کد خبر: 892259
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
ضياء‌الدين دري در گفت‌و‌گو با «جوان»‌:
ضياء‌الدين دري اولين فيلمسازي است كه طرح ساخت سريال حضرت زينب(س) را سال‌ها پيش به رسانه ملي ارائه داده ولي اين سازمان هنوز اراده‌اي براي ساخت اين سريال از خود نشان نداده است.
جواد محرمي 

ضياء‌الدين دري اولين فيلمسازي است كه طرح ساخت سريال حضرت زينب(س) را سال‌ها پيش به رسانه ملي ارائه داده ولي اين سازمان هنوز اراده‌اي براي ساخت اين سريال از خود نشان نداده است. 
دري در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره اينكه چرا سريال حضرت زينب (س) پس از اين همه سال ساخته نشده است، مي‌گويد: دوستان در صداوسيما رغبتي نشان نمي‌دهند يا شايد هم دوست ندارند ما بسازيم و قصد دارند بدهند فرد ديگري بسازد. 
اميدوارم اين سريال به هر حال چه به دست من يا ديگري ساخته شود، چون نزديك 40‌سال است كه در كشور ما انقلاب اسلامي شده و هر ساله رقم‌هاي زيادي در سينما و تلويزيون كشور از جيب مردم هزينه مي‌شود. درباره يكي از استوانه‌هاي دين اسلام و مذهب شيعه كه نقش بي‌بديلي در زنده ماندن اسلام در مقطعي مهم از تاريخ ايفا كرده هنوز هيچ فيلم يا سريالي ساخته نشده است. 
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي‌كنيد عمدي در اين مسئله باشد،‌اينگونه پاسخ مي‌دهد: «من از عمدي بودن مسئله بي‌اطلاعم، كسي را هم متهم نمي‌كنم، دوست هم ندارم اظهار‌نظري كنم كه به كسي بربخورد ولي همين‌قدر مي‌گويم كه برايم خيلي عجيب است كه اين سريال ساخته نمي‌شود. چون حضرت زينب(س) فردي معمولي نيست. اين شخصيت براي زنان و دختران ما الگويي بي‌بديل هستند.» 
    
ساخت سريال حضرت زينب(س) اولويت رسانه ملي نيست!

دري در ادامه به اين اشاره مي‌كند كه سريال حضرت زينب(س) احتمالاً جزو اولويت‌هاي رسانه ملي نيست و اين سازمان اولويت‌هاي ديگري را براي خود تعريف كرده‌است؛ اولويت‌هايي كه به گفته او حتماً براي آنها توجيهاتي هم دارند كه ما نمي‌دانيم. 
وي به اين هم اشاره مي‌كند كه به نظر مي‌رسد دوستان دوست ندارند او سريال را بسازد، چون شنيده كه چند نفر ديگر هم براي ساخت اين سريال ابراز تمايل كرده‌اند. 
كارگردان سريال كيف انگليسي سال گذشته در همين ايام در گفت‌و‌گو با «جوان» به اين اشاره كرده بود كه «سينماي ايران درباره زن مسلمان مسئولانه عمل نكرده است. انقلاب اسلامي در آستانه 40 سالگي است،‌اما سينماي ايران هنوز ذره‌اي از دين خود را به بسياري از مفاهيم ناب كه در خون جامعه ايراني جريان دارد، ادا نكرده است.»
او با بيان اينكه متأسفانه سينما و تلويزيون ما با غفلت از شخصيت‌هاي زن بزرگ تاريخ اسلام مخاطب چند ده ميليوني كه ارادت خود را به اين بزرگان در مقاطع حساس و مختلف به شكل عملي نشان داده، ناديده گرفته‌است،‌گفت: انقلاب اسلامي استقرار و بقاي خود را مديون خانم‌هاست و زنان ايراني آموزه‌هاي خود را از زنان بزرگ اسلام اخذ كرده‌اند. 
زنان تا زماني كه به خيابان نيامدند، انقلاب اسلامي پيروز نشد. مادران شهداي ما سختي و مشقت از دست دادن فرزندان رشيدشان را با ياد ايثارگري‌هاي زينب كبري(س) تحمل كرده‌اند و اگر اين شناخت و آگاهي وجود نداشت، انقلاب اسلامي از استحكام فعلي برخوردار نبود. 
   
