کد خبر: 891573
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
جريمه و محروميت سنگين در انتظار عربستان و امارات
تنش بين کشورهاي عربي حاشيه خليج هميشه فارس بالا گرفته، به طوري‌که در صورت حل نشدن مشکلات به وجود آمده بين عربستان و امارات با قطر، بايد منتظر تصميماتي جدي از سوي AFC بود، تصميمي که مي‌تواند براي سعودي‌ها و دبي‌نشينان گران تمام شود.
دنیا حیدری 

تنش بين کشورهاي عربي حاشيه خليج هميشه فارس بالا گرفته، به طوري‌که در صورت حل نشدن مشکلات به وجود آمده بين عربستان و امارات با قطر، بايد منتظر تصميماتي جدي از سوي AFC بود، تصميمي که مي‌تواند براي سعودي‌ها و دبي‌نشينان گران تمام شود.
داستان از درخواست مغرضانه عربستان براي بازي کردن با ايران در زمين بي‌طرف و موافقت کنفدراسيون فوتبال آسيا آغاز شد، درخواستي که بعد از تنش‌هاي سياسي عربستان و امارات با قطر در خصوص اين کشور نيز مطرح شد. البته با اين تفاوت که  AFC اين بار توانايي آن را نداشت که يک‌طرفه به سمت سعودي‌ها غش کند و قطر هم به‌رغم ايران به راحتي تسليم خواسته مغرضانه و صددرصد سياسي عربستان و امارات نشد تا کار چنان بالا بگيرد که دو شريك مدعي، تهديد به کناره‌گيري کنند، تهديدي که البته پرواضح بود به جايي نمي‌رسد. 
   
خداحافظي با ليگ قهرمانان آسيا

با وجود اين، محمد العامري مدير اجرايي باشگاه الوصل امارات به‌دنبال رد درخواست فدراسيون فوتبال اين کشور از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر بازي با تيم‌هاي قطري و ايراني در فصل آينده ليگ قهرمانان در زمينی بي‌طرف ضمن تهديد به کناره‌گيري از فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا، مدعي شده بود که اين رقابت‌ها بدون حضور نمايندگان عربستان و امارات قدرتش را از دست مي‌دهد! کنفدراسيون فوتبال آسيا براي يافتن راه‌حلي مسالمت‌آميز براي حل مشکلات به وجود آمده بين اين سه کشور عربي با فرستادن هيئتي بلندپايه به قطر و عربستان تلاش دارد با اين توجيه که فوتبال جداي از سياست است، طرفين را آشتي دهد و آنها را به بازي کردن در خانه يكديگر ملزم کند، هرچند که به نظر نمي‌رسد جلب رضايت طرفين به اين سادگي‌ها باشد، وقتي محمد الرميثي رئيس هيئت ورزش امارات با جديت تمام مي‌گويد که هيچ کسي نمي‌تواند ما را به بازي کردن در کشوري که آن را دوست نداريم، وادار کند: «با وجود اينکه ما به رقابت در ليگ قهرمانان آسيا سخت نياز داريم، اما در قطر به ميدان نمي‌رويم و کسي هم نمي‌تواند ما را مجبور به چنين کاري کند. حتي اگر قرار باشد از اين رقابت کنار گذاشته شويم يا در قاره ديگري رقابت کنيم، به چنين خواسته‌اي تن در نمي‌دهيم؛ يا بازي در زمين بي‌طرف يا خداحافظ با ليگ قهرمانان آسيا.»
  
استثنايي وجود ندارد

اصرارها اما مي‌تواند براي عربستان و امارات گران تمام شود، البته اين دو کشور مدعي شدند كه حاضر به کنار کشيدن از ليگ قهرمانان آسيا هستند، اما بي‌شک اين ادعا براي به کرسي نشاندن خواسته نامعقولي که دارند، تهديدي بيش نيست، تهديدي که البته به گزارش رسانه‌هاي قطري  مي‌تواند محروميت و جريمه سنگين براي آنها در پي داشته باشد. روزنامه الرايه قطر با انتشار گزارشي درباره موضوع اخير عربستان و امارات با قطر مبني بر بازي نکردن اين دو کشور در دوحه در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا، با استناد به قوانين فيفا و AFC مسئله مطرح شده از سوي اين دو کشور با عنوان «استثنا» را رد كرده و نوشته که در صورت کناره‌گيري سعودي‌ها و اماراتي‌ها در ليگ قهرمانان آسيا جريمه‌هاي سنگين و محروميت در انتظار اين دو کشور خواهد بود: «در صورتي‌که اين دو کشور از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا کناره‌گيري کنند، جريمه‌هاي مالي و محروميت‌هاي سنگيني در انتظارشان خواهد بود و کنفدراسيون فوتبال آسيا تشکيل يک کارگروه براي بررسي اين موضوع را نپذيرفته و آنها بايد در دوحه بازي کنند.»
   
کار درست را قطر مي‌کند

پيگيري‌هاي قطر اما اين سؤال را مطرح مي‌کند که فدراسيون فوتبال ايران چرا در مقابل سعودي‌ها از اين قوانين استفاده نکرده و به خواسته نامعقول عربستان تن داده است. در همين راستا، پيرواني با اشاره به بازي نمايندگان ايران برابر عربستان در کشور ثالث در مقابل تلاش قطري‌ها براي جلوگيري از زورگويي عربستان و امارات مي‌گويد: «تنها جايي که مي‌تواند محکم‌تر و بابرنامه‌تر عمل کند، فدراسيون فوتبال است. عربستاني‌ها نمي‌توانند براي ما تعيين تکليف کنند، چون ما قهرمان آسيا هستيم. آنها مشکل‌شان اين است که اگر در ايران بازي کنند، بيشترين هوادار را مي‌بينند. ما ايران و بهترين تيم آسيا هستيم. مطمئناً ما بايد تعيين تکليف کنيم، اما سکوت مي‌کنيم، ولي قطري‌ها کار درست را انجام ‌دادند که اجازه ندادند عربستان به ناحق آنها را مجبور به بازي در زميني بي‌طرف کند. اين در حالي است كه متأسفانه ما امسال هم بايد در کشور ديگري ميزباني کنيم که براي ورزش ما درست نيست.» مسئله مهم اين است که آيا مسئولان فوتبال ايران که طي اين مدت دست روي دست گذاشته بودند و تنها تماشا مي‌كردند، در انتظار استفاده از نتيجه کار قطري‌ها هستند؟ کاري که طي چند سال قبل خود عاجز از انجام آن بودند؟!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار