر ٦٥ هزار نفر انجام شده، ادامه داد: خدمات اسکان اضطراری به بیش از ٢٣ هزار نفر داشتیم.

وی گفت: رها سازی ٣ هزار خودرو کار آسانی نبود و البته ٧٦٥ تیم امداد و نجات و ٣ فروند بالگرد هم داشتیم.

وی گفت: نگرانی از آب شرب در کلانشهر‌ها داشتیم و جلساتی را هم در این خصوص برگزار کردیم و البته اگر نواقصی می‌بینیم در جهت رفع آن می‌کوشیم.

نجار بیان کرد: در زلزله کرمانشاه ٩٥ هزار چادر توزیع و اسکان اضطراری انجام شد، البته استقرار نسبی اسکان اضطراری را شاهد بودیم و تعدادی زیادی هم بودند که بعضی بیش از یک چادر گرفتند و ١٤ هزار و ٨٠٠ کانکس هم تحویل داده شد.

تحویل ۳ هزار و ۵۰۰ کانکس به زلزله زدگان

وی گفت: ٣ هزار و ٥٠٠ کانکس توسط مردم تامین و تحویل زلزله زدگان شده است که در مجموع بالغ بر ١٨ هزار کانکس تحویل و یا اجاره بها پرداخت شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود:اگرچه بعضی از خانه‌ها تخریب نشده است، اما به علت پس لرزه در منزل شان ساکن نمی‌شوند، در حال حاضر افرادی که چادر دریافت کردند مقابل منزل شان چادر زدند و ساعاتی را در چادر و ساعاتی را در منزل شان سپری می‌کنند.

نجار بیان کرد: مرگ دو کودک زلزله زده به علت سرما به این صورت نبوده که در فضای مجازی مطرح شده چرا که یکی از این کودکان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری را هم دیر به مراکز درمانی منتقل کردند.

وی گفت: هنوز پولی که هنرمندان جمع آوری کردند برای زلزله کرمانشاه به دستگاه‌ها پرداخت نشده و امیدواریم این مبالغ که جمع آوری شده زودتر پرداخت شود.

نجار بیان کرد: ٥٠٠ کیلومتر معابر بزرگراهی در تهران داریم که خوشبختانه مسیری مسدود نشد و فقط تردد خودرو‌ها با کندی انجام شد.

نجار بیان کرد: تجهیزات به اندازه کافی برای شرایط بحرانی پیش بینی نشده است و به دولت اعلام کردیم که چه تعداد تجهیزات و امکانات باید خریداری شود.

وی با بیان اینکه ٣٦ نفر در منزلی که جشن تولد بوده در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست دادند که بزرگترین حادثه و جان باخته در وقوع زلزله بود، ادامه داد:پس از وقوع زلزله کرمانشاه ظرف ٤٨ ساعت بازسازی و تامین اعتبار آغاز شد.

نجار ادامه داد:برای نصب کانکس زیر ساخت و آواربرداری انجام شده است و ٢١ هزار ٣٠٩ واحد باید بازسازی شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: مردم به جای اهمیت دادن به نمای ساختمان و دکوراسیون منزل در اندیشه ساختمان با کیفیت و مقاوم در برابر زلزله باشند. ضمن اینکه ١٠ درصد مردم آگاهی دارند که در زمان وقوع زلزله چه کاری باید انجام دهند.

نجار گفت: اینکه مطرح می‌شود اگر گسلی در تهران فعال شود این شهر خراب می‌شود، درست نیست، چرا که با فعال شدن گسل ٢ میلیون نفر تحت تاثیر زلزله قرار می‌گیرند و ٨ میلیون تحت تاثیر غیر مستقیم زلزله قرار می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار