کد خبر: 891474
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تانک‌های آنکارا در مرز مستقر شدند
ترکیه به طور تدریجی در حال افزودن بر نیروهای مسلح خود در مرزهای سوریه است.
ترکیه به طور تدریجی در حال افزودن بر نیروهای مسلح خود در مرزهای سوریه است. همسو با هشدارهای مقامات ترک رسانه‌های ترکیه از حمله احتمالی این کشور به مواضع یگان‌های مدافع خلق کرد در شهر عفرین سوریه خبر می‌دهند و همین امر موجی از هزاران آواره کرد را به راه انداخته که در حال فرار به مناطق جنوبی‌تر هستند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آخرین اقدامات دیپلماتیک خود در تماس تلفنی با دبیرکل ناتو تأکید کرد، ترکیه هرگز استقرار نیرو‌‌‌های تحت رهبری «‌نیروهای سوریه دموکراتیک‌» را که وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستند، در سوریه نمی‌پذیرد تا نشان داده باشد هرچند با دولت سوریه مشکل دارد اما تحمل طرح‌های امریکا برای تقویت کرد‌‌‌ها در برابر دولت سوریه را ندارد.

پس از آنکه امریکا اعلام کرد تصمیم دارد یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با همکاری نیروهای سوریه دموکراتیک تشکیل دهد، روز سه‌‌‌‌شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که عملیات نظامی را در سوریه و از دو شهر منبج و عفرین در حومه شمال حلب آغاز خواهد کرد و لانه‌های تروریستی را درهم خواهد شکست. اردوغان همچنین در تماس تلفنی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مواجهه با تحولات اخیر در سوریه گفت: ترکیه تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت ملی‌اش اتخاذ خواهد کرد.  اردوغان در این تماس افزود: تشکیل نیرویی که انتظار می‌رود تحت فرماندهی نیروی سوریه دموکراتیک و تحت کنترل سازمان تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق باشد، به طور کلی برای ترکیه غیرقابل قبول است.  اشاره اردوغان به بیانیه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا بود که از طرح واشنگتن برای همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه جهت تشکیل نیروهای مرزی جدید متشکل از ۳۰ هزار سرباز در شمال سوریه خبر می‌داد.

استولتنبرگ با تأکید بر اینکه ترکیه به عنوان عضوی از ناتو، یک کشور مهم برای این ائتلاف محسوب می‌شود، گفت: درباره تشکیل این نیروی جدید با ناتو رایزنی و مشورت نشده است.  در همین حال، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: گروه‌های تروریستی نمی‌توانند از مرزهای ناتو حفاظت کنند و ترکیه به شدت تصمیم اخیر امریکا را برای تشکیل یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با سازمان تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک و پ.ک.ک محکوم می‌کند.  وی افزود: آیا مسئولیت حفاظت از مرزهای ناتو به عهده گروه‌های تروریستی گذاشته شده است؟ ما می‌توانیم از مرزهای خودمان به خوبی حفاظت کنیم.  ییلدیریم در ادامه گفت: در حالی که ترکیه تلاش می‌کند آرامش و امنیت را مجدداً به عراق و سوریه بازگرداند برخی کشور‌‌‌ها که دوست تلقی می‌شوند همکاری کرده و ارتشی را با مشارکت تروریست‌‌‌‌ها تشکیل می‌دهند.  وی افزود: عطش امپریالیست طرح‌های جدیدی را با هدف تضعیف قدرت قاطع ترکیه در منطقه طراحی می‌کند. ترکیه از تمامی متحدانش می‌خواهد نیت‌های خود را به صورت شفاف نشان داده و بگویند که آیا همسو با مسئولیت‌های ناتو عمل خواهند کرد یا به همکاری با غارتگران که در تلاشند به ترکیه در داخل و خارج از کشور لطمه وارد کنند، ادامه خواهند داد.

ییلدیریم تأکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص این مسئله برای ما بسیار مهم است. ترکیه درخصوص حق حاکمیتش هرگز به دنبال سازش و اتفاق نظر نخواهد بود.  این در حالی است که ترکیه از روز یک‌‌‌شنبه تاکنون در مرز با سوریه، تجهیزات نظامی را به طور تدریجی افزایش داده است و گزارش‌‌‌ها در روز چهار‌‌‌شنبه حاکی از اضافه شدن لا اقل 10 تانک به ستون زرهی مستقر در شمال سوریه است.  ائتلاف بین‌المللی به همراه مخالفان سوریه، قصد دارد نیروی گارد مرزی جدیدی با ۳۰ هزار نفر را در سوریه ایجاد نماید که با مخالفت ترکیه روبه‌رو شده است.   از سوی دیگر ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در خصوص ایجاد نیروی گارد مرزی توسط امریکا در سوریه گفت: «‌ایالات متحده امریکا اقداماتی را انجام می‌دهد که سازمان‌های تروریستی را قانونی می‌کند. این امر باعث نگرانی است و غیر قابل قبول می‌باشد. ما همچنان حق مبارزه با تروریسم را داریم.» کالین با بیان اینکه ترکیه بار‌‌‌ها این مسئله را طرح کرده است که امریکا باید بین یگان‌های مدافع خلق و ترکیه یکی را انتخاب کند، افزود: امریکا یگان‌های مدافع خلق را انتخاب کرده است.  روز سه‌‌‌‌شنبه روزنامه وطن ترکیه گزارشی منتشر کرد که مدعی شد حمله احتمالی ترکیه به شهر عفرین تحت کنترل کرد‌‌‌ها در شمال سوریه با حملات هوایی به ۱۴۹ موضع ی.‌پ‌.گ (یگان‌های مدافع خلق کرد) آغاز خواهد شد.  اما در مقابل حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه قصد ترکیه برای حمله به عفرین را محکوم کرده و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی شد. به گفته آنها «‌عفرین تنها نخواهد ماند‌» و تمام مناطق تحت کنترل کرد‌‌‌ها در شمال و شرق سوریه در کنار آنها خواهند ایستاد.  در چنین شرایطی خبرگزاری آناتولی، به نقل از منابع محلی گزارش داد، دهها غیرنظامی در عفرین در شمال سوریه که شاهد تنش و درگیری است، پیش از عملیات نظامی احتمالی ترکیه با حزب دموکراتیک سوریه منازل خود را ترک کرده‌اند. 
   
برگزاری نشست پنج‌جانبه در واشنگتن 

برای امریکا و اروپا دغدغه‌های امنیتی ترکیه درباره گروه‌های کرد تروریستی سوریه اهمیتی ندارد و تمرکز اصلی بر تجزیه سوریه و تضعیف دولت سوریه حتی به قیمت نارضایتی ترک‌هاست. در همین رابطه یک منبع اروپایی نشست پنج‌جانبه امریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن را که روز جمعه گذشته در واشنگتن حول محور سوریه برگزار شد، فاش کرد.   این منبع اروپایی به المیادین فاش کرد، نشست جدیدی درباره موضوعات این نشست ظرف روزهای آینده بدون مشارکت مخالفان سوریه برگزار می‌شود.  این منبع که یک مسئول در وزارت خارجه یک کشور اروپایی است به المیادین گفت: این نشست پنج‌جانبه درباره پرونده سوریه در واشنگتن برگزار شد.  این منبع اروپایی افزود: در این نشست نمایندگانی از امریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن حضور داشتند.  به گفته این منبع، هدف از نشست تدوین پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی و احیای مؤسسات و نهادهای قانونی سوریه بود که پیش‌نویس اصلاحات در صورت نهایی شدن تقدیم طرف روس می‌شود.  روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط نیز روز سه‌‌‌‌شنبه نوشته بود، وزرای خارجه پنج کشور غربی و منطقه‌ای گردهم می‌آیند تا سندی را تصویب کنند که معاونان و جانشینان این وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهیه کرده بودند و شامل اصول حل سیاسی بحران سوریه است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار