کد خبر: 892076
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
500هزارميليارد تومان پروژه عمراني نيمه‌تمام روي دست دولت باقي ماند
رئيس كميسيون عمران مجلس با اظهار نگراني از ۵۰۰هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام در كشور گفت: كاهش ۳هزار ميليارد توماني بودجه وزارت راه و شهرسازي در سال ۹۷ موجب شد...
رئيس كميسيون عمران مجلس با اظهار نگراني از ۵۰۰هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام در كشور گفت: كاهش ۳هزار ميليارد توماني بودجه وزارت راه و شهرسازي در سال ۹۷ موجب شد تا كميسيون تلفيق با تهاتر طلب پيمانكاران از دولت با بدهي آنها به بانك‌ها موافقت كند، زيرا با كاهش بودجه‌ عمراني پول چنداني در دست دولت نيست. 
بلاتكليفي پروژه‌هاي عمراني در سال‌هاي اخير به يكي از دغدغه‌هاي نمايندگان مجلس تبديل شده است؛ چراكه هراز‌گاهي اين نمايندگان از تكميل نشدن پروژه‌ها در حوزه‌هاي انتخابي خود گله مي‌كنند. روند تخصيص بودجه يكي از مشكلات مرتبط با اين پروژه‌هاست كه در سال‌جاري تا اوايل شهريور‌ماه محقق نشد، به‌طوري‌كه نماينده مردم قائمشهر در مجلس با بيان اينكه پروژه‌هاي عمراني در كشور تعطيل شده است، از روند فعلي انتقاد كرد و گفت: اين روش تخصيص بودجه و روند اداري با اقتصاد مقاومتي سنخيتي ندارد. شاعري با بيان اينكه در دولت آقاي روحاني وضعيتي سنتي براي اختصاص بودجه براي طرح‌هاي عمراني حاكم است و بايد اين روش تغيير كند، اضافه كرد: سازمان برنامه و بودجه با عدم تدوين و مبادله موافقتنامه‌ طرح‌هاي عمراني عملاً دستگاه‌هاي اجرايي را بلاتكليف كرده است. 
اين دغدغه براي سال آينده نيز وجود دارد و آنطور كه رئيس كميسيون عمران مجلس از ۵۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام خبر داد، ظاهراً دولت بايد راه‌حل و منابع مالي جديدي براي تكميل اين پروژه‌ها كه بعضاً توجيه اقتصادي ندارند و با اصرار نمايندگان مجلس كلنگ‌زني شده‌اند،‌ پيدا كند. در اين خصوص محمد‌رضا رضايي در جمع خبر‌نگاران درباره بودجه سال آينده وزارت راه‌و‌شهرسازي اظهار داشت: اين بودجه از 8 هزار ميليارد تومان به 5 هزار ميليارد تومان كاهش يافته است. در‌حال‌حاضر وزارت راه‌و‌شهرسازي 15‌هزار ميليارد تومان به پيمانكاران بدهكار است و با اين شرايط وزارت راه سال آينده كار سختي پيش‌رو دارد.
رئيس كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه بيش از 500هزار ميليارد تومان پروژه عمراني نيمه‌تمام در كشور داريم، گفت: مجلس دولت را مكلف كرده است سامانه‌اي تعريف كند و اطلاعات پروژه‌ها را به صورت شفاف در اختيار بخش‌خصوصي قرار دهد كه متأسفانه اين كار انجام نشده است. 
رضايي افزود: مجلس تأكيد كرده است در بودجه سال 97 اين سامانه طراحي شده، شفاف‌تر شود و به صورت واضح‌تر اطلاعات را در اختيار بخش‌خصوصي قرار دهد. اين نماينده مجلس بيان كرد: در كميسيون تلفيق مصوب شده است كه بدهي پيمانكاران با بانك‌ها با طلب آنها از دولت تهاتر شود. 
وي اضافه كرد: ما معتقديم اگر پيمانكار به‌ موقع پول خود را دريافت نكند، كيفيت كار را كاهش مي‌دهد، به‌هرحال پيمانكاران ظرفيت بزرگي در كشور هستند و سرمايه كشور محسوب مي‌شوند و چون طلب آنها به ‌موقع پرداخت نمي‌شود، در حال از بين رفتن هستند. رئيس كميسيون عمران مجلس تأكيد كرد: اين تهاتر طلب پيمانكار با بدهي آنها به بانك‌ها در بودجه 97 مي‌آيد و فرصتي براي كمك به پيمانكار است. 
رضايي افزود: امسال سرجمع 30 هزار ميليارد تومان رسيد طلب‌هاي سال قبل داشتيم كه سال آينده اين رقم افزايش مي‌يابد. 
وي ادامه داد: حدود 60 هزار ميليارد تومان منابع عمراني قرار است در كشور داشته باشيم، در بودجه سال آينده كه نزديك به 80درصد آن اسناد خزانه و اوراق مشاركت خواهد بود و 20درصد آن تخصيص ريالي است كه اين مورد شرايط را سخت مي‌كند و تلاش مي‌كنيم از طريق همان تهاتر، طلب پيمانكاران تا حدي پرداخت شود. 
 
تكميل پروژه‌ها با سرمايه بخش‌خصوصي 

رئيس كميسيون عمران مجلس اظهار داشت: با اين بودجه عمراني بايد به سمت استفاده از سرمايه بخش‌خصوصي رفت و با اين حجم منابع دولتي نمي‌توان انتظار داشت پروژه‌هاي عمراني خوب پيش برود. رضايي همچنين بيان كرد: در كشور ما كيفيت پروژه‌ها كاهش يافته است، در جاده و ساختمان‌سازي، ابنيه، راه‌ها و... كيفيت پايين است. 
وي ادامه داد: عمر مفيد پروژه‌هاي عمراني و ساختماني ما پايين است و در‌حال‌حاضر عمر مفيد ساختمان‌هاي ما از استاندارد دنيا پايين‌تر است و ساختمان جديدي هم كه مي‌سازيم در زمان كوتاه فرسوده مي‌شود. رئيس كميسيون عمران مجلس تصريح كرد: متأسفانه ما كارگر ماهر و آموزش‌ ديده هم نداريم؛ ضمن آنكه كيفيت مصالح نيز پايين است، بنابراين بايد دستگاهي به نمايندگي از حاكميت بر‌كيفيت ساخت‌وسازها نظارت كند كه اين يك نياز كشور محسوب مي‌شود. 
رضايي افزود: حوادث طبيعي نظير زلزله در كشور ما وجود دارد و اين مي‌طلبد كه كيفيت ساخت‌وسازها افزايش يابد و در اين حوزه بايد يك دستگاه حاكميتي بر ساخت‌وسازها نظارت كند. 
 
موافقت با بخشنامه ۵درصدي آخوندي

رضايي در حاشيه بازديد از شركت آزمايشگاه فني و مكانيك خاك در جمع خبرنگاران درباره بخشنامه اخير وزير راه‌و‌شهرسازي و حذف كسر ۵درصد از دستمزد مهندسان از سوي سازمان نظام مهندسي ساختمان گفت: اين مبالغي كه از مهندسان كسر شد، بايد در راستاي خدمات به مهندسان مانند آموزش و فراهم كردن زمينه صادرات خدمات فني- مهندسي هزينه مي‌شد. 
وي افزود: اينكه بخواهيم پولي از مهندسان كسر و آن را صرف حقوق كارمندان كنيم، كميسيون عمران با اين موضوع چندان موافق نيست. 
رئيس كميسيون عمران مجلس در خصوص پرسشي درباره نداشتن مبناي قانوني براي اعمال جديد كسر ۵‌درصد از حق نظارت مهندسان اظهار داشت: تاكنون در اين خصوص اختلاف‌نظر وجود داشت، به همين دليل در بحث اصلاح قانون نظام مهندسي يكي از موادي كه اصلاح و شفاف مي‌شود، همين موضوع كسر درآمد مهندسان به عنوان حق‌النظاره و همچنين نحوه هزينه‌كرد اين درآمدهاست. 
رضايي كوچي تصريح كرد: كميسيون عمران با بخشنامه اخير وزير راه‌‌و‌شهرسازي موافق بوده و مايل نيست تا اين ۵درصد از مهندسان كسر شود و اميدواريم بخشنامه وزير راه‌و‌شهرسازي از دهم بهمن ماه جاري اعمال شود. وي درخصوص اصلاح قانون نظام مهندسي در كميسيون عمران مجلس يادآور شد: قبلاً لايحه‌اي به اين منظور به مجلس ارسال شده بود و ما يك ماه به دولت فرصت داديم تا پيش‌نويس اين لايحه را اصلاح كند، ولي اين پيش‌نويس قابل اجرا نيست؛ به همين دليل پس از اتمام بررسي لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي، كميسيون عمران رأساً به اين موضوع ورود كرده و طرحي را كه در نظر دارد، بررسي خواهد كرد كه تا پيش از پايان سال‌جاري اين مسئله اجرايي مي‌شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار