کد خبر: 893323
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: پروژه ایران ـ ایکاردا برای پایداری تولید و افزایش عملکرد در استانهایی که قطب دیمات کشور هستند اجرا می‌شود.

به گزارش جوان از کردستان، فرید سپری در کارگاه کمیته مشورتی پروژه ارتقای امنیت غذایی ایران ـ ایکارداکه در محل مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای تامین امنیت غذایی و نقشی که وزارت جهاد کشاورزی برای تولید غذا در کشور دارد در استان‌هایی که قطب کشاورزی دیم کشور هستند برای پایداری تولید و افزایش عملکرد گندم، جو و حبوبات پروژه برنامه تامین امنیت غذایی ایران ـ ایکارداتعریف شده است.

وی بهاهدفاجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به تحقیقات ملی در اراضی دیم و دستاوردهایی که در این زمینه دارند با اطلاعات مرکز تحقیقات بین‌المللی دیم یاایکاردادر میان اراضی چهار استان کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان‌ شرقی که پایلوت این امر هستند اجرا کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: این پروژه در استان کردستان اولین سال در سطح ۷۰۰ هکتار، سال دوم که امسال است ۱۷ هزار و۱۰۰ هکتار شروع و تا سال پنجم حدود ۳۴۵ هکتار یا حدود ۵۰ درصد اراضی زیر کشت دیم را پوشش می‌دهد.

سپری تصریح کرد: این پروژه یک کار تیمی است بین بخش اجرا و تحقیقات که از محققین داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود.

وی اذعان کرد: اهمیت این طرح ابتدا استفاده از داده‌های پایه است که امروز در اینورک‌شاپدر خصوص نحوه اطلاعات‌برداری در کشاورزان با کارشناسان پهنه به مسئولین قسمت‌هایی که دست‌اندرکار هستند با مسئولین وزارتی و محققین بین‌المللی در این کارگاه برگزار می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، این اطلاعات پایهرا کهما برداشت می‌کنیم در نهایت و در سال پنجم تکرار می‌کنیم که روند افزایشی را نشان می‌دهد، این پروژه تعهد داده است که در اراضی دیم ۲۵ درصد افزایش عملکرد با پایداری تولید انجام شود.

سپری به دستاوردهای پروژه ایران ـ ایکاردااشاره کرد و گفت: توسعه ارقام جدید،توسعه روش کشاورزی حفاظتی، اصل حفظ نباتات، رعایت تناوب و کشت مستقیم در حال محقق شدن از جمله این اهداف است.

وی در پایان اظهار کرد: کار تیمی بین محققین داخلی و محققین خارجی و بخش اجرا مهمترین عوامل مورد نظر ما است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر