کد خبر: 891708
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهی به تازه‌ترین رخدادهای حوزه کتاب
جين ساسون نويسنده با بينش و دسترسي بي‌سابقه‌اي به لطف و ياري زن و فرزند بن‌لادن، ما را به درون دنياي نهان و ناگفته‌هاي اسامه بن‌لادن مي‌برد.
   فرزين ماندگار
با نگاهي به رخدادهاي حوزه كتاب و كتابخواني و در تازه‌ترين اتفاقات اين عرصه، يكي به انتشار كتاب «بن‌لادن: پدري كه تروريست شد» برمي‌خوريم و مورد ديگر به سومين نشست «گفت‌وگويي درباره يك كتاب» پيرامون كتاب «بازاريابي فيلم» اختصاص دارد كه در بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌شود.
 انتشارات دنياي اقتصاد، كتاب «بن‌لادن: پدري كه تروريست شد» را به قلم جين ساسون و ترجمه مهريار ميرنيا روانه بازار نشر كرده است. از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، روزنامه‌نگاران و محققان بسياري تقلا كرده‌اند كه از زندگي خصوصي اسامه بن‌لادن پرده بردارند. تا به امروز اما اعضاي خانواده اسامه بن‌لادن با هيچ نويسنده و ژورناليستي همدستي و مساعدت نكرده‌اند.
جين ساسون نويسنده با بينش و دسترسي بي‌سابقه‌اي به لطف و ياري زن و فرزند بن‌لادن، ما را به درون دنياي نهان و ناگفته‌هاي اسامه بن‌لادن مي‌برد. خانواده بن‌لادن، در اين كتاب حكايتي فوق‌العاده از مردي را روايت مي‌كنند كه مورد نفرت و بيزاري بسياري است، منتها مادر و فرزند عشق بسياري نثارش مي‌كنند، همراه با جزئياتي صاف و ساده، بكر، شگفت و چه‌بسا خوف‌برانگيز، از سر و همسري، از مهرباني و خانواده، از ايمان و اعتقاد، از وفا و صفا، از يأس و حرمان، از وجد و سرور، از عزت و قهرماني، از خفت و خواري، از شكست و پيروزي، و از حيات و دوران مردي كه به عنوان شوهر و پدر مي‌شناسند.
بن‌لادن در اين كتاب، آن مرد خشن و بي‌رحمي نيست كه فرمان انفجار و عمليات انتحاري مي‌دهد. بلكه پدري است كه ابتدا مرد، شوهر و پدر است و به طريقي كه حتي نزديكانش درست نمي‌دانند چه بوده است، به تروريستي هولناك تبديل مي‌شود. اما اين تروريست هولناك، تا آخر براي خانواده‌اش همچنان اسامه مي‌ماند.
در بخشي از كتاب آمده است: «حين زندگي در كوه شوهرم (بن‌لادن)، پسرهاي بزرگ‌ترم را مي‎ديدم كه بزرگ و بالغ مي‎شوند. عبدالرحمن مردي 19 ساله بود، در حالي كه سعد از پشت سرش مي‎آمد و 18 سال داشت. عمر كه چندين سال از آنچه به واقع روي زمين از سر گذرانده بود بزرگ‎تر مي‎نمود، به‌زودي 16 سالش مي‎شد. عثمان كه قد كوه همين‌طور داشت دراز مي‎شد، 14 ساله بود. از قرار عثمان پسري مي‎بود كه قد و قامت بلندبالاي پدرش را مي‎گرفت. محمد شيرين و ساكت 12 سالش بود، خيلي تلاش مي‎كرد با برادران بزرگ‌ترش برابر باشد.
ساعات زيادي را با بچه‌هاي كوچك‌ترم مي‎گذراندم، براي اينكه عمدتاً در محل سكونت خودمان منزوي و جدا بوديم. فاطمه دختري 10 ساله و جدي‌خلق كه سايه به سايه‎اش ايمان 7 ساله بود. لادن كه هنوز از سوي اسامه بكر خوانده مي‎شد، كوچك‌ترين پسرم بود، نوپاي پرجنب و جوش 3 ساله. دخترانم عاشق برادر كوچكشان بودند و خيلي كيف مي‎كردند مادر كوچولوي او شوند، همان‌طور كه خيلي از دختر كوچولوها خواهر و برادران نوپاي‎شان را نازنازي مي‎كنند. من و دخترانم موفق شده بوديم از طريق پسرها مقداري لوازم دوخت و دوز فراهم كنيم، آنها گاهي اجازه خروج از كوه را مي‎يافتند تا براي خريد لوازم و مايحتاج به روستاهاي پايين‌دست بروند. اين بود كه من و دخترها با هم مي‎نشستيم و از هر دري گپ مي‎زديم، ضمن اينكه لباس‌هاي كهنه را كوك زده و رفو مي‎كرديم و سعي داشتيم بدون سود جستن از چرخ خياطي يا برق لباس‌هاي تازه‌اي بدوزيم.»
انتشارات دنياي اقتصاد «بن‌لادن: پدري كه تروريست شد» را به قيمت 30 هزار تومان در 432 صفحه روانه بازار نشر كرده است.
   نشست گفت‌وگو
درباره كتاب «بازاريابي فيلم»
از سويي ديگر سومين نشست «گفت‌وگويي درباره يك كتاب» پيرامون كتاب «بازاريابي فيلم» در تالار زنده‌ياد عباس كيارستمي بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌شود. اين نشست به بررسي كتاب «بازاريابي فيلم» مي‌پردازد كه با حضور كارشناسان و صاحب‌نظران سينما: دكتر محمدعلي حسين‌نژاد، شيوا مقانلو، رامتين شهبازي و محمد سروي‌‌زرگر (مترجم اثر) برگزار خواهد شد.
كتاب «بازاريابي فيلم»، نوشته فينولا كريگان، استاد دانشگاه بيرمنگام، از جمله معدود آثاري در حوزه مطالعات فيلم است كه با رويكرد بازاريابي مورد بررسي قرار گرفته است. اين كتاب به دليل اينكه ژانرهاي مختلف فيلم و همچنين فيلم‌هاي انگليسي زبان و آثار غيرانگليسي زبان را مورد توجه و بحث قرار داده، منحصر به فرد شده است. اثر مورد نظر بيش از هر چيزي در رويكرد بينارشته‌اي متمركز شده و رشته‌هاي مختلفي مانند بازاريابي، نظريۀ فيلم، تاريخ سينما، مديريت، جامعه‌شناسي و نظريات مربوط به مطالعات رسانه و مطالعات فرهنگي را گردهم آورده تا درك و فهمي چندبُعدي از موضوع مورد بحث ارائه دهد. ناشر اين كتاب، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است كه با حمايت و مشاركت بنياد سينمايي فارابي نشست يادشده را ترتيب داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار