کد خبر: 891589
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
لزوم رعایت سقف مجاز ورود تعدادخودروها به محدوده طرح از جمله تغییرات به عمل آمده در طرح پیشنهادی شهرداری است...
صادق محمودي

سرانجام بازنگري طرح ترافيك جديد در روزهاي پاياني هفته گذشته در شوراي ترافيك تهران به تصويب رسيد تا تبعيض به نفع برخورداران و آلودگي و تشديد ترافيك در محدوده مركزي شهر صورت قانوني به خود بگيرد. اين درحالي است كه بسياري از كارشناسان و متوليان حوزه ترافيك با ترديد بالا اجرايي شدن طرح را رصد مي‌كنند. شهرداري در حرف صحبت از عدالت اجتماعي مي‌كند، ولي در عمل با محدودكردن ورود شهروندان سخنان خود را نقض كرده است. البته مديريت شهري با عقب‌نشيني از طرح اوليه پيشنهادي خود با طرح جديد كه تفاوت بسيار دارد، موافقت كرده است‌. شهرداري و ساير دستگاه‌هاي متولي فراموش كرده‌اند كه كلاف ترافيك صبحگاهي و شامگاهي معابر تهران را قفل كرده و سرعت حركت عابران پياده از خودرو‌ها پيشي گرفته است. 

اجراي طرح ترافيك سال‌هاست بر مبناي كاهش آلودگي و ترافيك در معابر مركزي شهر به اجرا در‌مي‌آيد و شوراي حمل‌و‌نقل و ترافيك شهر تهران، طرح جديد ترافيك براي سال ۱۳۹۷ را تصويب كرد؛ اين در حالي است كه شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به نحوه اجرا و نرخ عوارض تصميم خواهد گرفت. حالا شهرداري تمام هم و غمش را به طرح جديد ترافيك گره زده است. پيشنهاد شهرداري در طول چند ماه اخير با مخالفت‌هاي زيادي روبه‌رو شده است، اما مديريت شهري با اصرار و لابي‌گری‌ها‌  درصدد جا انداختن اين طرح است تا به درآمدزايي خود بيفزايد!
  
طرح مصوب چيست؟

در سال ۱۳۹۷ صدور مجوز براي خودروها تنها به معناي اجازه ورود بوده و عوارض قابل پرداخت براي همه خودروها بر‌اساس زمان تردد و ميزان آلايندگي خواهد بود كه جزئيات آن در لايحه پيشنهادي به شوراي شهر مشخص شده و هم‌اكنون در حال طي فرآيند تصويب است. در سال ۱۳۹۷ علاوه بر روزهاي جمعه و تعطيل، در روزهاي پنجشنبه هم طرح ترافيك اجرا نخواهد شد و زمان اجراي طرح در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الي ۱۹ خواهد بود. 
همچنين معاون شهردار تهران در تشريح طرح جديد گفت: روزانه ۴۰هزار نفر امكان خريد آرم‌هاي طرح ترافيك را خواهند داشت  و ۶۳هزار مجوز سالانه نيز صادر خواهد شد كه اين دو در عوارض نرخ ورود فرقي ندارند، اما در صورتي كه سقف ۴۰هزار آرم روزانه پر شود، ديگر مجوز روزانه توزيع نمي‌شود. 
  
كپي‌كاري لندني 

به گفته كارشناسان ترافيك، طرح جديد ترافيك پايتخت يك كپي ناشيانه از طرح ترافيك لندن است، بدون آنكه زيرساخت‌هاي ترافيكي و حمل‌و‌نقل عمومي آنها با تهران شباهت داشته باشد. پليس و سازمان محيط‌زيست، فرمانداري، استانداري و برخي از اعضاي شوراي شهر با مشروط كردن اجراي طرح بر كاهش آلودگي هوا و كاهش ترافيك موافقت ضمني كرده‌اند. در اين زمينه علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز گفت: اگر تا 15بهمن ميزان عوارض در شورا تصويب نشود، اجراى طرح ترافيك جديد در سال آينده با اشكال مواجه مى‌شود. 
  
تردد خودرو‌هاي فرسوده عمومي در محدوده طرح 

در حقيقت معضل ترافيك مختص يك نقطه خاص پايتخت نيست و آلودگي هوا همچنان بيشتر روزها را ناسالم كرده است. در اين ميان يكي از نقاط ضعف طرح ترافيك جديد در نظر نگرفتن نقش اتوبوس‌هاي آلاينده و تردد تاكسي‌هاي فرسوده در اين محدوده است، همچنين در طرح جديد خودروهاي كاربراتوري و ديزلي همانقدر حق دارند كه در طرح ترافيك تردد كنند كه خودروهاي انژكتوري  و فقط با قدری عوارض بیشتر! وضعيت موتورسيكلت‌ها نيز در اين طرح ديده نشده‌است. 

به نظر مي‌آيد شوراي عالي ترافيك طرح شتاب‌زده جديد را با برخی تغییرات از جمله لزوم رعایت سقف مجاز ورود تعداد خودروها به محدوده طرح مهار كرده و گام‌به‌گام قصد دارد تا طرح جديد را البته با تغييرات اعمال شده اجرايي كند. همچنين پيش‌بيني اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد نيز به تصويب نرسيد و قرار بر اين شده كه طي سه ماه نخست سال آينده در خصوص آن تصميم‌گيري شود. 
 
ضمانت اجرايي شهرداري چيست‌؟

مشروط كردن اجراي طرح جديد آزموني براي شهرداري است كه به هر قيمت حاضر است، طرح پيشنهادي خود را اجرايي كند. حال بايد پرسيد ضمانت كاهش آلودگي هوا، كاهش ترافيك و افزايش رضايتمندي از سوي مسئولان شهري چيست‌؟ اگر (و چنان كه از شواهد و نقدها بر مي‌آيد حتماً) ترافيك و آلودگي تهران با اجراي طرح بيشتر و بدتر شد، مجموعه مديريت شهري چگونه پاسخگوي جان و وقت از دست رفته شهروندان خواهد بود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار