کد خبر: 891377
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هوا در ایران است، گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند چطور برای مرگ این همه آدم که ناشی از آلودگی هوا است، جدیتی وجود ندارد.
تسنیم: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هوا در ایران است، گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند چطور برای مرگ این همه آدم که ناشی از آلودگی هوا است، جدیتی وجود ندارد.
 
وحید حسینی در نشست تخصصی نقش دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۵ مصوبات خوبی برای کاهش آلودگی هوا تصویب شده است.

وی افزود: برای تدوین مصوبات در سال ۹۵ در زمینه کاهش آلودگی هوا تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان روی آن فعالیت کرده‌اند؛ در شرایط حاضر آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اجرایی کردن این طرح‌ها است.

تعداد محدودی از مصوبات اجرا شده است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا با جدیت عمل نمی‌شود، گفت: در مصوبه سال ۹۵ برای کنترل آلودگی منابع متحرک و ثابت پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته، اما تعداد محدودی از این مصوبات اجرا شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه نیازی به مصوبات جدید نداریم، تاکید کرد: آنچه که زیاد داریم قانون است و در حال حاضر اجرای آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مرگ سالانه ۱۷ هزار نفر ناشی از آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هوا است، اظهار کرد: دو درصد GDP کشور صرف این موضوعات می‌شود؛ اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند چطور برای مرگ این همه آدم که ناشی از آلودگی هوا است، جدیتی وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهیم که آسیب‌شناسی جدی روی همه مصوبات صورت گیرد تا علت اجرایی نشدن آن‌ها مشخص شود سپس عزم جدی برای اجرای آن‌ها داشته باشیم و منابع مالی برای آن‌ها نیز تامین شود.

وی با اشاره به طرح ترافیکی جدید اظهار کرد: به یک عزم جدی نیاز است تا عوارض دریافتی ناشی از این طرح برای خروج خودرو‌های فرسوده، حمل و نقل عمومی، نصب فیلتر دوده روی وسایل دیزلی و ... هزینه شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با تاکید بر اینکه دستیابی به هوای سالم حق عمومی شهروندان است، گفت: باید خواستار پاسخگویی برای این همه مرگ ناشی از آلودگی هوا باشیم و عده‌ای باید پاسخ دهند.

حسینی ادامه داد: باید بتوانیم بودجه سال آینده را برای کاهش آلودگی هوا جذب کنیم اگر عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک نباشد و منابع مالی تامین نشود این سند هم به اسناد اجرا نشده اضافه خواهد شد.

وی همچنین به بررسی ظرفیت قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: ماده ۴ این قانون در خصوص استاندارد‌های آلایندگی خودرو‌ها است که اختیار آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: باید به یاد داشته باشیم که این استانداردها، استاندارد‌های روی کاغذ نیست و واقعیت این است که اگرچه استاندارد‌های یورو ۴، یورو ۵ و ضرورت نصب فیلتر دوده مصوب شده است، اما در عمل خودرویی که در خیابان‌ها تردد می‌کند با این استاندارد‌ها فاصله دارد.

استاندارد یورو ۴ برای خودرو‌ها کافی

حسینی اظهار کرد: استاندارد یورو ۴ برای خودرو‌ها کافیست، اما به شرط اینکه این استاندارد به‌طور واقعی اجرا شود؛ در حال حاضر برای وسایل نقلیه دیزلی استاندارد یورو ۴ به علاوه فیلتر دوده را داریم.

کامیون‌های بدون فیلتر پلاک می‌شوند

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که دارم کامیون‌های بدون فیلتر دوده یا صرفا پوسته فیلتر دوده پلاک می‌شوند یا اینکه برخی خودرو‌ها با فیلتر دوده پلاک گذاری شده است و بعد فیلتر برداشته می‌شود.

این کارشناس حوزه آلودگی هوا ضمن انتقاد از عدم اجرای استاندارد‌های آلایندگی خودرو گفت: استاندارد روی کاغذ به چه درد ما می‌خورد؟ برای تحقق ماده ۴ قانون هوای پاک که به استاندارد آلایندگی خودرو‌ها اشاره دارد، فرآیند‌های نظارت بر استاندارد‌های خودرویی باید اصلاح شود.

حسینی با اشاره به ماده ۵ قانون هوای پاک گفت: این ماده به گارانتی تجهیزات کنترل آلودگی خودرو‌ها می‌پردازد که ماده بسیار مهمی است، اما در این زمینه از مجلس شورای اسلامی گلایه داریم که ضمانت و گارانتی تجهیزات کنترل آلایندگی خودرو‌ها را کاهش داد.

وی تصریح کرد: در ویرایش اولیه قانون هوای پاک این پیشنهاد مطرح شد که گارانتی تجهیزات کنترل آلودگی خودرو‌ها هفت سال باشد، اما متاسفانه در مجلس به دو سال تبدیل شد؛ همه می‌دانند که کنترل آلودگی هوا یک مسئله حاکمیتی است، به همین علت در همه جای دنیا تجهیزات کنترل آلودگی خودرو‌ها هفت تا ۱۰ سال گارانتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: متاسفانه معافیت خودرو‌های نو از معاینه فنی شش سال تعیین شده است بنابراین این قانون صراحتا به خودروساز این آرامش خاطر را می‌دهد که از هر تجهیزاتی برای کنترل آلودگی خودرو استفاده کنند، چون طی دو سال گارانتی این قطعات تمام می‌شود و خودرو بعد از چهار سال برای معاینه فنی می‌رود؛ در این شرایط هیچ خطری خودروساز را تهدید نمی‌کند و اگر مالک خودرو بعد از چهار سال برای اخذ برگه معاینه فنی مراجعه کند و قطعات کنترل آلودگی خودرو مشکل داشته باشد این مالک خودرو است که باید از جیب خود هزینه تعویض یا تعمیر آن‌ها را پرداخت کند.

حسینی افزود: در پیش‌نویس قانون هوای پاک گارانتی قطعات کنترل آلودگی خودرو‌ها هفت سال و معافیت خودرو‌های نو از معاینه فنی دو سال تعیین شده بود، اما متاسفانه در تصویب جای این اعداد در مجلس عوض شد؛ طبیعی است اگر گارانتی طولانی مدت برای تجهیزات کنترل آلایندگی خودرو داشته باشیم مراکز معاینه فنی با فشار بیشتر خودرو‌ها را مورد بازرسی آلودگی قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگر گارانتی قطعات کنترل آلودگی خودرو هفت سال باشد مالک خودرو با خیال راحت برای تعمیر یا تعویض قطعات به نمایندگی خودرو مراجعه می‌کند؛ این قانون خودروساز را به نصب تجهیزات با کیفیت مجبور می‌کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه خودروساز باید مسئولیت محصول تولیدی خود را که به دست مردم می‌سپارد حداقل در یک دوره هفت ساله بر عهده بگیرد، اظهار کرد: مواد ۴، ۵ و ۶ قانون هوای پاک مهم هستند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود؛ در صورت اجرای این مواد تعداد بسیاری از خودرو‌هایی که پلاک گذاری می‌شوند ممکن است دیگر مجوز پلاک نگیرند.

لغو خودرو‌های فاقد استاندارد از سوی محیط زیست در قانون هوای پاک

حسینی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون هوای پاک می‌تواند مجوز تولید خودرو‌هایی که این استاندارد‌ها را رعایت نمی‌کنند، لغو کند و امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست جدیت کافی در این زمینه داشته باشد.

واردات خودرو‌های شاسی بلند چینی به اسم تولید داخلی

وی با انتقاد از تولید خودرو‌های بی کیفیت اظهار کرد: در حالی که عوارض خودرو‌های خارجی را بالا می‌بریم شاهد ورود تعداد بسیاری خودروی شاسی بلند چینی به بازار مصرف هستیم؛ خودرو‌هایی که میزان سوخت بالایی دارند و به اسم تولید داخل وارد چرخه مصرف می‌شوند؛ مطمئن باشید ۱۰ سال دیگر باید پاسخگوی این خودرو‌های شاسی بلند چینی باشیم همچنین باید در برابر خودرو‌هایی که برای اولین بار در دنیا تولید و ایران به محل تست این خودرو‌ها تبدیل شده است، پاسخ قانع کننده داشته باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار