کد خبر: 891563
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
پیشنهاد «کدخدا» برای عملی کردن شروط ترامپ درباره بازرسی‌ها
بخوانید: مصاحبه یک بازرس با موشک ایرانی / ترامپ: برجام نباید تاریخ انقضا داشته باشد / چشم! از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنیم!
تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران مسائل بین‌الملل درباره اظهارات رئیس‌جمهور امریکا همزمان با امضای تعلیق تحریم‌ها، بیانیه‌ای صادر کرده‌اند و برای چاپ به «کدخدا» سپرده‌اند که بدین شرح است:
  
تعیین شروط 4 گانه رئیس‌جمهور امریکا، که وی را فردی بی‌هوش و بی‌ادب دیدیم، ما را بر آن داشت که به مقابله جدی با اقدامات خصمانه ایالات متحده بپردازیم. دوباره تأکید می‌کنیم که این دفعه اقدامات امریکا با واکنش «جدی» دولت ایران مواجه خواهد شد. البته شاید صحبت کردن از واکنش «جدی» در صفحه طنز روزنامه کمی عجیب باشد، ولی خب به هر حال ما این تصمیم را گرفتیم و ضمناً روزنامه دیگری حاضر به چاپ بیانیه ما نشد، به خاطر همین مجبور شدیم بیانیه را به صفحه «کدخدا» بدهیم که چاپ کنند! بگذریم...
نکته دیگر این که واکنش‌های قبلی ما بیشتر شوخی بود و سعی کردیم در فضایی دوستانه با بگو و بخند مسائل را حل کنیم، ولی این دفعه واکنش‌مان جدی خواهد بود. شوخی نمی‌کنیم!
عجیب اینجاست که واکنش‌های شوخی دفعات قبل ما را روزنامه‌های جدی پوشش می‌دادند! باز هم بگذریم...
 
پاسخ مناسب با بهترین کیفیت

ما به نوبه خود تحریم‌های جدید امریکا را عبور از تمامی خطوط قرمز، آبی، زرد، بنفش، سبز و صورتی در جامعه بین‌المللی و اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بین‌الملل و نقض تعهدات دوجانبه و بین‌المللی ایالات متحده می‌دانیم و قول می‌دهیم در زمان مقتضی پاسخ مناسبی به اینگونه اقدامات خصومت‌‌آمیز بدهیم.
ما ساعت شماطه‌دارمان را روی زمان «مقتضی» تنظیم کرده‌ایم و پاسخی «مناسب» با بهترین کیفیت از معتبرترین برندهای خارجی خریده‌ایم که موجود است. به محض اینکه ساعت «مقتضی» زنگ بزند پاسخ «مناسب» را می‌فرستیم امریکا تا ترامپ را به همراه تمام متحدانش به خاک سیاه بنشاند.
 
فضای خالی بین دو گشایش

شاید سؤال شود چرا ما همین الان پاسخ مناسب یا واکنش جدی را مطرح نمی‌کنیم. دلیلش واضح است؛ چون ما فعلاً درگیر گشایش‌هایی هستیم که به طور روزانه اتفاق می‌افتد و حجم این گشایش‌ها به حدی بالاست که همه وقت ما را به خودش اختصاص داده است. ما منتظریم کمی گشایش‌ها فروکش پیدا کند و مثلاً به یک روز در میان برسد تا وقت پیدا کنیم واکنش مناسب را نشان بدهیم. در آن صورت قول می‌دهیم در فضای بین دو گشایش، واکنش‌هایمان را بروز بدهیم. یکی در میان گشایش و واکنش را در دستور کار قرار خواهیم داد؛ گشایش، واکنش، گشایش، واکنش، حالا هی گشایش، واکنش... همین‌جور تا آخر.
  
بازرسی از اتاق خواب مقامات

اما جا دارد شروط چهارگانه دونالد ترامپ را یکی یکی مورد عنایت قرار داده و شمه‌ای از مواضع خود را درباره آنها بیان کنیم:
شرط اول اینکه ایران باید اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.
این شرط اصلاً قابل پذیرش نیست، به دو دلیل؛ اول اینکه مبهم است. جناب ترامپ مشخص نکرده‌اند که تا چه حدی از فوریت مدنظرشان است! مثلاً اینکه بازرسان وقت می‌کنند با آژانس برای آمدن هماهنگ کنند یا اینکه فوری‌تر باید بیایند و باید از اسنپ استفاده کنند؟! یا اینکه فوری‌تر از این‌ها را می‌خواهند که در نتیجه مجبور هستند موتور بگیرند!
دوم اینکه زیرساخت‌های ما برای سرویس‌دهی شایسته به بازرسان هنوز کامل نیست. مثلاً ما هنوز شبکه مترو و BRTمان سراسری نشده. باید خطوط مترو را توسعه بدهیم و داخل هر سایت نظامی و غیرنظامی مورد نظر ترامپ، یک ایستگاه مترو بسازیم که بازرسان بتوانند در سریع‌ترین زمان و به سهولت به مراکز ما رفت و آمد کنند!
با توجه به اینکه درخواست بازرسان در آینده می‌تواند شامل مراکز دیگری مثل سازمان‌های دولتی، دفتر مقامات، اتاق خواب نمایندگان، منزل دانشمندان و غیره شود، بهتر است از همین حالا توسعه ایستگاه‌های مترو و BRT را به همه نقاط محتمل شروع کنیم!
 
ایران باید از منطقه اسباب‌کشی کند؟

در شرط دوم گفته شده که توافق باید تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک نخواهد شد.
اجرای این شرط هم غیرممکن است چون دارای ابهام است. حد مورد نظر برای نزدیکی ایران به سلاح هسته‌ای در اینجا معین نشده است. مثلاً الان که بعضی از کشورهای منطقه حتی همسایگان ما سلاح هسته‌ای دارند، اگر ما بخواهیم از سلاح هسته‌ای دور شویم باید اسباب‌کشی کنیم برویم یک منطقه دیگر؟! یا اینکه این حد از نزدیکی برای جناب ترامپ قابل قبول است؟
  
زدن افزودنی‌های مجاز به برجام

شرط سوم رئیس‌جمهور امریکا این است که مفاد برجام تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم‌های هسته‌ای امریکا به صورت خودکار بازگردند.
اینکه مواد برجام تاریخ انقضا نداشته باشد را می‌شود یک کاریش کرد. الان صنعت مواد نگهدارنده بسیار پیشرفت کرده است. آقای ترامپ اگر تهیه مواد نگهدارنده خوب و اعلا را تقبل کند ما قول می‌دهیم که نگهدارنده‌ها را به مواد برجام بزنیم تا تاریخ انقضایش طولانی شود!
البته خود متخصصان امریکایی معتقدند که عدم افزودن مواد نگهدارنده به نفع سلامتی همه است!
  
عراقچی: خون ترامپ پای خودش است!

اما در بخش دوم از شرط سوم، به موضوع بازگشت خودکار اشاره شده است که اینجا را نمی‌توانیم قول قطعی بدهیم. حداقل تا زمانی که آقای عراقچی در وزارت خارجه است، بازگشت هر گونه خودکاری با احتمال پرتاب خودنویس از جانب ایشان مواجه خواهد شد که دست ما هم نیست! حرف کسی را هم گوش نمی‌کند و اصرار دارد حتماً پرتاب خودکار را قاطعانه پاسخ بدهد. کلاً قاطعیت و پاسخگویی در ذات ایشان است. تازه خبر داریم از آن دفعه تا حالا به خاطر تمرینات زیادی که انجام داده، دقت و قدرت پرتاب خودکارش به مراتب بالاتر رفته است. پس از طرف دکتر عراقچی به دونالد ترامپ هشدار می‌دهیم که دیگر حرف خودکار را هم نزند که خونش پای خودش خواهد بود!
  
کمک ترامپ به حق مسلم ما !

شرط چهارم این است: توافق‌نامه باید صریحاً موشک‌های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته‌ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم‌های شدید قرار دهد.
ما با این شرط موافقیم. اگر موشک‌ها را غیرقابل تفکیک از هسته‌ای بدانیم، همان‌طور که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، موشک‌ها هم حق مسلم ما می‌شود! در نتیجه ترامپ در اینجا دارد تلاش می‌کند که حقوق مسلم ایرانی‌ها را به رسمیت بشناسد.
  
کلاس تفکیک‌شناسی موشک ایرانی برای ترامپ

اما بعضی‌ها از این شرط برداشت اشتباهی کرده‌اند و فکر می‌کنند منظور ترامپ این است که همه موشک‌های ما را تحریم کند. ابداً امکان ندارد. شما یک موشک ایرانی را در نظر بگیرید. برای اینکه مسئله ملموس‌تر شود فرض می‌کنیم یک بازرس دارد با موشک مورد نظر مصاحبه می‌کند تا بفهمد باید تحریمش کند یا خیر.
بازرس: ببخشید، شما چه نوع موشکی هستید؟
موشک: موشک نقطه‌زن دوربرد.
بازرس: در گزارش آمده که شما سلاح هسته‌ای محسوب نمی‌شوید.
موشک: بله جناب بازرس، من هسته مسته سرم نمیشه! من فقط نقطه می‌خورم، یعنی می‌زنم، یعنی می‌خورم به نقطه!
بازرس: ولی طبق شرط چهارم رئیس‌جمهور امریکا من باید شما را تحریم کنم!
موشک: ای بابا، چرا؟ من که هسته‌ای نیستم.
بازرس: ولی هسته‌ای و غیرهسته‌ای قابل تفکیک نیستند.
موشک: داداش من روی هزار میلیون نقطه، یک نقطه را از بقیه تفکیک می‌کنم و می‌زنم می‌ترکانم، آن وقت رئیس‌جمهور شما نمی‌تواند موشک را از بمب اتم تفکیک کند؟!
بازرس: شرمنده، من مأمورم و معذور! ولی پیشنهاد می‌کنم شما یک دوره تفکیک‌شناسی برای آقای ترامپ برگزار کنید شاید افاقه کرد!
  
در مجموع ما اقدامات امریکا را جدی جدی پاسخ می‌دهیم و در پایان با ذکر این نکته که آثار برجام الی یوم‌القیامت پابرجا است، همه بدخواهان و چوب لای چرخ‌گذاران را به روز قیامت حواله می‌دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر