کد خبر: 893233
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان با مناقشه ائتلاف سعودی انجام شد
در بحبوحه درگیری نیروهای تحت فرمان امارات با نیروهای حامی عربستان در شهر جنوبی عدن، انصارالله با شلیک یک موشک بالستیک ریاض را هدف قرار داد
در بحبوحه درگیری نیروهای تحت فرمان امارات با نیروهای حامی عربستان در شهر جنوبی عدن، انصارالله با شلیک یک موشک بالستیک ریاض را هدف قرار داد؛ تحولاتی که نشان می‌دهد کنترل اوضاع هم در جبهه داخلی و هم در جبهه جنگ با نیروهای انقلابی یمن از دست عربستان خارج شده و اهداف این کشور در یمن به بن‌بست خورده است. 
به گزارش «جوان»، یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله صبح روز سه‌‌‌‌شنبه یک فروند موشک بالستیک «برکان اچ2» را به سمت فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» در ریاض شلیک کردند. فرودگاه بین‌المللی ملک خالد که در ۳۵ کیلومتری شمال ریاض قرار گرفته است، از لحاظ وسعت و مساحت دومین فرودگاه بزرگ عربستان سعودی محسوب می‌شود. رسانه‌‌‌ها و پادشاهی سعودی تا عصر روز سه‌‌‌‌شنبه در مقابل حمله موشکی انصارالله سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان ندادند. در موارد قبلی ریاض بلافاصله مدعی شده بود موشک‌‌‌‌های انصارالله را در هوا رهگیری و منهدم کرده است اما در گزارشی که نیویورک‌تایمز اواسط آذرماه سال جاری منتشر کرد ضمن رد سعودی‌‌‌ها نوشت:‌ «موشک پرتاب شده از سوی حوثی‌های یمن [ در اواسط آبان ماه] به اطراف فرودگاه اصابت کرده و سامانه دفاع هوایی عربستان نتوانست آن را ساقط کند. تحلیل‌‌‌‌ها و سخنان کارشناسان بیانگر آن است که توانمندی و قدرت نیروهای حوثی به اندازه‌ای افزایش یافته که می‌توانند اماکن مهمی را در عربستان مورد هدف قرار دهند و این مسئله معادله قدرت را در جنگی که چند سال به طول انجامیده تغییر می‌دهد.» این یازدهمین موشکی است که یمنی‌ها از اول سال جدید میلادی به سوی عربستان شلیک کرده‌اند. این حملات موشکی انصارالله در حالی صورت می‌گیرد که سه سال از جنگ عربستان علیه یمن می‌گذرد و پادشاهی آل‌سعود در همان ماه‌های اول تجاوز مدعی بود که تمامی موشک‌های بالستیک یمن را از بین برده است. 
  
آشوب در جبهه داخلی عربستان

اما آنچه باعث می‌شود شلیک موشک بالستیک به سمت ریاض در این مرحله اهمیت متفاوتی داشته باشد به تحولاتی مربوط می‌شود که در شهر جنوبی عدن در جریان است. منابع خبری گزارش دادند طی درگیری‌های اخیر بین شبه‎نظامیان طرفدار امارات و عربستان در آن شهر بیش از36 نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۸۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. روز گذشته یک منبع نظامی یمن اعلام کرد که شبه‎نظامیان تحت حمایت امارات روز گذشته کاخ ریاست جمهوری یمن در عدن را به محاصره خود درآوردند. ‌«رهبران جنوب یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، اوایل هفته گذشته در اعتراض به «فساد‌» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان و همچنین در اعتراض به حضور «نظامی» نیروهای شمالی یمن در استان‎های جنوبی این کشور، نشستی در «عدن» برگزار و برای برکناری دولت مستعفی به ریاست «احمد بن دغُر»، یک هفته مهلت تعیین کرده بودند. «شورای انتقالی جنوبی‌» با حمایت امارات و با هدف جدایی جنوب یمن از شمال آن تشکیل شده است که به گفته کارشناسان، اختلافات امارات و عربستان بر سر جنوب یمن با تشکیل این شورا افزایش پیدا کرده است.  همزمان با پیشروی‌های نیروهای تحت حمایت امارات در عدن، یک عامل انتحاری خود را در مرکز ایست و بازرسی تحت کنترل نیروهای اماراتی در شرق شهر «عتق» استان شبوه واقع در جنوب یمن منفجر کرده که بر اثر آن 20 نظامی وابسته به امارات کشته شدند. «ناصر العربیه» روزنامه‌نگار و فعال یمنی در صحفه توئیتر خود نوشت: «این اقدام به مثابه واکنشی در مقابل تسلط امارات بر عدن صورت دیده می‌شود. القاعده و داعش بازوی نظامی اخوان‌المسلمین محسوب می‌شوند که روز گذشته در عدن شکست خوردند.» اختلاف عربستان و امارات در یمن چیز جدیدی نیست اما دو طرف سعی کرده‌اند از علنی کردن این اختلاف‌‌‌ها خودداری کنند اما با بن‌بست عملیات نظامی دو کشور علیه انصارالله، اختلاف‌های آنها بیشتر علنی می‌شود. در اردیبهشت ماه سال جاری پایگا خبری و تحلیلی «میدل ایست‌ای‌» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، منصور هادی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و فرمانده نیروهای اماراتی را اشغالگر توصیف کرده است. بر اساس این گزارش، اختلاف بین این دو نفر زمانی رخ داد که هادی به ابوظبی رفت تا درباره اینکه چه کسی فرودگاه عدن را در کنترل داشته باشد، گفت وگو کند. این فرودگاه نقش مهمی در کمک رسانی و پشتیبانی از نیروهای اماراتی و همچنین طرفداران هادی دارد.  ناظران معتقدند حملات موشکی انصارالله به مواضع عربستان در داخل این کشور و جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی در عدن نشان می‌دهد عربستان در یمن به بن‌بست کامل رسیده است. پایگاه اینترنتی نشریه «هیل» در گزارشی به قلم سایمون هندرسون با عنوان «کشمکش و پنهانکاری، واقعیت آنچه در یمن جریان دارد»، تأکید کرد که اوضاع یمن در سایه کشمکش نیروهای ائتلاف عربی فاجعه‌بار شده و نیاز به راه‌حل دیپلماتیک فوری دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار