کد خبر: 892077
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران خبر داد
معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران با اشاره به‌رفع مشكلات دامداري و...
بهناز قاسمي

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران با اشاره به‌رفع مشكلات دامداري و دامپروري در پنج روستاي شهرستان سرپل ذهاب گفت: دومين كاروان كلينيك سيار دامپزشكي به مناطق زلزله‌زده غرب در ايام دهه فجر اعزام مي‌شود و در مرحله دوم نيز علوفه و داروهاي مورد‌نياز به اين مناطق ارسال شده و بازديد از پنج روستاي ديگر نيز در دستور كار قرار دارد. 
سازمان بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي سپاه حضرت سيدالشهدا (ع) استان تهران در راستاي كمك به هموطنان آسيب‌ديده در زلزله كرمانشاه، به شناسايي و اولويت‌بندي مشكلات مردم محروم مناطق زلزله‌زده در حوزه كشاورزي اقدام كرد. 
از اين‌رو كارگروه تخصصي اين سازمان با شناسايي و اولويت‌بندي مشكلات و چالش‌هاي موجود در بخش كشاورزي تمهيدات لازم را بري اعزام تيم دامپزشكي و دامپروري و ارسال دارو و علوفه انديشيد. 
در اين خصوص معاون هماهنگ‌كننده سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران در گفت‌وگو با «جوان» با تأكيد بر اينكه مردم استقبال خوبي از كلينيك سيار دامپزشكي داشته‌اند،‌گفت: پروژه بعدي كه در ايام دهه فجر اعزام خواهد شد،‌ تكميل‌كننده پروژه نخست است و بايد سير درمان دام‌هايي كه مشكلات حاد داشتند پس از يك ماه مجدد بررسي شود. سرهنگ پاسدار عبدالرضا زنگنه در پاسخ به اينكه هزينه كلينيك سيار نخست به‌عهده گروه‌هاي جهادي و بخشي از اعتبارات بسيج سازندگي بوده، افزود: البته تجهيزات و داروها را سازمان دامپزشكي استان تهران در اختيار ما قرار داد. وي به همكاري‌هاي ديگر سپاه با وزارت جهاد‌كشاورزي اشاره كرد و افزود: طرح همگام با كشاورز كه دو سال پيش در چهار استان به صورت پايلوت صورت گرفت، موجب افزايش توليد محصولات كشاورزي شد. زنگنه گفت: به عنوان مثال در شهرستان پيشوا محصولات زراعي ۸۰درصد افزايش عملكرد داشتيم با همان ميزان آب، كود و محصولات گلخانه‌اي نيز ۵۰ تا ۷۵درصد افزايش عملكرد داشتيم. 
همچنين علي رعيت‌خاكي، رئيس سازمان بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران در گفت‌وگو با «جوان» نيز به تشريح برنامه‌هاي اين كاروان پرداخت و اظهار داشت: يك تيم تخصصي و كلينيك سيار دامپزشكي به همراه گروه جهادي از سازمان مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي استان به مناطق زلزله‌زده غرب كشور اعزام شدند. وي گفت: امكانات و داروهايي نظير محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده، قرص، آمپول، سرم‌هاي فيزيولوژي و... ارسال شد و اين كلينيك امكاناتي نظير معاينه و تشخيص بيماري، دستگاه‌هاي ضدعفوني‌كننده، انكيتوار و چند مورد ديگر دارد و اموري كه در يك كلينيك ثابت انجام مي‌شود را مي‌توان در اين ايستگاه نيز انجام داد. 
  
حضور و استقرار در مناطق زلزله‌زده

مسئول تيم اعزامي به مناطق زلزله‌زده در خصوص مهم‌ترين اقدامات اين گروه گفت: ششم تا نهم دي‌ماه تيم سيار به شهرستان سرپل ذهاب اعزام شد. روستاهاي قلمه ذهاب، كلاشي عبدالقار، سراب ذهاب؛ آينه وند دار رشته، بي‌بيان و دو روستاي ديگر كه بازسازي و بهسازي آنها به سپاه حضرت سيد‌الشهدا (ع) استان تهران واگذار شده بود، در مرحله اول مورد بازرسي و پايش قرار گرفتند. 
وي افزود: پيمايش در روستاها حكايت از آن داشت كه خدماتي مانند توزيع علوفه، ايجاد سرپناه مناسب براي دام، ارائه خدمات دامپزشكي و توزيع دارو و... صورت نگرفته بود و از ديگر مشكلات موجود در روستاها مهاجرت معكوس ساكنان شهري به مناطق روستايي بود كه دليل اين موضوع را ارائه خدمات مطلوب در روستاها نسبت به شهر عنوان مي‌كردند. خاكي با اشاره به ارسال تجهيزات كامل براي رفع مشكلات دام‌هاي زلزله‌زدگان گفت: اعزام اين تيم سيار بين ۷۰۰ ميليون تا يك ميليارد تومان هزينه داشت و گروه پس از معاينه دام‌ها و ارائه دستورات لازم امور رسيدگي به مشكلات دامداري و دامپروري منطقه را به سازمان دامپزشكي شهرستان سر‌پل ذهاب واگذار كردند. وي ميزان آسيب‌ديدگي دام‌هاي سبك را در زلزله اخير بيش از گذشته عنوان كرد و افزود: مردم اين مناطق از طريق دامداري، دامپروري و كشاورزي امرار معاش مي‌كنند، از‌اين‌رو دام‌هايشان يا دچار بيماري شده‌اند يا از سرما تلف شده‌اند و برخي كه سالم هستند، نيز به دليل عدم تأمين علوفه نحيف شده‌اند. 
خاكي با اشاره به ميزان دام‌هاي سبك تلف شده در اين روستاها افزود: تعداد دام سبك ويزيت شده4 هزار و 532 رأس و تعداد دام سنگين ويزيت شده هزار و 140 رأس است و ۷۳۵ رأس دام سبك نيز تلف شده است. 
  
تيم عملياتي شناسايي و بررسي وضعيت دام و طيور

خاكي در تشريح عملكرد تيم اعزامي اظهار داشت: متخصصان تيم اعزامي در رصد ميداني خود مواردي را مشاهده مي‌كردند كه بسيار براي دام و احشام منطقه خطرساز بود، لذا خود اقدام به معدوم‌سازي آن كردند، يكي از آن موارد كرم‌هاي انگلي دفع شده‌اي بود كه طبق تشخيص دكتر محبي، دامپزشك تيم نه‌تنها براي روستاي مورد بررسي، بلكه براي تمام منطقه خطرناك جلوه مي‌كرد. بنابراين جهت پيشگيري از بروز مشكلات آتي معدوم و موارد به شبكه دامپزشكي استان اطلاع‌رساني شد. رئيس سازمان بسيج مهندسين كشاورزي سپاه حضرت سيدالشهدا (ع) استان تهران افزود: متخصصان كلينيك در ابتدا ضمن بررسي كلي وضعيت دام، دام‌هايي را كه علائم بيماري داشت را شناسايي و مورد معاينه قرار مي‌دادند. توضيح اينكه در برخي موارد تمامي دام‌ها بررسي مي‌شدند تا مشكل و بيماري خاصي وجود نداشته باشد. توضيحات ابتدايي در خصوص تغذيه، شرايط مطلوب و تهويه محل نگهداري دام و مواردي از اين قبيل به دامداران ارائه مي‌شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار