کد خبر: 891576
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
آنچه پنج‌شنبه در برنامه فوتبال 120 به عنوان سؤال برنامه به مخاطب عرضه شد، به قول مجري برنامه اينقدر زرد بود كه به قهوه‌اي مي‌زد...
فريدون حسن
آنچه پنج‌شنبه در برنامه فوتبال 120 به عنوان سؤال برنامه به مخاطب عرضه شد، به قول مجري برنامه اينقدر زرد بود كه به قهوه‌اي مي‌زد، اينكه تنها ملاك وضع ظاهري بازيكن براي جذابيت عنوان و از بيننده خواسته شود تا بنا بر اين ملاك انتخاب كند!  در فوتبال ايران چند بازيكن تحصيلكرده، منضبط، اخلاق‌مدار و دور از حاشيه مي‌توان پيدا كرد؟ شايد بيان اين سؤال در ابتداي يادداشت كمي باعث تعجب شود، اما وقتي در رسانه ملي ملاك جذابيت فوتباليست‌ها تنها تيپ ظاهري، نوع پوشش و حتي خانواده‌هاي آنچناني عنوان مي‌شود، آن وقت بايد اين سؤال را پرسيد كه چرايي‌اش را اينگونه عنوان مي‌كنيم!

مدتي قبل يكي از فوتباليست‌هاي مقيد و بااخلاق كشورمان كه اتفاقاً در ابتداي راه و جواني قرار دارد و در يكي از دو تيم بزرگ و پرهوادار فوتبال كشورمان توپ مي‌زند، عنوان كرده بود كه در اين فوتبال من و امثال من مسخره مي‌شويم، آن هم به خاطر نوع تفكرمان، به خاطر نوع پوشش‌مان و به خاطر نوع رفت و آمدمان در اجتماع. حرف‌هاي اين جوان تحصيلكرده و سر به زير را بگذاريد در كنار برخي رفتارهاي فوتباليست‌هاي جواني كه يك شبه پولدار شده‌اند و غوره نشده مويز و بعد چنان افتضاحات اخلاقي به بار آوردند كه همه انگشت به دهان ماندند. حالا اين واقعيت‌ها را در كنار نوع رفتار صداوسيما و برنامه‌هاي پرمخاطب ورزشي به ويژه فوتبالي آن قرار دهيد، طبيعي است وقتي ملاك جذابيت در صداوسيما داشتن تيپ‌هاي آنچناني و روابط اجتماعي آن طرف آبي مي‌شود، نبايد هم از فوتباليست جوان اين مرز و بوم توقع اخلاق‌مداري و رعايت شئونات اسلامي را داشت. به قول معروف بازيكنان فوتبال ايران همين حالا هم با اين دريافت‌هاي ميلياردي خود را گم کرده‌اند  و نيازي نيست كه براي آنها الگوسازي هم شود.

همين جمعه شب پيش بود كه غلام پيرواني، سرمربي سازنده فوتبال ايران از دردهايش در قبال نسل جوان فوتبال گفت. او گفت كه با 60 سال سن هنوز جرئت نمي‌كند از جلوي قهوه‌خانه رد شود، اما بازيكن جوان فوتبال مي‌رود و با وقاحت تصاويرش را هم پخش مي‌كند و اگر كسي هم اعتراض كند، مي‌گويد حريم شخصي است و كسي نبايد در آن دخالت كند. پيرواني در ادامه صحبت‌هاي خود گفت كه فوتباليست ما از مچ تا بالاي بازوي خود را خالكوبي مي‌كند، اما امثال پيرواني حتماً يادشان نبوده كه وقتي آنها در ذهن براي برطرف كردن اين دغدغه‌هايشان و نجات فوتباليست‌ها از اين همه حاشيه برنامه‌ريزي مي‌كنند، برنامه‌ زنده صداوسيما ملاك جذابيت يك فوتباليست را چيز ديگري بيان مي‌كند. بيان اين واقعيت هم نبايد فراموش شود كه نگاه برنامه ورزشي صداوسيما به جذابيت‌هاي ظاهري امثال بكام، بوفون، پيكه، رونالدو، كاناوارو، دل پيرو و ديگر فوتباليست‌ها نگاهي يك‌سويه و يك ‌طرفه بوده، چراكه آنها اگر به اين لحاظ جذابند كه حتماً هم هستند، اما در جاي خود به لحاظ حرفه‌اي نيز فوتباليست‌هاي منضبط و كارآزموده‌اي محسوب مي‌شوند. به‌طور حتم فوتباليست‌هاي ايران تنها بخش اول داستان را به خوبي مي‌گيرند و اجرا مي‌كنند، اما در بخش دوم همانطور كه همه مي‌دانيم چيزي براي ارائه ندارند و فقط پول حرفه‌اي مي‌گيرند.

صداوسيما و برنامه‌هاي پرمخاطب ورزشي بهتر است به جاي جذاب نشان دادن فوتباليست‌هاي تقريباً از رده خارج شده اروپا و الگوسازي از آنها براي نسل جوان فوتبال، بازيكناني را معرفي كنند كه در همين فوتبال خودمان راه درست زندگي كردن، ورزش كردن، مردمداري و اخلاق‌مداري را در پيش گرفته‌اند. متأسفيم كه اين بازيكنان همانطور كه خودشان گفته‌اند در بين همقطارانشان مظلوم مانده‌‌اند و به تمسخر گرفته مي‌شوند و دردآورتر اينكه در برنامه‌هاي ورزشي نيز جايگاهي براي معرفي آنها در نظر گرفته نمي‌شود، چراكه در صداوسيما جذابيت بصري بر همه چيز ارجحيت دارد، حتي اگر اين جذابيت يك مسئله صرفاً ظاهري باشد و پشت آن انواع و اقسام فسادهاي ريز و درشت پنهان شده باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار