کد خبر: 893181
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
غلامرضا اعواني:
چهره ماندگار فلسفه ايران گفت: ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حكمت شريعت را ترويج كرده‌است چون مي‌دانست اگر حكمت از شريعت خارج شود، جريان‌هايي مثل داعش به وجود مي‌آيند.
غلامرضا اعواني در مورد ضرورت حكمت در همه ابعاد زندگي انسان اظهار داشت: متأسفانه دروس فلسفه هنر كه اكنون در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شود براي ۱۵ تا ۲۰ سال پيش است و در اين دروس هيچ اثري از حكمت اسلامي نيست. اين فلسفه هنر به مباحثي از هگل، كانت و هايدگر پرداخته است و حكمت اسلامي در آن جايي ندارد. 
وي افزود: ما برنامه هنر حكمت ديني را براي مراكز علمي نوشتيم كه شامل حكمت عام و حكمت خاص است. بالاخره بعد از مدت‌ها اين برنامه تصويب شد ولي هنوز استادي نداريم كه بيايد و حكمت هنر ديني تدريس كند. 
چهره ماندگار فلسفه ايران در ادامه به نقش فلسفه اسلامي در جامعه اشاره كرد و گفت: فلسفه اسلامي باعث رستگاري بسياري از انسان‌ها شده و غايت نيكبختي و سعادت را براي روح انسان‌ها به همراه داشته پس همواره غايتي داشته است. در زندگي عملي انسان هم شريعت بوده است كه شريعت خود حكمت است. 
وي افزود: ملاصدرا بسياري از فقها را كه در زمان او حكمت شريعت را نمي‌فهميدند، نقد كرده‌است. او «كسر اسلام الجاهليه» را نوشته و در آنجا به فقهايي كه حكمت نمي‌فهمند، مي‌تازد و همان فقها او را تكفير كردند. ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حكمت شريعت را ترويج كرده‌است چون مي‌دانست اگر حكمت از شريعت خارج شود جريان‌هايي مثل داعش و... به وجود مي‌آيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر