کد خبر: 891715
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
حجت‌الاسلام رضا غلامي، رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا در واكنش به سخنان اخير رئيس‌جمهور در جشنواره فارابي درباره تحول در علوم انساني گفت: صيانت از آزادي و استقلال دانش و عدم مداخله سياسيون در مسير علم، نقش منحصر به‌فردي در پيشرفت‌هاي علمي و باز شدن فضاي واقعي نقد و آزادانديشي دارد. 
وي افزود: لذا خدمت بزرگ آقاي روحاني به علوم انساني در ايران، اين است كه سكوت كنند و قضاوت درباره تحول علوم انساني و اين قبيل موارد را به علما و دانشمندان و كرسي‌هاي آزادانديشي و نظريه‌پردازي بسپارند. 
وي در ادامه سخنانش اظهار داشت: من قبلاً هم گفته‌ام كه رئيس‌جمهور محترم و مشاوران ايشان ظاهراً آگاهي اندكي از فرايند تحولات علمي و ظرايف آن دارند و وقتي در اين زمينه علي‌الخصوص به صورت تحكم‌آميز مداخله مي‌كنند، در سير طبيعي رشد علم و مناسباتي كه در اين ساحت وجود دارد اختلال ايجاد مي‌شود. 
اين محقق و نويسنده كشورمان تأكيد كرد: از طرف ديگر، به نظر مي‌رسد صدها سوژه براي سخن گفتن وجود دارد كه چه بسا برد تبليغي بيشتري هم براي آقاي روحاني داشته باشند و لذا چه ضرورتي دارد كه ايشان اصرار دارند هر از چندي در عرصه علوم انساني سخن بگويند و با خط‌كشي‌هاي سياسي آزادانديشي را تضييق كنند؟
غلامي تصريح كرد: امروز خوشبختانه تحول در علوم انساني بر اساس چندين نظريه مبنايي و با حركت خودجوش و طبيعي بخش قابل توجهي از اساتيد حوزه و دانشگاه راه خودش را پيدا كرده و در سال‌هاي آينده تدريجاً ثمراتش را هويدا مي‌كند. بنابراين اراده سياسي افراد يا مانع‌تراشي‌ها نمي‌تواند اين حركت را متوقف كند. 
رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا ادامه داد: البته اين نكته در سخنان جناب آقاي روحاني كه تحول‌آفريني با استفاده از پول و سفارش و مهندسي و... جواب نمي‌دهد همواره حرف اساسي ما در اين سال‌ها بوده است و خوشحاليم كه بالاخره آقاي روحاني به 
اين حرف رسيدند. 
وي در پايان سخنانش گفت: اميدوارم مسئولان دولتي به نظر رئيس‌جمهور محترم عمل كنند و از اين نوع كارها كه نتيجه آن پر شدن جيب يك‌سري روشنفكرنما و زيرسؤال رفتن وجاهت علمي برخي مراكز علمي و تحقيقاتي دولتي شده، پرهيز كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر