کد خبر: 891503
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد امکان گنجاندن برنامه موشکی در توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.
فارس: عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد امکان گنجاندن برنامه موشکی در توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.

«بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز چهارشنبه گفت: شروطی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن در برجام گذاشت باعث شده کار اعضای کنگره برای مذاکره بر سر حفظ این توافق دشوارتر شود.

به نوشته هیل، وی در جمع خبرنگاران گفت: «خبر بد این است که نحوه بیان رئیس‌جمهور ترامپ، یعنی ضرب‌الاجل و شرایطی که او مطرح کرد، کار ما را دشوارتر می‌کند.»

وی اضافه کرد: «من فکر می‌کنم امکان پیشرفت وجود دارد، اما اول باید از آخرین گفت‌وگو‌ها میان دولت و اروپایی‌ها با خبر شویم.»

دموکرات ارشد آمریکایی در پاسخ به اینکه بعد از اقدام جدید ترامپ درباره برجام گام بعدی چه خواهد بود، گفت که فکر می‌کند بایستی نشست‌هایی با اروپایی‌ها برگزار شود.

ترامپ روز جمعه با امضای معافیت‌های تحریمی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما گفت: ممکن است این آخرین بار باشد که این کار را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه چهار شرط برای باقی ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران برای اعضای کنگره و کشور‌های اروپایی تعیین کرد.

ترامپ گفت: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.»

او در ادامه گفت: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیر‌های ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

«کاردین» درباره شرط ترامپ برای گنجاندن تعهدات موشکی در توافق هسته‌ای ایران گفت: «موشک‌های بالستیک، اصلاً جزئی از برجام نیستند، بنابراین گنجاندن آن‌ها در قانون، اقدام مناسبی نیست.»

وی اضافه کرد: «حسب اطلاع من، هیچ مشکلی برای تحریم ایران، بابت موشک‌های بالستیک وجود ندارد. ما همین حالا یک قانون در این زمینه تصویب کرده‌ایم و به قوانین بیشتری نیاز داریم؛ می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و اروپا آماده است با ما همراه شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار