غلامرضا اعواني در مورد ضرورت حكمت در همه ابعاد زندگي انسان اظهار داشت: متأسفانه دروس فلسفه هنر كه اكنون در دانشگاههاي ما تدريس ميشود براي ۱۵ تا ۲۰ سال پيش است و در اين دروس هيچ اثري از حكمت اسلامي نيست. اين فلسفه هنر به مباحثي از هگل، كانت و هايدگر پرداخته است و حكمت اسلامي در آن جايي ندارد.
وي افزود: ما برنامه هنر حكمت ديني را براي مراكز علمي نوشتيم كه شامل حكمت عام و حكمت خاص است. بالاخره بعد از مدتها اين برنامه تصويب شد ولي هنوز استادي نداريم كه بيايد و حكمت هنر ديني تدريس كند.
چهره ماندگار فلسفه ايران در ادامه به نقش فلسفه اسلامي در جامعه اشاره كرد و گفت: فلسفه اسلامي باعث رستگاري بسياري از انسانها شده و غايت نيكبختي و سعادت را براي روح انسانها به همراه داشته پس همواره غايتي داشته است. در زندگي عملي انسان هم شريعت بوده است كه شريعت خود حكمت است.
وي افزود: ملاصدرا بسياري از فقها را كه در زمان او حكمت شريعت را نميفهميدند، نقد كردهاست. او «كسر اسلام الجاهليه» را نوشته و در آنجا به فقهايي كه حكمت نميفهمند، ميتازد و همان فقها او را تكفير كردند. ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حكمت شريعت را ترويج كردهاست چون ميدانست اگر حكمت از شريعت خارج شود جريانهايي مثل داعش و... به وجود ميآيد.