يك تكليف هنري 

دري ساخت سريال حضرت زينب (س) را تكليفي دانسته بود كه سينماي ايران آن‌ را فراموش كرده است. سينما و تلويزيون ايران در اين‌باره دچار غفلت و كم‌كاري بوده‌است، ما موظفيم درباره چهره‌اي كه زنان رشيد و فداكار ايران همواره در طول تاريخ از او الگو گرفته و مصائب خود را با او مي‌سنجند و با تأسي از او اينطور پاي انقلاب و ولي فقيه ايستاده‌اند، مسئولانه به ميدان بياييم و آثاري فاخر توليد كنيم و البته اين كار دشواري است. 
وي با بيان اينكه متأسفانه مديران ما در اولويت‌بندي‌ها هم دچار اشتباهاتي مي‌شوند، گفته بود: نسل جوان ما مختار سقفي را بيشتر از حضرت معصومه(س) مي‌شناسد.
 در اواخر دوره آقاي ضرغامي پيشنهاد ساخت سريالي درباره حضرت زينب (س) از سوي شبكه 3سيما به من شد و من طرح توليد يك سريال 13 قسمتي را ارائه دادم،‌اما پس از مدتي كه زمزمه‌هاي تغيير مديريتي مطرح شد، ترجيح دادند براي پيشگيري از بار شدن تعهدات تازه به مديران جديد، مسئله را مسكوت بگذارند. 
دري از اين هم سخن گفته بود كه سه سال پيش از سوي عليرضا رضاداد، مدير سينمايي دولت يازدهم پيشنهاد ساخت سريالي درباره حضرت زينب (س) دريافت كرده است و او در مقابل طرحي را ارائه داده كه نگارش فيلمنامه و تحقيقات آن يك سال برآورد شد، اما رقم پيشنهادي بنياد فارابي براي نگارش آنقدر كم بوده كه قيد ساخت سريال را ‌زده است. 
    
نبايد نقش زنان را ناديده بگيريم

دري در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخلاف هاليوود در ايران جايگاه نويسنده متن سينمايي و فيلمنامه و تأثير آن در كيفيت فيلم شناخته نشده و تهيه‌كننده‌ها حاضر نيستند هزينه‌اي مناسب در اين باره ارائه بدهند، مي‌گويد: متأسفانه دستمزدهايي كه براي فيلمنامه مي‌دهند، پايين است.
 در امريكا بين 5 تا 10 درصد كل برآورد فيلم‌ها را به نويسنده اختصاص مي‌دهند و نقطه قوت فيلم‌هايشان هم در وهله اول روي فيلمنامه تمركز دارد ‌ولي در ايران متوجه نيستند كه متن چقدر اهميت دارد. 
دري با بيان اينكه سريال‌هاي طولاني مثلاً 100 قسمتي مي‌تواند استوديويي ساخته شود تا هزينه‌ها كاهش يابد، توضيح داد: من براي ساخت سريال حضرت زينب(س) پيشنهاد 13 قسمت را دادم. به نظرم قصه سريالي چون مختار هم همين مقدار بود، ولي چون مديران توجيه مالي را در نظر گرفته بودند، ميرباقري مجبور بوده كار را وسعت بدهد و البته خوب هم از عهده آن برآمده بود و در جذب مخاطب موفق عمل كرد. 
اين فيلمساز با اشاره به اينكه دوران آزمون و خطا در سريال‌سازي تاريخي ما تمام شده و الان ديگر زمان تجربه‌آموزي نيست، مي‌افزايد: رقيبي چون ماهواره بيكار ننشسته و به مردم خوراك مي‌دهد. 
من مشكلات مالي و بودجه را مي‌دانم. خيلي سال‌ها پيش پيشنهاد ساخت سريالي درباره عاشورا را به صداو‌سيما مطرح كردم كه بعدها تلويزيون جور ديگري آن را ساخت. ما نمي‌توانيم نسبت به برخي شخصيت‌ها بي‌اعتنا باشيم. 
حضرات زينب (س) و معصومه(س) از اين زمره هستند به ويژه اينكه ما نبايد زنان و نقش آنها را ناديده بگيريم. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
متاسفم برای دولت روحانی با این تفکر فاسدی که دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار