کد خبر: 891602
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
همزمان با حمایت از توافق هسته‌ای در شورای امنیت
همزمان با هشدار مجدد روس‌ها درباره احتمال فروپاشی برجام‌، طرحی از سوی دو قانونگذار جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا ارائه شده است که مفاد برجام را برای ایران سخت‌تر می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این طرح تحت عنوان «قانون تحریم‌‌‌‌ها و سیاست آزادی ایران‌» از سوی پیتر روسکام و لیز چنی که هر دو جمهوریخواه هستند، ارائه شده است.  چنی گفت: این طرح واضح بیان می‌کند که هرگونه توافقی باید شامل چه چیز‌‌‌هایی باشد.  وی در اظهاراتی بی‌اساس و در حالی که آژانس اعلام کرده است سطح دسترسی‌‌‌‌ها به سایت‌های ایران کامل و بی‌سابقه است، گفت: یک توافق با ایران باید حداقل اجازه بازرسی در هر زمان و از هر مکان از جمله سایت‌های نظامی در ایران را شامل شود. همچنین باید یک ممنوعیت در مورد غنی‌سازی اورانیوم در حد نظامی و یک منع توسعه برنامه موشکی در آن اعمال شود.  در همین حال، پنج‌‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد شاهد نشست خلع سلاح و سخنرانی اعضای این شورا در این باره بود که طبق معمول برجام هم یکی از مباحث اصلی به بحث گذاشته شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که شکست توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به تلاش‌‏های صورت گرفته برای برچیدن زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی آسیب خواهد زد. 
لاوروف تأکید کرد: «‌نمی‌توانیم یک دستاورد اصیل دیپلماسی بین‌المللی را به خاطر برنامه سیاسی بعضی از کشور‌‌‌ها کنار بگذاریم.» ‌وی گفت: «یکی از اقدامات مهم برای اطمینان از عدم گسترش تسلیحات اتمی، انجام اقداماتی برای اطمینان از اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مناقشه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.» لاوروف افزود: «شورای امنیت سازمان ملل از برجام حمایت و به اتفاق آرا قطعنامه 2231 را تصویب کرده است. با توجه به اینکه ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده و این مسئله مکرراً از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده، آژانس نسبت به اجرای این توافق مسئول است.» لاوروف ادامه داد: «شکست برجام، به خصوص به واسطه اقدامات یکی از اعضای 1+5، پیامی نگران‌کننده برای تمام ساختار امنیتی بین‌المللی از جمله چشم‌انداز حل و فصل مسئله اتمی شبه‌جزیره کره خواهد بود.» پس از لاوروف، «نیکی هیلی» نماینده امریکا در شورای امنیت به صحبت پرداخت. وی گفت در حال حاضر، هیچ مسئله‌ای مانند مناقشه اتمی کره‌شمالی، چالشی برای نظام منع اشاعه نیست. او گفت واشنگتن در صورت لزوم، آماده است از خود و هم‌پیمانانش «دفاع‌» کند.  وی سپس همانطور که انتظار می‌رفت به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت: «رژیم ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در یکی از بی‌ثبات‌‌‌‌ترین نقاط جهان است و از تروریسم و شبه‌نظامیان نیابتی حمایت می‌کند.» هیلی با متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ارسال موشک به یمن گفت این موشک‌‌‌‌ها برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در عربستان به کار گرفته می‌شوند.  وی پس از تکرار اتهاماتی که ارتباطی به مسئله جلسه نداشت، به موضوع برجام پرداخت و گفت: «زمانی که شورای امنیت قطعنامه 2231 را تصویب کرد، مجموعه‌ای از ممنوعیت‌‌‌‌ها بر رفتار ایران را حفظ کرد. رژیم ایران بار‌‌‌ها این ممنوعیت را نقض کرده و با این کار نشان داده است که ارزش اعتماد و اطمینان ما را ندارد.» نماینده امریکا با بیان اینکه کشور‌‌‌ها باید به «تعهدات موجود‌» پایبند باشند، گفت: «در مسئله ایران، ایالات متحده در حالی که به پایبندی به تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد، جامعه بین‌الملل هم باید از ایران بخواهد که به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 پایبند باشد.» وی افزود: «ما این الزامات را به عنوان شورای امنیت اعمال کردیم و باید با هم به نقض خطرناک آنها توسط ایران، پاسخ دهیم. نه به این دلیل که می‌خواهیم توافق هسته‌ای شکست بخورد، بلکه به این دلیل که می‌خواهیم آرمان منع اشاعه موفق شود.» نماینده چین هم با اشاره به اهمیت دیپلماسی چندجانبه گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، دستاوردی برای چندجانبه‌گرایی است که به سختی به دست آمده است.» وی افزود: «این [توافق] همچنین مدلی برای حل مسائل از طریق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک است. طرف‌های مربوط باید با به خاطر داشتن کلیت موضوع و منافع بلندمدت و پایداری در اراده سیاسی، اختلافاتشان مناسب را مدیریت کرده و به اجرای جامع و موثر برجام ادامه دهند.»
   
پارازیت موشکی فرانسه

نماینده فرانسه نیز به حمایت از توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: «همانطور که گفته‌ایم، ما خواهان آن هستیم که شاهد اجرای دقیق توافقنامه و همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد هستیم.» وی افزود: «این دو متن، در کنار هم سنگ بنایی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند. البته درست است که این توافق تمام نگرانی‌های ما، به خصوص نگرانی‌های ما در زمینه برنامه موشکی را پوشش نمی‌دهد و ما به همین دلیل خواهان گفت‌وگویی صریح در این رابطه هستیم.» در ادامه نماینده انگلستان به صحبت پرداخت و گفت: «[پیش از توافق هسته‌ای] تهدید هسته‌ای ایران، ما را در شورای امنیت گردهم آورد تا با هم از قواعد مشترک دفاع و از منافع امنیتی مشترک‌مان حفاظت کنیم. از طریق دیپلماسی مشترک طاقت‌فرسا و فشار مشترک ما، ایران بالاخره به میز مذاکره آمد.» وی افزود: «ما با هم، بر سر برنامه جامع اقدام مشترک توافق کردیم. توافقی که ما در انگلستان، در حمایت از آن ثابت‌قدم هستیم. همیشه باید به یاد داشته باشیم که پیش از توافق، ایران می‌توانست ظرف چند ماه مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح را تولید کند، اما اکنون تمام کارشناسان تأیید می‌کنند که این کار دست‌کم یک سال طول می‌کشد.» نماینده انگلستان ادامه داد: «همه ما در شورای امنیت باید به کاری که کردیم مفتخر باشیم. لطفاً اجازه دهید به این کار ادامه دهیم.» نمایندگان سوئد و هلند هم در حمایت از برجام سخن گفتند. نماینده سوئد با بیان اینکه «برجام نمونه‌ای دیگر از دیپلماسی بالقوه است»، تأکید کرد: همانطور که «‌فدریکا موگرینی‌» نماینده عالی اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از افرادی که امروز اینجا حاضرند تأکید کردند، اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل برجام متعهد و ضروری است که همه به اجرای تعهدات‌شان پایبند بمانند.» در ادامه نماینده هلند صحبت کرد و در بخشی از نطقش به حمایت از برجام پرداخت. او گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک نقطه عطفی در دیپلماسی بین‌المللی است. همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی کرده، موفقیت این توافق ثابت شده است.»
  
سفرهای ضد برجامی امریکایی‌‌ها

سخنگوی وزارت خارجه امریکا خبر داده که وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ هفته آینده به انگلیس، فرانسه و سوئیس سفر و درباره مسائلی چون ایران، کره‌شمالی و سوریه رایزنی می‌کند.  طبق بیانیه وزارت خارجه امریکا قرار است «رکس تیلرسون‌» وزیر خارجه این کشور از 21 ژانویه تا 27 ژانویه(اول تا هفتم بهمن) به لندن، پاریس، ورشو و داووس سفر کند.  بنا بر این بیانیه، تیلرسون در اولین مقصد سفر اروپایی خود به انگلیس سفر و با مقامات این کشور درباره مسائلی از قبیل ایران، سوریه، لیبی، کره‌شمالی و اوکراین بحث و تبادل نظر می‌کند.  وزیر خارجه امریکا در مقصد دوم سفر خود به فرانسه می‌رود تا با فرانسوی‌‌‌‌ها هم درباره سوریه،ایران، لبنان، لیبی، کره‌شمالی و اوکراین صحبت کند.  همچنین به گفته مقام‌های ارشد کاخ سفید «مایک پنس‌» معاون رئیس‌جمهوری امریکا با هدف مطرح کردن مسائل امنیتی و پیشبرد طرح‌های ضدایرانی راهی خاورمیانه می‌شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار