کد خبر: 892241
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اعتصاب و اعتراض در فلسطین اشغالی
اعتصاب سراسری در واكنش به سفر معاون ترامپ‌، سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فرا گرفته و رئیس دفتر سیاسی حماس نیز می‌گوید حماس روابط سیاسی‌اش را در منطقه از طریق جلب تمام توان امت برای مقابله با سیاست‌های صهیونیستی مجدداً احیا خواهد كرد.
اسماعیل هنیه یك هفته بعد از نامه به رهبری انقلاب كه در آن، موضع «ثابت» ایران در مسئله فلسطین را ستود، گفته كه فلسطینیان قصد دارند چالشی را كه دونالد ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ایجاد كرد به فرصت تبدیل كنند. هنیه تصمیمات اخیر دولت امریکا علیه فلسطین را‌«اعلام پایان روند صلح»‌توصیف كرده و گفته مقاومت فلسطینی قصد دارد روابط سیاسی خود در منطقه را احیا كند:«حماس روابط سیاسی‌اش را در منطقه از طریق جلب تمام توان امت برای مقابله با سیاست‌های صهیونیستی مجدداً ترسیم خواهد کرد و تحرکات جدی برای ایجاد ائتلاف‌های قوی در منطقه مبتنی بر استراتژی مقاومت فراگیر وجود دارد.»‌در حالی كه حماس طی سال‌های اخیر بر سر مسئله سوریه با حزب‌الله دچار چالش شده بود، دو‌‌‌شنبه هفته قبل طلال ناجی، معاون دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی‌ فلسطین فاش كرد که با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار کرده و نصرالله در این دیدار برای حرکت در مسیر هر طرح مقاومتی در راستای فلسطین اعلام آمادگی کرده است. هنیه دیروز با تأیید در جریان بودن چنین مسیری گفت:«رویدادهای جاری در منطقه نشان می‌دهد که تحرکات جدی برای تشکیل یک ائتلاف قوی در منطقه برای مواجهه با تصمیمات امریکا و به رسمیت نشناختن اسرائیل در جریان است.»‌ هنیه عملیات نابلس را كه در آن دو جوان قصد اجرای عملیات مقاومتی با سلاح سرد را داشتند‌، اولین واکنشی در این باره مسیر توصیف كرد که به صورت مقاومت فراگیر ادامه خواهد داشت. 
  
اعتصاب در فلسطین

ظاهراً مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا با سفر به سرزمین‌های اشغالی و سخنان تحریك‌كننده در كنست رژیم صهیونیستی وتکرار جمله «اورشلیم پایتخت اسرائیل‌»، در حال فراهم كردن زمینه‌های اجتماعی حركت در مسیری است كه هنیه از آن سخن گفته است. دیروز، همزمان با دومین روز سفر پنس به سرزمین‌های اشغالی، تجار، مغازه‌داران و صاحبان مراکز تجاری غزه به دلیل تشدید اوضاع بد اقتصادی اعتصاب کرده و خواهان لغو محاصره این منطقه و ارائه کمک‌های انسانی به غزه شده‌اند. فروشگاه‌های تجاری و نهادهای صنعتی و اقتصادی در پاسخ به دعوت نهادهای خصوصی غزه برای به صدا درآوردن زنگ خطر تشدید اوضاع بد اقتصادی که غزه از ۱۱سال پیش تحت محاصره اسرائیل شاهد آن است، به حالت تعطیلی درآمدند. بیشتر مناطق غزه از جمله مراکز تجاری راکد است و صاحبان فروشگاه‌های تجاری کنار فروشگاه‌های خود نشسته و پلاکارد‌‌‌هایی در دست دارند که روی آنها نوشته شده «اعتصاب به دلیل اوضاع اقتصادی». صاحبان مراکز تجاری از اوضاع بد اقتصادی و نبود خرید و فروش شکایت دارند و اصحاب صنعت و تجار غزه روز دو‌‌‌شنبه در این راستا دست به تظاهرات زدند. اعتصاب سراسری در فلسطین اشغالی شامل همه نهادهای رسمی و داخلی به جز بخش‌های بهداشت و آموزش است و  در پاسخ به دعوت نیروهای ملی و اسلامی فلسطین برای محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا درباره انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس و در اعتراض به سفر مایک پنس معاون ترامپ به منطقه صورت گرفت. همزمان با اعتصاب در غزه، مردم فلسطین در شهر بیت لحم کرانه باختری نیز با برگزاری تظاهراتی گسترده سفر معاون رئیس‌جمهور امریکا به فلسطین اشغالی را محکوم کرده و تصاویر پنس و ترامپ را به آتش کشیدند. با وجود گسترش اعتصاب‌‌‌ها و اعتراض‌ها، مایک پنس‌ دیروز با «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و بار دیگر تأكید كرد اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی رئیس‌جمهور امریکا، باعث پیشرفت مذاکرات و حصول توافق سازش بادوام خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور امریکا وعده داد که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط امریکا و اسرائیل نزدیک‌تر از قبل خواهد شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار