کد خبر: 892588
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
واكسن هنوز هم راه پيشگيري است
10 استان كشور درگير ويروس آنفلوآنزاي حاد هستند...
زهرا چيذري 

«در زمان اوج آنفلوآنزا به سر مي‌بريم»، اين را رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اعلام كرده است. به گفته وي از هفته اول آذرماه موارد ابتلاي آن رو به افزايش است و هر هفته بيشتر مي‌شود، اما اين روندي معمول و قابل انتظار است و مردم با رعايت نكات بهداشتي مي‌توانند موارد ابتلا به اين بيماري و خطرات آن را به حداقل برسد. 
سرما كه مي‌آيد آنفلوآنزا را هم همراه خود مي‌آورد. بيماري‌اي كه امسال هم به گفته محمد مهدي گويا، رئيس مركز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در 10‌استان كشور شيوع پيدا كرده و به همين خاطر هم به گروه‌هاي پرخطر توصيه مي‌شود براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري واكسن بزنند. 
  
افزايش آمار ابتلا به آنفلوآنزا

گويا درباره آخرين وضعيت شيوع آنفلوآنزاي فصلي در كشور اينگونه توضيح مي‌دهد: همه‌گيري آنفلوآنزا هرسال در فصل سرما در تمام دنيا از جمله كشور ما شايع مي‌شود. از هفته اول آذرماه موارد ابتلاي آن رو به افزايش است و هر هفته بيشتر مي‌شود، اما اين روندي معمول و قابل انتظار است. در اين دوره مردم با رعايت نكات بهداشتي مي‌توانند موارد ابتلا به اين بيماري و خطرات آن را به حداقل برسد.  آن طور كه رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت مي‌گويد: درحال حاضر سه نوع آنفلوآنزا در كشور شايع است و همه كشور درگير آن هستند، اما در كرمان، قزوين، چهارمحال و بختياري، تهران، اصفهان، خراسان رضوي، ‌ايلام، يزد، همدان و آذربايجان شرقي شديدتر است. اين سه نوع ويروس مشابه يكديگر و همه آنفلوآنزاي فصلي محسوب مي‌شوند و متعلق به فصل سرما هستند. ابتلا به اين بيماري با رعايت نكات بهداشتي ساده، اجراي توصيه‌هاي پزشك و استراحت در منزل قابل پيشگيري و درمان است. 
  
گروه‌هاي پر خطر كدامند‌؟

هر چند آنفلوآنزا ممكن است به سراغ هريك از ما بيايد، اما اين بيماري برخي افراد را بيشتر در خطر قرار مي‌دهد. گويا درباره اين گروه‌هاي پرخطر مي‌گويد: آنفلوآنزا براي برخي گروه‌ها عوارض خطرناكي دارد و در صورت ابتلا ممكن است بستري شوند و از فعاليت و كار بازبمانند. ما هرسال به مردم به خصوص گروه‌‌هاي پرخطر توصيه مي‌كنيم كه اوايل پاييز واكسن آنفلوآنزا را تزريق كنند. همه مردم مي‌توانند از اين واكسن استفاده كنند، اما تزريق آن براي افراد بالاي ۶۵ سال، زنان باردار، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، افرادي كه به دليل ابتلا به سرطان تحت درمان هستند، مبتلايان به نارسايي‌هاي كليه و كبد، افراد مبتلا به ديابت كنترل نشده و افرادي كه از داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني استفاده مي‌كنند، ضروري است و هنوز هم امكان تزريق آن وجود دارد. ساير مردم به اندازه اين گروه‌ها در معرض خطر قرار ندارند. 
  
واكسن هنوز هم راه پيشگيري است

گويا معتقد است تزريق واكسن آنفلوآنزا را همچنان مؤثر مي‌داند و تأكيد مي‌كند: اطلاعات ما حاكي از آن است افرادي كه واكسن را تزريق كردند يا مبتلا به آنفلوآنزا نشدند، يا اينكه درصورت ابتلا، بيماري در آنها شديد نبوده است.  به گفته وي در هفته گذشته تعدادي از مبتلايان به آنفلوآنزاي فصلي در كشور در بيمارستان‌ها بستري شدند كه بيشترين آنها در گروه سني بالاي 55 سال بودند. 
رئيس مركز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با هشدار درباره خطر آنفلوآنزا در كودكان مي‌افزايد: در هفته‌هاي اخير شاهد افزايش ابتلاي كودكان به آنفلوآنزا هستيم. اين بيماري در كودكان علائم متفاوتي دارد و مواردي كه همراه با اسهال و استفراغ است در اين گروه سني بيشتر ديده مي‌شود. 
 
فقط استامينوفن

گويا همچنين توصيه‌هايي درباره دوا درمان آنفلوآنزا براي پزشكان دارد و مي‌گويد: ما تأكيد مي‌كنيم كه پزشكان از تجوير داروي نابجا به خصوص تركيبات حاوي كورتون پرهيز كنند، چون ممكن است عوارض خطرناكي داشته باشد. علاوه بر آن مسكني به جز استامينوفن نبايد تجويز شود، به ويژه در مواردي كه كودكان با علائم اسهال به پزشك مراجعه مي‌كنند.  به گفته وي، مهم‌ترين راه پيشگيري، رعايت بهداشت فردي، شست‌وشوي مرتب دست‌ها و عدم تماس مستقيم با بيمار و در صورت ابتلا، مراجعه به پزشك و استراحت در منزل است. 
 
هنوز از پرندگان آنفلوآنزا نگرفته‌ايم

گويا در مورد آنفلوآنزاي پرندگان نيز تأكيد مي‌كند: آنفلوآنزاي پرندگان تاكنون ابتلاي انساني نداشته و در هر منطقه‌اي كه بيماري آنفلوآنزاي پرندگان گزارش شده، بلافاصله دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور با مشاركت سازمان دامپزشكي كشور عمليات پاسخ‌دهي را كه شامل واكسيناسيون كارگران مرغداري‌ها و تزريق داروي ضد ويروسي و مراقبت از آنها به مدت 10‌روز است، در كوتاه‌ترين زمان ممكن انجام داده‌اند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار