کد خبر: 892874
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
گسترش صنعت توريسم در پايتخت با احياي گذرگاه‌هاي تاريخي
شهر تهران با برخورداري از تجربه بيش از دو قرن پايتخت كشور بودن گنجينه‌اي از ميراث ملموس و ناملموس تاريخ سرزمين را در خود پرورانده است...
شهر تهران با برخورداري از تجربه بيش از دو قرن پايتخت كشور بودن گنجينه‌اي از ميراث ملموس و ناملموس تاريخ سرزمين را در خود پرورانده است و داراي استعداد و پتانسيل‌هاي گردشگري و جذب توريسم است. بر اين اساس مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به ضرورت باز زنده‌سازي نقاط و مكان‌هاي تاريخي سطح شهر تهران، گفت: در راستاي احياي فضاها و گذرگاه‌هاي هويت‌بخش شهري، گذرگاه انقلاب مشروطه براي بازديد و گردشگري شهروندان شناسايي و باز زنده‌سازي مي‌شود. 
احياي بافت‌هاي تاريخي و حفظ و حراست از تاريخ اين مرز و بوم مي‌تواند زمينه توسعه گردشگري و جذب توريسم را فراهم آورد و ضمن رونق اين صنعت در پايتخت به اقتصاد شهري نيز كمك شاياني كند. مرمت و باز‌سازي مكان‌ها و آثار تاريخي و توجه به اتفاقات و حوادث تاريخي ظرفيت‌هاي بالقوه شهر تهران است كه مسئولان شهري و سازمان‌هاي متولي بايد بدان اهتمام ورزند. در اين زمينه عليرضا جعفري مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري با اشاره به ضرورت هويت‌بخشي به كالبدهاي فيزيكي در سطح شهر، بيان داشت: يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي هويت بخشي، تاريخ شهرهاست.  به گفته مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران كالبد و بافت شهري از عوامل مهم در تفاوت‌هاي عمده شهرها از يكديگر است، بنابراين شناسايي و مطالعه گذرگاه‌ها و فضاهاي هويت‌بخش شهري منجر به باز زنده‌سازي و فرهنگ شهرها خواهد شد. وي با اشاره به گسترش گردشگري در شهر تهران، بيان داشت: تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران دروازه ورودي اصلي گردشگران به شمار مي‌آيد و امكان آن را دارد تا با بهره‌گيري از جغرافياي مناسب و تاريخ معاصر در عرصه تحولات مهم مقصد بسياري از گردشگران داخلي و خارجي قرارگيرد و تبديل به قطب باارزش گردشگري كشور شود. مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: با تكيه بر پيشينه تاريخي و تأثيرگذار در اين شهر و اهميت صنعت توريسم در سياست‌هاي دولت و مديريت شهري، در حال شناسايي مسيرهاي تاريخي مختلف ازجمله مشروطه و انقلاب اسلامي مختلف در راستاي شهرگردي و جذب گردشگران داخلي و خارجي هستيم. 
وي به نقاط تاريخي تهران در انقلاب مشروطه اشاره كرد و گفت: عودلاجان، خانه سيد عبدالله بهبهاني، مسجد سلطاني، مسجد ميرزا موسي، خانه شيخ فضل الله نوري، خانه عضدالملك، خانه لياخوف، عمارت مسعوديه، بهارستان، خانه ملك‌المتكلمين، خانه وثوق‌الدوله، دارالفنون، كاخ گلستان، ميدان توپخانه، گراند هتل، خانه مشير‌الدوله، سفارت انگليس، خانه قوام‌السلطنه و عمارت قزاقخانه از جمله اين نقاط به شمار مي‌آيد. جعفري بيان داشت: تهران مانند هر شهر ديگري بستري از تاريخ و حوادث است كه بناها و مكان‌هاي مختلف را دربرمي‌گيرد، بنابراين بايد با شيوه‌هاي نوين هنري و خلاقانه شهروندان را با گذشته پيوند دهيم. وي افزود: مشروطه‌گردي يا مسير مشروطه، فضاي مناسبي جهت يك گردش يك‌روزه براي گردشگران به شمار مي‌آيد و در اين گردشگري مشخص تاريخي، اماكن متعددي وجود دارد كه مي‌تواند خاطره روشني از آن وقايع را بازگو كند. 
   
راه‌اندازي مسير گردشگري در بافت تاريخي 

اولين مسير گردشگري با دوچرخه و بازديد از اماكن تاريخي پايتخت با مشاركت معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران و شهرداري منطقه 11 طراحي و روز جمعه 29 دي همزمان با روز هواي پاك با حضور مديران شهري رونمايي شد؛ بر اساس اين گزارش اولين مسير گردشگري با دوچرخه در بافت تاريخي شهر تهران شامل بازديد از ميدان تاريخي حسن‌آباد، موزه ثبت احوال، خانه و موزه مقدم، خانه پروفسور عدل، موزه قرآن كريم، ميدان حر و خانه تيمور تاش (موزه جنگ) مي‌شود. علي محمد سعادتي، مدير بافت و بناهاي تاريخي شهر تهران گفت: در تلاش هستيم تا نوروز سال ٩٧ مجموعاً سه مسير گردشگري تاريخي با دوچرخه رونمايي شود و در نوروز همشهريان و علاقه‌مندان بتوانند با دوچرخه از تهران تاريخي بازديد كنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار