کد خبر: 893069
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
درخت كهور امريكايي (كنوكارپوس) در سطح وسيعي از اراضي استان‌هاي جنوبي از جمله خوزستان كاشت مي‌شود. اين گياه غير‌مثمري كه به صورت مستمر از خود غبار توليد مي‌كند و ورود گرده‌هاي آنها به ريه سبب ايجاد حساسيت، بيماري‌هاي تنگي و عروقي و حتي سرطان ريه مي‌شود. 
درخت كهور امريكايي؛ ديوي سياه كه عملاً محيط‌زيست جنوب كشور را در سيطره خود گرفته است، در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري ايران، هند، استراليا، امريكاي‌لاتين، آفريقاي‌جنوبي و در صحراي سوزان امارات متحده عربي مي‌رويد، البته كارشناسان داخلي تفاوت بسياري را ميان درخت كهور ايراني با كهور پاكستاني قائل هستند و گونه داخلي آن را بسيار كم‌خطرتر مي‌دانند، اما متأسفانه در اكثر نقاط مورد‌نظر، درخت كهور پاكستاني يا امريكايي كاشت شده است. 
كهور امريكايي (كنوكارپوس) از جمله گياهان غير‌مثمري است كه به صورت مستمر از خود غبار توليد مي‌كند و ورود گرده‌هاي آنها به ريه سبب ايجاد حساسيت، بيماري‌هاي تنگي و عروقي و حتي سرطان ريه مي‌شود. 
درختان كهور امريكايي فاقد رطوبت بوده و با خشك نگه‌داشتن هواي اطراف خود مانع تشكيل ابرهاي باران‌زا مي‌شوند و با خاصيت پوست‌ريزي برگ‌هايشان در زمان گرده‌افشاني گرده‌هايشان را وارد هوا مي‌كنند. اين درختان با سفت كردن خاك و كم‌كردن پوشش گياهي سبب مي‌شوند، آب‌هاي سطحي به زمين فرو نرود و در نتيجه سيلاب‌هاي ويرانگر ايجاد شود. با كم شدن گياهان و بوته‌هاي اطراف، خاك حاصلخيز شسته شده و گياهان خودرو رشد نمي‌كنند. 
كهور امريكايي داراي سمي است كه منجر به فلج اعصاب فك و صورت و لرزش فك و در نهايت مرگ دام مي‌شود و مسموميت دام‌هاي اهلي از نيام‌هاي باران خورده اين‌گونه نيز گزارش شده است. اين ‌گونه گياهي زمين را غيرقابل استفاده مي‌كند و به خاطر اين موضوع در فهرست گونه‌هاي مهاجم اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت قرار دارد. 
از طرف ديگر بر‌اساس برخي گزارش‌ها علت 45درصد آلرژي بيماران در امارات متحده عربي وجود گياه كهور است. 
گزارش‌هاي متعدد كارشناسان، نخبگان و متخصصان حوزه محيط‌زيست درباره آثار فاجعه بار كاشت درخت كهور نشان مي‌دهد كه كاشت و نگهداري از اين درخت در هر منطقه‌اي عواقب جبران‌ناپذيري را به دنبال خواهد داشت، حال عمق بحران و فاجعه آنجاست كه بدانيد بيش از ۹۰درصد از پوشش گياهي خوزستان از نوع كهور امريكايي است و روند كاشت و نگهداري از اين گونه گياهي تا امروز ادامه داشته است. 
ريشه اين درختان موجب شور شدن آب چاه‌ها مي‌شود و به دليل تأثير منفي كه بر آب‌هاي زيرزميني دارد، باعث انسداد راه آب باران و تغيير مسير آنها مي‌شود و اين در حالي است كه دولت به منظور مقابله با ريزگردها تعداد زيادي از آنها را در استان خوزستان كاشته است. محمد درويش، عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع به خانه ملت در اين زمينه گفت: كهور پاكستاني گونه‌اي از درختان است كه اصطلاحاً به آن درخت مهاجم اطلاق مي‌شود؛ چراكه در رقابت با ساير گونه‌هايي كه در هر منطقه رويش داشته باشد، پيروز مي‌شود و همه فضا را به تصرف خود در‌مي‌آورد و اجازه رشد به گونه‌هاي بومي نمي‌دهد. 
وي با بيان اينكه در استان خوزستان گونه‌هاي بومي مناسبي وجود دارد كه مي‌توان از آنها در جهت مقابله با ريزگردها استفاده كرد، افزود: هم‌اكنون نگراني فعالان محيط‌زيست و گياه‌شناسان اين است كه ورود اين گياهان باعث شود به ترتيب فلور طبيعي خود را از دست بدهيم، كمااينكه در جزيره كيش، سواحل خليج‌فارس و استان هرمزگان نيز به تجربه رسيده است، تحقق اين امر باعث مي‌شود كهور ايراني و كنار هم به تدريج اثر خود را از دست بدهد. درويش با يادآوري اينكه كاشت درختان كهور خطر مضاعفي را براي استان خوزستان ايجاد مي‌كند، تصريح كرد: اين درختان نه‌تنها گونه‌هاي بومي را از بين مي‌برند، بلكه به همراه خود آفت‌ها، حشرات و بيماري‌هاي ناشناخته‌اي را وارد كشور مي‌كنند كه بروز خطرات جبران‌ناپذيري را در پي خواهد داشت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار