کد خبر: 893088
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
دكتر عبدالله گنجی؛
تحقق عدالت اجتماعی مهمترین برگ برنده حکومتهاست و سند درست عمل کردن آنها. اما مهمترین شاخصی که عدالت اجتماعی را در سطح کلان با آن می سنجند چیست؟
جوان آنلاين: دكتر عبدالله گنجی مدیر مسوول روزنامه جوان طی یادداشتی در كانال شخصي خود نوشت:

تحقق عدالت اجتماعی مهمترین برگ برنده حکومتهاست و سند درست عمل کردن آنها. اما مهمترین شاخصی که عدالت اجتماعی را  در سطح کلان با آن می سنجند چیست؟


مصداق گراها یا ظاهر بین ها یا جز نگرها یک خانواده کپر نشین را با یک فرد مرفه کنار هم می گذارند و آن را سند بی عدالتی می دانند.شاید به عنوان مطالعه موردی درست باشد اما اعمال حاکمیت را اینگونه نمی سنجند.هیچ موقع جوامع بشری از فقر و غنا خالی نمی شود و در گذشته هم نبوده است.تعرف الاشیا باضدادها همین معنی را می دهد.فقیر هست که غنی را معنا می کند و بلعکس.انسان مخلص است که  انسان ناخالص را معنا می بخشد و بلعکس. شب هست که روز را معنا می بخشد و بلعکس. اما حرکت انسان به سمت مطلوب هم در جای خود محفوظ است.

ممکن است توزیع مناسب جغرافیایی آموزش،بهداشت و درمان،برق و آب سالم یا در آمد سرانه را شاخص عدالت اجتماعی بدانند.توزیع زیر ساخت ها شاید درست باشد اما در آمد سرانه خیر .زیرا درآمد بالای سرانه در یک جامعه الزاما به معنی توزیع عادلانه آن نیست.

اگر می خواهیم توفیق یک نظام سیاسی در تحقق عدالت اجتماعی را درست بسنجیم باید بدانیم کدام طبقه از سه طبقه:1- فرودست و تهی دست2-طبقه متوسط 3-طبقه اشراف و مرفهین در کشور آمار اول را دارند.قطعا اگر طبقه متوسط بزرگترین طبقه باشد آن نظام در عدالت اجتماعی توفیق داشته است . وقتی طبقه متوسط بزرگ می شود یعنی آن دوطبقه دیگر در حال کوچک شدن هستندو عدالت یعنی همین.

در ایران با طبقه متوسط بزرگی مواجهه هستیم. طبقه متوسط چند ویژگی دارد: 1- رفاه نسبی2- درس خواندگی3- شهر نشینی4- رشد آگاهی های سیاسی و اجتماعی5- مرجعیت اجتماعی.

ایران بعد از انقلاب با گسترش آموزش و خصوصا آموزش عالی به دورترین نقاط کشور توانسته است طبقه متوسط را طبقه اول کشور نماید.برخی معتقداند طبقه متوسط تهدید کننده نیز هست اما نظام جمهوری اسلامی به سمت آن حرکت کرده است.این مهمترین سند رشد عدالت اجتماعی در ایران علیرغم همه کاستی ها،ضعف مدیریتها،کم تجربگی ها و فشار مستمر و همه جانبه دشمنان است.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
با سلام . سه مورد است که همیشه تمامی مردم جهان ارزوی داشتن ان را دارند 1= دسترسی به اموزش 2= دسترسی به بهداشت 3=عدالت در اجرای قانون کار و دسترسی به صندوق بازنشستگی. اگر کشوری به این سه خواسته مردم را بخوبی پاسخ دهد ان کشور وارد عدالت اجتماعی شده است . برگردیم به ایران . به موضوع عدالت اجتماعی در ایران 1= در امر اموزش بخوبی اجرا می شود . تمامی مردم ر شهر وروستا به اموزش تا تحصیلات تکمیلی دسترسی دارند 2= عدالت اجتماعی د رامر بهداشت بطور کامل اجرا نشده است . چون هنوز افرادی وجود دارد که دفترچه درمانی ندارند . و نیز دسترسی به سلامت در طرح تحول سلامت بخوبی اجرا نمی شود ا . 3= با عدالت اجتماعی در قانون کار و صندوق بازنشستگی فاصله زیادی داریم چون الف=در کشور ما دو قانون کار وجود دارد یکی برای مدیریت دولتی بنام مدیریت خدمات کشوری و دیگریبرای مدیریت بخش خصوصی بنام قانون کار وزارت کار ب= جامعه ایران به 16 طبقه تفسیم شده است و برای هر طبقه یک صندوق بازنشستگی وجود دارد .نتیجه .تا زمانی که مانند کشورهای پیشترفته مانند المان ژاپن قانون کار و صندوق ها تجمیع نشده است بحث در پیشرفت اقتصادی و عدالت اجتماعی منطقی بنظر نمی رسد . و منتظر جهش اقتصادی نیز نباید باشیم
رمضانعلی محمدیان
|
United States
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
1
0
بسم الله.باسلا. اولا"در تعریف عدل گفته شده گذاشتن هرچیزی درجای خودش وقسط نیز تقسیم مساوی .شما به منزل میروید فرزندی که رفتارش رضایت آمیز بوده تشویق وآن دیگری که ابراز رفتارناهنجاری کرده را تنبیه میکنید یا همان فرزند در وقتی دیگر.این شد عدالت شاید عید هم به همه فرزندانتان یک اندازه عیدی بدهید.شد قسط مانند دندانه شانه .ثانیا" أن الله لایغیرمابقوم حتی یغیروامابأنفسهم.ثالثا" الناس بامرائهم أشبه منهم بآبائهم.رابعا" ج.ا.ا صرفا" یک اسم است مانند ارتش چیستی وکیستی مسمای آن راباید رصد کرد یعنی آنسان مسلمان ایرانی .کلمه تحقق هم اگر حقیقت بخشیدن به چیزی معنی شود کار انسان نیست که خود در واقعیت وجود سردرگم است ظلوما" جهولا" پس سئوال اینگونه میشود انسان مسلمان ایرانی برای شکوفائی عدالت اجتماعی چه کار کرده ای؟ جواب: همان کاری را که برای شکوفائی استعدادهای فطری خودش کرده.یعنی حرکت سینوسی صاعد یا ساقط بین پنج مسیر حرام.مکروه.مباح.واجب.مستحب یا در صعود زنده شده وزنده تر میشود به حیات انسانی بیدار میشود از بیماری میرهد وبینا میشود ودرقرب واتصال حی وقیوم .یا کالانعام بل هم أضل.قلم تانیمه های راه آمد.والسلام شهرک ادیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
عدل؟از ... که ربا خواری بانکها علنی و کلان و قانونیس دنبال چی میگردین؟همون خروجیش حقوقهای نجومی و رانت و قاچاق و آقازاده های ژن خوب و ذخایر انقلاب و اختلاس مسئولینش است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
0
ما تو ایران به امید زندگی زنده ایم .واژه عدالت یک طنز مضحک بیش نیست .علنا به چند دسته طبقاتی تقسیم شده ایم .خودی و غیر خودی .همه چیز و موقعیت برای خودیهاست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
0
از سهام عدالت تون عمق فاجعه معلومه .لا اقل اسمشو عوض میکردید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار