کد خبر: 892111
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
اصغر فردي، از شاگردان استاد شهريار:
يكي از شاگردان استاد شهريار مي‌گويد: هربار كه كليات شهريار چاپ مي‌شد، مي‌ديديم كه سروده‌هاي انقلابي استاد محذوف است.
اصغر فردي در گفت‌و‌گويي تفصيلي با تسنیم به ابعاد عجيبي از طريقه انتشار اشعار و ديوان سيد محمد حسين شهريار اشاره كرده كه قابل‌تأمل است. اخيراً كتاب «شهريار و انقلاب ملت» در 800 صفحه به چاپ رسيده و علاوه بر اشعار، دربردارنده دستخط‌هاي شاعر و همچنين تصويري از شهريار در لباس روحاني است. از ديگر ويژگي‌هاي اين اثر، نقل رؤياي معروف آيت‌الله مرعشي نجفي طي نامه ممهور به سجع و مهر آن مرجع فقيد و اختصاص فصلي مجزا به طرح بيانات مقام معظم رهبري درباره اين شاعر است. اصغر فردي معتقد است: شهريار با همه دارايي‌اش از انقلاب دفاع كرد. او هر ماه نيمي از حقوق ماهانه‌اش را به ستاد بازسازي مناطق جنگي ارسال مي‌كرد. علاوه بر اين، دست كمك‌هاي مادي، شهريار شهرتي داشت كه آن شهرت را براي انقلاب قرباني و خرج كرد. 
وي مي‌افزايد: سال 71 مجموعه‌اي با عنوان «شهريار و انقلاب اسلامي» را منتشر كردم، قبل و بعد از اين اثر در مجموعه‌اي اشعار انقلابي شهريار منتشر نشد. 20 سال هم گذشت و ما منتظر مانديم تا ببينيم كه شعرهاي انقلابي استاد چاپ شود، اما شعرهاي استاد باز هم چاپ نشد. اين درحالي است كه كليات شهريار همواره با شمارگان بالا به فروش مي‌رود، پس از پخش سريال «شهريار» ميزان استقبال از آثار استاد بيشتر هم شد، اما كماكان شعرهاي انقلابي استاد در اين آثار منتشر نمي‌شد. 
فردي در ادامه به اين اشاره مي‌كند كه خيلي‌ها از گرايش مرحوم شهريار به انقلاب اسلامي ناراضي و ناراحت بودند و هستند. انتخاب تقارن روز شعر و ادب با روز درگذشت استاد شهريار موجب ناراحتي برخي شد و مي‌گفتند كه اين چه اتفاقي است؟ اگر شهريار هم مانند ديگران مي‌گفت كه «دهانت را مي‌بويند/ مبادا كه گفته باشي دوستت دارم. . . » يا مي‌گفت «آنَك قصابانند بر گذرگاه‌ها مستقر؛ با كنده و ساطوري خون آلود. . . »، كسي حرفي نمي‌زد. به گفته وي اگر بزرگ‌ترين نويسنده فرانسه همراه و همدل انقلاب كبير اين كشور بود و در جهت همدلي با آن انقلاب يك ديوان شعر نوشته بود، شعرهاي او را چه مي‌كردند؟ بر ورق زر مي‌نوشتند و با ميليون‌ها تيراژ دست به دست مي‌گرداندند. همزمان با سرايش شعر اين كار را مي‌كردند، نه اينكه 30 سال اشعار انقلابي او را منتشر نكنند و غفلت كنند. 
شاگرد استاد شهريار گفت در برنامه‌‌اي راديويي از استاد پرسيدند به نظر شما، به عنوان بزرگ‌ترين غزلسراي معاصر، بهترين غزل خود شما چيست؟ گفت: غزل «خدايا خدايا، تا انقلاب مهدي خميني را نگه دار خود شما». در آخر برنامه مجري دوباره اين سؤال را تكرار مي‌كند كه استاد باز همين جواب را مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
انقلابی مظلومتر از انقلاب کبیرخمینی و مردمی مظلومتر ازپیروان راستین خمینی وامت حزب الله در دنیای ما نیستند( و این رسم دنیاست که حسین(ع)وحسینیان بایست مظلوم باشند و مظلوم بمانند تا منتقم مظلومان از پرده غیبت به درآید وداد مظلومان از ظالمان وخائنان بستاند؛ به زودی زود انشاالله)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار