کد خبر: 891613
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
مانع سازي مستمر آمريکا جهت دست يابي ايران به منافع اقتصادي در دوران پسابرجام
«به تلاش‌های خود برای محافظت از نظام مالی بین‌المللی و مقابله با کارزار بی‌وقفه ایران برای حمایت از تروریسم، بی‌ثبات‌سازی منطقه و...
«به تلاش‌های خود برای محافظت از نظام مالی بین‌المللی و مقابله با کارزار بی‌وقفه ایران برای حمایت از تروریسم، بی‌ثبات‌سازی منطقه و سو‌ءاستفاده از مردم این کشور، ادامه می‌دهیم» اين تکراري رفتار آمريکايي ها براي پيشبرد پروژه «ايران هراسي» و «نگه داشتن اقتصاد ايران زير فشار تحريم»هاست.
سیگال مندلکر معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در نشست کمیته بانکداری سنا بيان مي کند:«به تلاش‌های خود برای محافظت از نظام مالی بین‌المللی و مقابله با کارزار بی‌وقفه ایران برای حمایت از تروریسم، بی‌ثبات‌سازی منطقه و سو‌ءاستفاده از مردم این کشور، ادامه می‌دهیم.»
اين آخرين اقدام آمريکايي براي اعمال فشار به دولت ها و اشخاص حقوقي و حقيقي براي عدم تعامل با ايران در عرصه هاي مختلف اقتصادي و تجاري نيست کمااينکه از تيرماه سال 94 تاکنون فشارهاي گسترده اي از سوي نهادها و مراکز مختلف آمريکايي براي تشديد فشارها عليه جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است.
تلاش بي وقفه آمريکايي ها براي مانع سازي جهت دست يابي ايران به اهداف اقتصادي برجام که بخش مهمي از آن در حوزه سرمايه گذاري و روابط بانکي –سوئيفتي است در حالي همچنان صورت مي گيرد که طرف ايراني هيچ گاه معترض به رفتارهاي اينچنيني دولت آمريکا و تابعان دولت اين کشور در عرصه بين المللي نبوده است آنهم در شرايطي که چنين رفتاري خلاف نص صريح برجام و متناقض با روح آن مي باشد.

مانع سازي جهت دست يابي ايران به منافع اقتصادي

همانطور که اشاره شد اين نخستين باري نيست که آمريکايي تلاش مي کنند تا مانع از دست يابي ايران به منافع اقتصادي حتي در پايين ترين سطح ممکن شود به طوري که در دوره اوباما و در دوره ترامپ با وضع و اجرای قوانینی صراحتاً متن برجام – مواد26، 27و29 ـ  را نقض و بارها روح برجام و قطعنامه2231 را نیز دچار تخطئه شده که از جمله آن مي تواند درخواست رسمي دونالد ترامپ در اجلاس جی8  اشاره کرد  که از سران کشورهای اروپایی، فعالان حوزه اقتصادی و تجاری و بانک‌های این کشورها به صورت شفاف می‌خواهد تا ازهمکاری و توسعه روابط اقتصادي با ایران خودداری کنند. 
تلاش گسترده آمريکا براي مانع سازي جهت دست يابي ايران به توسعه اقتصادي روابط با کشورهاي ديگر با مفاد برجام صراحتا در تناقض است به طوري که ماده 26 برجام تاکيد مي کند که رفتار ايالات متحده آمريکا  بايد بر اساس حسن نيت بوده و بستري را براي تحديد اهداف ايران در دوران پسابرجام نبايد مقدمه سازي کند.

درخواست مقام آمريکايي نقض صريح برجام

در بخشي از ماده 26 برجام آمده است :« ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام.»
در ادامه اين ماده همچنين مي آيد :« دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل چنین تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.»
چنانچه به ادبيات بکار رفته توسط سیگال مندلکر معاون خزانه‌داری آمریکا در نشست کمیته بانکداری سنا توجه شود ، درخواست اين مقام آمريکايي نقض صريح متن و روح برجام است چرا که وي به صراحت از کشورها و سرمايه گذاران و تجار و بانک ها ميخواهد تا از همکاري حداقلي با جمهوري اسلامي ايران خودداري کنند.
سیگال مندلکر معاون خزانه‌داری آمریکا مي گويد : «به تلاش برای مقابله با اقدامات ایران ادامه می‌دهیم... رژیم‌های سرکش مانند ایران، کره شمالی و ونزوئلا به ضربه زدن به یکپارچگی نظام مالی از جمله از طریق روش‌های فریب‌آمیز مالی برای پیشبرد اهداف مجرمانه و تروریستی‌شان ادامه می‌دهند.»
وي در ادامه مي گويد :«ایران یکی از رژیم‌های سرکش است برای تخریب نظام مالی تلاش می‌کند. این کشور دولت پیشتاز حمایت و تأمین مالی گروه‌های تروریستی است.به صراحت گفته‌ایم که شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، خود را در معرض ریسک بزرگ تعامل با سپاه یا شرکت‌های مرتبط با سپاه، قرار می‌دهند.»
مندلکر در ادامه به تخريب اقتصاد ايران پرداخته و مي گويد‌:«نظام مالی ایران، یکی از غیرشفاف‌ترین نظام‌های مالی جهان است. اینکه ایران در لیست سیاه کارگروه اقدام مالی (FATF) قرار دارد، به این معنی است که این کشور نتوانسته کسری‌هایش در زمینه نظارت برای ممانعت از تامین مالی تروریسم و پولشویی را رفع کند.»
رفتارهاي اينچنيني آمريکايي ها نقض مواد متعددي نظير ماده 26،27 و29 در برجام است و با روح آن نیز در پارادوکس است چرا که اساس شکل‌گیری توافق هسته‌ای بر پایه حسن نیت، عادی‌سازی روابط تجاری بانکی و اقتصادی ایران با سایر کشورها و آسان سازي حضور ایران در عرصه بین‌المللی بوده و رفتار مورد اشاره ترامپ در تناقض آشکار با چنین مولفه‌هایی است. 

برجام خنثي
 
عدم بهره مندي ايران از منافع اقتصادي برجام آنهم بدليل تحرکات ضدبرجامي ايالات متحده آمريکا يعني آنکه عملا برجام فاقد اثر و کارکرد لازم براي طرف ايراني بوده و سخنان سیگال مندلکر معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مبني بر درخواست رسمي از کشورها براي عدم همکاري با ايران بايد با اعتراض رسمي دستگاه ديپلماسي کشور همراه شده و فراتر از آن ايران مسئله را در کميسيون مشترک ايران و 1+5 پيگيري کند.
البته تجربه 10 گانه پيگيري ايران از مسير کميسيون مشترک برجام حاوي هيچ دستاوردي نبوده به طوري که با وضع قوانين ضدبرجامي مانند کاتسا توسط آمريکا و رايزني هاي گسترده اين کشور با تجار ،سرمايه گذاران و بانک هاي خارجي هيچ گاه طرف ايراني نتوانسته راي مطمئن و قابل دفاعي در جهت معرفي کردن آمريکا به عنوان ناقض برجام دريافت کند و عملا نيز نبايد انتظار داشت که اين بار نيز دستگاه ديپلماسي توان مضاعفي را براي احياي حقوق از دست رفته ايران در دوران پسا برجام متمرکز کرده و گامي مطمئن در جهت منصرف کردن آمريکا از رويه نقض برجام – حداقل در حوزه اقتصادي – بردارد.

فقدان پيگيري آمريکا را جري تر کرده

فقدان پيگيري هاي مستمر و مطمئن تيم مذاکره کننده کشورمان در جهت وادار کردن آمريکا به اجراي تعهدات و حداقل نقض نکردن روح و متن برجام در حوزه اقتصادي، باعث شده که آمريکايي ها به اشکال مختلف پروژه ايران هراسي را به ويژه در عرصه اقتصادي ادامه داده و مانع از ايجاد روابط عادي اقتصادي – تجاري ايران با ساير کشورها شود، موضوعي که به عنوان مشخص و مبرهن ترين هدف ايران از توافق هسته اي بوده است به طوري که مهمترين شعار انتخاباتي حسن روحاني «چرخش همزمان چرخ سانتيرفيوژها و زندگي مردم »بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار