کد خبر: 891772
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
آیین بزرگداشت استاد ابراهیم پشت‌پناه برگزار شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: هنرمندان سرمایه و گنجینه‌های ارزنده و تکرارناپذیر هر ملتی هستند و مانایی فرهنگ و هنر ملت‌ها بستگی به وجود این عزیزان دارد.
"محمد محمدپور" در آیین بزرگداشت استاد ابراهیم پشت‌پناه در تبریز، اظهار داشت: مسیر توسعه و تعالی کشور با بهره ‌مندی از این سرمایه‌های عظیم طی می‌شود و این بزرگان بر غنای فرهنگ و هنر این مرز و بوم می‌افزایند.

وی افزود:‌ ما برای عمق‌بخشی و استمرار به زندگی عزت‌بخش خود، نیازمند این انسانهای بزرگ هستیم و زندگی پرافتخار آنان الهام بخش ما و آیندگان است.

محمدپور با اشاره به اینکه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﻭ ﻫﻤﺖ ﻭﺍﻻﯼ ﺍﯾﻦ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ،‌ تصریح کرد: هنرمندان ارزشمندترین سرمایه‌ی اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای هستند که استفاده صحیح و درست از فکر و ایده خلاق آنان می‌تواند در رفع بسیاری از آسیب‌های جامعه تأثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: اگر نسل‌های آتی پیشینه اثرگذار خود را باور کنند و به ظرفیت‌های تمدن‌ساز و سعادت بخش گذشته واقف باشند می‌توانند نقش آفرینی نمایند.

محمدپور گفت: استمرار حرکت به سمت فرهنگ پروری و جریان سازی فرهنگی در جامعه مرهون تکریم فرهیختگان آن جامعه است.

وی اظهار کرد: برگزاری  آیین بزرگداشت استاد پشت‌‌پناه  درواقع تلاشی در راستای پاسداشت و ارج نهادن به مقام والای اندیشه و تلاش های ایشان در راستای هنر فاخر نقاشی و آشنایی بیش از پیش محققین و اصحاب فرهنگ و هنر با دستاوردهای هنری ایشان و به عبارتی به تصویر کشیدن بخشی از زندگی مشعشع و شعف‌انگیز وی است.

وی افزود: استاد پشت‌پناه بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر آذربایجان و ایران است و معرفی این شخصیت فاخر به نسل‌های فعلی و آینده یک ضرورت فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تاکید کرد: برگزاری آیین‌های تجلیل از مفاخر و بزرگان درواقع بر این اصل استوار است که فکر و اندیشه و هنر در جامعه اسلامی دارای قدر و منزلت است.

وی تاکید کرد: انتقال این پیام مهم به نوجوانان و جوانان و نسل‌های آتی که بزرگان  هنر و فرهنگ و شایستگان در منظر مردم دارای منزلت و جایگاه رفیعی هستند، از دیگر اهداف و ضرورت های برگزاری چنین آیین‌هایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: برگزاری آیین بزرگداشت هنرمندان و اصحاب قلم و فرهنگ و هنر پیامدهای متعددی دارد که از ان جمله می توان به الگوسازی برای جوانان و نوجوانان و شناسایی استعدادهای بالقوه و به فعلیت رساندن و شکوفا کردن آن اشاره کرد.

وی به احداث موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آذربایجان‌شرقی مصوب شد تا ١٥ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه موزه هنرهای معاصر و ٢٨ میلیارد تومان برای احداث تالارهای شهر تبریز اختصاص یاد که امیدواریم این دو پروژه در طول دو سال به ثمر رسیده و در اختیار هنرمندان و اصحاب فرهنگ قرار گیرد.

در این آیین از مقام هنری استاد ابراهیم پشت‌پناه تجلیل شد.

‌ گفتنی است استاد ابراهیم پشت پناه در سال ۱۳۱۰ در تبریز بدنیا آمد. وی دوران طفولیت را در محله پناهی پشت سر گذارده و دوره تحصیلات ابتدایی را تا کلاس چهارم در تبریز اردبیل و سه سال پنجم ششم و هفتم را در گرگان و بقیه را تا پایان دبیرستان و اخذ دیپلم ادبی در تبریز گذراند. وی بلافاصله در کلاس های کارآموزی معلمی شرکت و پس از موفقیت به خدمت فرهنگ در آمده و سه سال در بستان آباد مشغول انجام وظیفه‌ی معلمی بود.

استاد پشت‌پناه، خود در رابطه با فعالیت هنری خود می‌گوید: " چیزهایی مثل اشیا، محیط زندگی، طبیعت، صداها، رنگ‌ها، از همه مهمتر سکوت، منظره شب‌ها، موسیقی در من حالاتی به وجود می‌آورد از دیگران خبر نداشتم، بعد ها فهمیدم که مثل همه‌ی بچه‌های دیگر نبودم تحت تاثیر خیلی چیزهای دیگر قرار می‌گرفتم زمان می‌گذشت تا به مدرسه رفتم رویداد بزرگ و کاملا متفاوت و بدون حضور ذهنی قبلی بطوری که حتی نام تحصیل و مدرسه و درس و مشق و کتاب، همه اینها بدون سابقه و خیال انگیز هیجان و اضطراب دوست داشتنی پر رمز و راز ساعت نقاشی سرود خط.

نقاشی های دوران دبیرستان مورد توجه بود دریافت جایزه‌هایی از دبیرستان فرهنگ، روزی هم کلاسی بسیار عزیزم ۱۲ برگ از آثار چاپی استاد کمال الملک روزی دیگر توسط دبیر ادبیاتم با استاد گیری گور واهرامیان و استاد علی اکبر یاسمی آشنا شدم و به دیدار آثارشان شتافتم چه تاثیر شگرف و تعیین کننده ای داشت برای اولین بار وارد موزه‌ی خصوصی استاد شدم دیدار آثار بکر و زیبای استاد مرا از خود بیخود کرد.

با دنیایی از هنر آشنا شدم و بدون اینکه خود دانسته باشم زندگی هنری ام آغاز گردیده بود. آغازی بس مبارک، دیری نگذشته بود که با استاد علی اکبر یاسمی نیز آشنا و به دیدار آثار بدیع و دوست داشتنی ایشان نایل گردیدم هر دو استاد بزرگوار کارهای ابتداعی ام را پذیرفتند و در راهی که قدم گذاشته بودم مورد عنایت و تشویق قرار دادند از محضر پر فیضشان کمال استفاده را بردم و از جهان مادی به رحمت ایزدی پیوستم و رستگار شدم هرچند که در این راه پر نشیب و فراز سختی ها کشیدم و ناروایی دیدم ولی عشق بود که همه جا یاری‌ام کرد و باعث شد که هفت شهر عشق را دیدن کنم در سال ۱۳۳۶ هنرستان هنرهای زیبای پسران تبریز تاسیس گردید بنده توسط استاد یاسمی از فرهنگ به هنرهای زیبا و هنرستان انتقال یافتم و به این ترتیب رسما کار هنری طراحی و نقاشی را در هنرستان آغاز کردم.

در سال ۱۳۳۹ آثار اولین دوره‌ فارغ‌التحصیلان در سالن هنرستان سپس در تهران به نمایش در آمد که چند اثر بنده نیز به دستور ریاست محترم هنرستان استاد حسین کاظمی در نمایشگاه مهران شرکت و به دریافت تقدیرنامه نایل گردید از آن پس در اکثر نمایشگاه‌ها شرکت داشتم در سال ۱۳۴۲ نمایشگاه انفرادی در سالن هنرستان که بی‌سابقه بود که نتیجه‌اش آغاز فصل جدیدی از فعالیت هنری گردید که بی‌شباهت به نوعی انزوا نبود در سال ۴۱ و ۴۲ به ترتیب دو استاد عزیز یاسمی و واهرامیان را از دست دادم ضایعه‌ای بس بزرگ و ناگهانی در سال ۱۳۴۷آموزشگاهی بنام کمال الملک در محله چرنداب تاسیس نمودم.

در همان سال بود که گرایش بیشتری به منظره سازی پیدا کردم که کارهای دوران سبز نتیجه ی همین سالها است تابلوی چهره استاد اقبال آذر مربوط به آن زمان است که در منزل شخصی ایشان بطور زنده اجرا شد که در سال ۱۳۵۱ به همراه چند اثر دیگر در یک نمایشگاه سراسری در مجموعه ی آزادی به نمایش در آمد و مورد توجه قرار گرفت و در روزنامه کیهان از ۳ نقاش شهرستانی با ذکر مطالبی نام برده شده بود که کارهای بنده نیز از تبریز مورد تعریف و تمجید قرار گرفته بود در سال ۱۳۵۶ به سرپرستی هنرستان منصوب شدم که همزمان بود با ناآرامی های انقلاب که طبیعتا انجام وظایف محوله با اشکلاتی مواجه بود پس از پیروزی انقلاب تحولاتی صورت گرفت مدتی هم در معاونت هنرستان بودم در سال ۱۳۵۹ به ماده ۷۴تقاضای بازنشستگی کردم که مورد قبول واقع شد ولی پس از مدتی چون در هنرستان به وجود اینجانب نیاز بود بعنوان حق التدریس دوباره دعوت به کار شدم و تا سال ۱۳۷۷ به خدمت ادامه و در همان سال با افتخار به بازنشستگی نائل آمدم در فاصله سالهای ۵۹ الی ۶۹ که فرصت و فراغی دست داد علاوه بر کارهایی که از طبیعت انجام می‌دادم شروع به نسخه برداری از شاهکار بینظیر استاد کمال الملک ( تابلو تالار آئینه ) نمودم که داستان بسیار مفصل دارد مدت ده سال روی این تابلو که یک کار پژوهشی می‌باشد و در واقع شرح و تفضیلی از تابلو اصلی به حساب می‌آید کار کردم در آن سال‌ها بود که غیابا افتخار شاگردی استاد را داشتم، در محضر گرم استاد غرق فیوضات معنوی بودم، کسب فیض و طی طریق و واصل شدن به مقامات معنوی و رسیدن به اوج عبودیت و فنا شدن در نور حق تعالی. آنچه که همیشه و در همه حال با در نظر گرفتن تمام شرایط خاص مقدور و میسر تواند بود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر