کد خبر: 892052
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
برجسته‌شدن اعتراض به تبعيض دستمزدها در كنار انتقاد از سوءاستفاده‌هاي جنسي
افشاگري‌هاي جنسي در هاليوود باعث شده انتقاد به تبعيض جنسيتي كه در بي‌عدالتي دستمزدها ميان مردان و زنان در هاليوود وجود دارد و طي دو، سه سال اخير سر باز كرده بيش از پيش مورد ملامت قرار بگيرد.
فرزين ماندگار
افشاگري‌هاي جنسي در هاليوود باعث شده انتقاد به تبعيض جنسيتي كه در بي‌عدالتي دستمزدها ميان مردان و زنان در هاليوود وجود دارد و طي دو، سه سال اخير سر باز كرده بيش از پيش مورد ملامت قرار بگيرد.
پيش از اينكه رسوايي واينستين تهيه‌كننده سرشناس هاليوودي مطرح شود يكي، دو سال بود كه مسئله تبعيض جنسيتي در پرداخت دستمزدها از سوي برخي بازيگران زن هاليوود مطرح شده بود اما صداي زنان شنيده نمي‌شد، رسوايي‌هاي جنسي در هاليوود بار ديگر موضوع دستمزها را برجسته كرده و البته باعث شده برخي از مردان نيز در دفاع از زنان به اين مسئله ورود كنند.
پس از آنكه چند روز پيش رابرت ردفور بازيگر سرشناس امريكايي و مؤسس جشنواره فيلم ساندنس در نشستي مطبوعاتي با حمايت از شنيده شدن صداي زنان در صنعت سينما، اين امر را نقطه اوجي براي اين صنعت خواند، مورگان فريمن بازيگر كهنه‌كار هاليوود نيز دو روز پيش وقتي براي گرفتن جايزه يك عمر دستاورد از انجمن بازيگران روي صحنه رفت، با سخنراني خود به نابرابري جنسيتي در هاليوود انتقاد كرد.
مورگان فريمن كه قرار بود در مراسم امسال اهداي جوايز بازيگران امريكا با دريافت جايزه دستاورد يك عمر تجليل شود، هنگام پذيرش اين جايزه با سخناني كوتاه ولي تأثيرگذار و متفاوت از نابرابري جنسيتي در هاليوود گلايه كرد.
    نگاهي مترقي وجود ندارد
فريمن در اين سخنراني و با اشاره به مجسمه‌اي كه به عنوان جايزه به وي اهدا شد، گفت: نمي‌خواستم اين كار را بكنم، اما حالا به شما مي‌گويم چه چيز اين مجسمه و اهداي آن نادرست است؛ اينكه نگاهي مترقي وجود ندارد. در برابر ما همچنان نابرابري جنسيتي وجود دارد. شايد اين حرف‌ها به معني شروع چيزي باشد.
فريمن پس از دريافت جايزه خود افزود: اين فراتر از افتخار است، اين به معني جا داشتن در تاريخ است.
وي با تشكر از انجمن بازيگران، فرزندانش، همكار تجاري‌اش، همسرش در زندگي و نيز ريتا مورنو كه اين جايزه را به فريمن اهدا كرد، يادي از گذشته كرد كه خودش در سال ۲۰۱۴ همين جايزه را به وي اهدا كرده بود. اين دو همديگر را در ۵۰ سال اخير مي‌شناختند و همكاري با يكديگر را از سال ۱۹۷۱ در سريال مدرسه‌اي «كمپاني الكتريك» شروع كرده بودند.
مورنو روي صحنه گفت: مورگان به نوعي چيزي بيش از فقط يك بازيگر است، او يك روايتگر، يك تهيه‌كننده، يك بشردوست و يك گنجينه ملي است.
    زبان سرخ، سر سبز مي‌دهد بر باد
فريمن ۸۰ ساله كه اسطوره‌اي سينمايي محسوب مي‌شود، يك جايزه از انجمن بازيگران صحنه نيز دارد، دو گلدن گلوب گرفته و يك اسكار براي بازي در فيلم «دختر ميليون دلاري» در كارنامه‌اش است.
وي زماني گفته بود: زبان سرخ سر سبز مي‌دهد بر باد و حرف‌هايت تو را در حرفه‌ات پايين مي‌كشد. اين پس از آن بود كه وي نقش‌هاي مهم را يكي پس از ديگري از دست مي‌داد. بازيگر نامدار در مصاحبه‌اي با ورايتي گفته بود: من مي‌خواهم نگرش مردم را عوض كنم. نگرش آنها درباره سياهپوستان به عنوان امريكايي و درباره خود امريكا، بايد عوض شود.
فريمن پنجاه و چهارمين دريافت‌كننده جايزه دستاورد يك عمر انجمن بازيگران بود. اين جايزه هر سال براي يك عمر دستاورد بازيگري و نيز مشاركت بشردوستانه اهدا مي‌شود.
سال پيش ليلي تاملين اين جايزه را دريافت كرد و براي سخنراني‌اش درباره رئيس‌جمهور جديد و مشابهت ‌ديدگاه‌هايش با نازي‌ها خبرساز شده بود. در شرايطي كه جامعه امريكايي به طرزي كم‌سابقه با اعتراض عليه رفتارها و گفتارهاي رئيس‌جمهور اين كشور قرار گرفته و عرصه سياسي امريكا را با بداخلاقي‌هاي معيني روبه‌رو كرده است، صنعت فيلمسازي هاليوود نيز با موجي بي‌سابقه از بداخلاقي مواجه است. بداخلاقي‌هايي كه به عنوان زخمي كهنه در حال سر باز كردن هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار