کد خبر: 891745
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تحولات شمال سوریه به صورت فزاینده‌ای پرشتاب و پیچیده شده است. همزمان با حمله توپخانه‌ای نظامیان ترکیه به مواضع کرد‌‌‌‌ها در عفرین، نیروهای مقاومت بر یک فرودگاه مهم در استان ادلب مسلط شد‌ه‌اند.
تحولات شمال سوریه به صورت فزاینده‌ای پرشتاب و پیچیده شده است. همزمان با حمله توپخانه‌ای نظامیان ترکیه به مواضع کرد‌‌‌‌ها در عفرین، نیروهای مقاومت بر یک فرودگاه مهم در استان ادلب مسلط شد‌ه‌اند. این تحولات بیش از پیش امریکا را در شرایط سختی قرار داده‌ است. واشنگتن از یک طرف با چالش جنگ بین دو متحد خود یعنی کرد‌‌‌‌ها و ترکیه مواجه و از طرف دیگر شاهد پیشروی نیروهای مقاومت در استان ادلب است. 

به گزارش «جوان»،‌ ارتش ترکیه در دومین روز متوالی مناطق مرزی شمال سوریه را گلوله‌باران کرده است. مقامات ترکیه طی چند روز گذشته به صورت قابل‌توجهی تهدیدهای خود را علیه منطقه عفرین تشدید کرده‌اند. عفرین که در شمال غربی سوریه واقع است، یکی از سه کانتونی است که کنترل آن در دست «یگان‌های مدافع خلق‌» قرار دارد. دو کانتون دیگر با نام‌‌‌‌‌های کوبانی و جزیره در شمال شرقی قرار دارد. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه سوری پ.ک.ک می‌داند و نسبت به قدرت‌گیری آنها در امتداد مرزهای جنوبی خود به شدت حساس است. وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه گزینه‌ای به جز عملیات نظامی برای نابودی عناصر تروریستی در شمال سوریه ندارند، بمباران مواضع شبه‌نظامیان کُرد در عفرین را به نوعی آغاز عملیات دانست.

حملات ترکیه به عفرین دولت امریکا را با چالش جدی مواجه کرده است. ناظران معتقدند اگر واشنگتن نسبت به حملات ترکیه در عفرین بی‌تفاوت بماند باعث بی‌اعتمادی کرد‌‌‌‌ها نسبت به امریکا خواهد شد و اگر بخواهد در مقابل حملات ترکیه واکنشی نشان دهد باعث خواهد شد بیش از پیش در مقابل متحد خود در ناتو قرار بگیرد و وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد. مقامات امریکایی طی یکی دو روز گذشته با عقب‌نشینی از آنچه ایجاد گارد مرزی در سوریه نامیدند، تلاش کردند از خشم آنکارا بکاهند اما مقامات ترکیه می‌گویند قانع نشده‌اند. واشنگتن اواخر هفته گذشته از تشکیل یک نیروی مرزی در شمال شرقی سوریه خبر داد که به نوعی تغییر مرزهای منطقه محسوب می‌شود. رجب طیب اردوغان بلافاصله وعده داد این گارد مرزی را از روی زمین محو می‌کند.  آنچه باعث می‌شود وضعیت شمال سوریه بیش از پیش پیچیده شود مواضع مبهم روسیه در این باره است.
 
سرگئی لاوروف گزارش رسانه‌های ترکیه را مبنی بر اینکه روسیه نیروهای خود را از عفرین خارج کرده است، تکذیب کرد. روسیه چند ماه قبل برای اینکه جلوی حملات ترکیه به عفرین را بگیرد عده‌ معدودی از نیروهای نظامی را در این شهر پیاده کرد. با وجود تکذیب لاوروف بعضی منابع محلی گزارش دادند، روسیه نیروهای خود را در عفرین جابه‌جا کرده است که به نوعی چراغ سبز برای ترکیه محسوب می‌شود. روسیه روابط خوبی با کرد‌‌‌‌ها برقرار کرده است اما از نزدیک شدن اخیر آنها به امریکا نگران است. حالا به نظر می‌رسد با باز گذاشتن دست اردوغان،‌ روسیه می‌خواهد کرد‌‌‌‌ها را تحت فشار قرار دهد تا از امریکا فاصله بگیرند.

لیث ابوفاضل، سردبیر سایت المصدرنیوز که روابط نزدیکی با دولت سوریه دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت:‌«همانطور که هفته قبل گفتم روسیه و ترکیه احتمالاً درباره توافقی مذاکره می‌کنند که بر اساس آن ترکیه از حمایت خود در شرق ادلب کوتاه خواهد آمد و در مقابل روسیه نیز عفرین را واگذار خواهد کرد.» همزمان با شروع حملات ترکیه علیه عفرین، روز گذشته نیروهای دولتی سوریه و متحدان‌شان موفق شدند بر فرودگاه«ابوالظهور‌» واقع در جنوب شرقی استان ادلب مسلط شوند. این فرودگاه حدود دو سال قبل به کنترل شبه‌نظامیان جبهه النصره شاخه سوری القاعده درآمد که هم اکنون نام خود را به هیئت تحریر الشام تغییر داده است. آزادسازی استان ادلب که در شمال غربی سوریه واقع است هم اکنون به اولویت اصلی دولت سوریه و متحدانش تبدیل شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار