کد خبر: 891383
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
توسط دانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ساری
دانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ساری موفق به طراحی و ساخت سامانه هوشمند آبیاری اراضی باغی شد که با این روش امکان صرفه جوئی آب تا ۲۵درصد هر هکتار هم وجود دارد.

به گزارش جوان آنلاين راهب مافروزی در گفت و گو ا با خبرنگار علم و فناوری استان مازندران درباره طرح اولیه سامانه هوشمند آبیاری شالیزاری در استان مازندران اظهار کرد: این طرح با هدف کاهش آب در شالیزاری در برنامه کاری‌ام قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه شالی یکی از محصولات پرمصرف آب در کشور است،تصریح کرد:  شرایط اقلیمی ما به سمتی سوق داده می‌شود که باید نسبت به مصرف بهینه آب اقدام کرد.

این پژوهشگر مازندرانی خاطر نشان کرد: این سیستم به کشاورز کمک می‌کند که به صورت هوشمندانه نسبت به آبیاری اراضی شالیزاری اقدام کند.

وی بیان کرد: تحقیقات کاپیک در آمل و دیگر نقاط کشور و حتی در ژاپن نشان می‌دهد که نیاز نیست شالی همیشه غرrقآب باشد.

مافروزی اضافه کرد: با توجه به  تحقیقات انجام شده امکان کاهش آب و حتی خشک کردن شالی در سه مقطع وجود دارد و میزان عملکرد محصول در این روش بهتر است.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار علم و فناوری مازندران که آیا امکان استفاده از این سامانه برای محصولات تولیدی استان وجود دارد، گفت: فرقی نمی‌کند،این روش در همه اراضی شالیزاری امکان اجرا است.

این پژوهشگر مازندرانی اضافه کرد: دو نوع تصور در آبیاری اراضی شالیزاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان معتقد هستند که برای حفظ عملکرد شالی باید شالی به صورت دائم غرق‌آب باشد ولی تحقیقات جدید خلاف این موضوع را اثبات کرده است.

مافروزی یادآور شد: در حال حاضر تنها نگرانی در ارتباط با بحث علف هرز است که نسبت به جلوگیری از رشد علف هرز اقدام مناسبی انجام شود، امکان خشکی دادن به شالی هم وجود دارد.

وی با اعلام اینکه ما مدلی طراحی کردیم که به کشاورز امکان می‌دهد آب را 30 سانتیمتر بالای خاک و 50 سانتیمتر زیر خاک مدیریت کرده و برای زمان آبیاری مجدد تصمیم درست بگیرد.

این پژوهشگر ادامه داد: در این روش در بهترین حالت امکان صرفه جوئی 40 درصدی در مصرف آب شالیزاری در هر هکتار وجود دارد، البته این موضوع بستگی به شوری آب، محصول و زمان آبیاری هم دارد.

وی با اعلام اینکه این روش رو کیفیت محصول و عملکرد هم تاثیر مثبتی می‌گذارد، بیان کرد: با این روش زمان باردهی محصول یکنواخت شده  و طول ارتفاع بوته و تعداد دانه‌های پوچ شده و ترک خوردگی بعد از آبیاری در فرآوری کاهش می‌یابد.

این پژوهشگر مازندران ادامه داد: در این روش به صورت هوشمندانه به گیاه تنش می‌دهیم، تنش باعث ترشح هورمن در گیاه شده و  این هورمن شرایط رشد فیزیولوژیک را به سمتی می‌برد که عملکرد گیاه را مدیریت می‌کند.

وی اضافه کرد: این روش در برخی از نقاط جهان از جمله ژاپن در حال انجام است ولی طراحی‌های ما در این روش متناسب با وسائل  و ادوات کشاورزان است.

مافروزی بیان کرد: در این روش به صورت هوشمندانه زمان آبیاری و قطع آب به صورت پیامک اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: کشاورز یک بار دستگاه را در زمین نصب کرده و با کمک اپلیکیشنی که طراحی شده است و در تلفن همراه در اختیار دارد و براساس راهمنای اپلیکیشن اطلاعات زمان آبیاری و قطع آب اطلاع رسانی می‌شود.

این پژوهشگر مازندران میزان خرید این دستگاه را بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: در تولید انبوه و حمایت متولیان میزان هزینه خرید کاهش هم پیدا می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار