کد خبر: 891311
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
آمارها در حوزه زير‌ساخت‌هاي بزرگراه‌ها، تونل‌ها، فضاي سبز، فضاهاي فرهنگي و... نشان مي‌دهد كه...
علیرضا دهلوی
1- آمارها در حوزه زير‌ساخت‌هاي بزرگراه‌ها، تونل‌ها، فضاي سبز، فضاهاي فرهنگي و... نشان مي‌دهد كه همه اقداماتي كه تا پيش از سال84 در تهران انجام شده، حداكثر به اندازه اقداماتي است كه در دوران شهرداري سابق (84 تا 96) صورت گرفته است. در مدتي كه اصلاح‌طلبان كليد شهر را به دست گرفتند، مدعي شده‌اند شهري ويرانه و يك شهرداري بدهكار و بدون بودجه در اختيار دارند. به همين دليل هم هيچ اقدام تازه‌اي توسط نجفي به عنوان شهردار تهران در اين حدود پنج ماه صورت نگرفته مگر اينكه پروژه‌هايي را كه در زمان قاليباف آماده بهره‌برداري شده افتتاح كرده باشد. 

حدود نصف زيرساخت‌هاي شهر در دوره سابق مديريت شهري ساخته شد و فضاي سبز شهر تقريباً دو برابر شد. در شرايطي كه دو تحريم خارجي و داخلي در دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم نسبت به شهرداري تهران اعمال مي‌شد، اما محمدباقر قاليباف كارنامه قابل‌دفاعي از خود برجاي گذاشته است. 

2- وقتي مي‌خواهيد حسابرسي انجام دهيد بايد پايه سال قبل را داشته باشيد، اما تا سال 85 اين پايه در شهرداري وجود نداشت. بنابراين زماني كه قرار شد در شهرداري تهران حسابرسي در سال 85 انجام شود، حسابرس آن را غيرقابل اظهار‌نظر اعلام كرد، اما وقتي قاليباف شهرداري را به نجفي تحويل مي‌داد تفريغ بودجه سال 95 را هم به شوراي شهر داده بود. اين تفريغ بودجه علاوه بر شهرداري از سوي شوراي شهر هم حسابرسي مي‌شد و در واقع دوبار حسابرسي انجام مي‌شد. 

3- در دوره مديريت قاليباف خطوط يك و 2 مترو تكميل شد و خطوط 3، 4 و 8 ساخته شد. خط 5 تكميل شد. تست گرم خط 6 انجام شد و بخشي از خط 7 حتي به بهره‌برداري نيز رسيد. به‌طوري‌كه  متروی تهران از حدود 74، 75 كيلومتر به 320 كيلومتر خط مترو رسيد. 
در اين ميان فراموش نكنيم كه 50درصد هزينه مترو بر‌عهده دولت است كه در هزينه‌هاي زيرساختي بايد تأمين مي‌شد، اما سهمي كه دولت به شهرداري در اين 12سال داد خيلي كمتر از اين ارقام و تقريباً در حد صفر بود. در دوره قبل مديريت شهري 10 خط بي‌آر‌تي احداث شد. علاوه بر اين اتوبوس‌هاي كولردار و اتوبوس‌هاي دو كابين وارد پايتخت شده تا مردم از دست ميني بوس‌هاي فرسوده و اتوبوس‌هاي قديمي و نامناسب راحت شوند.

4- تا سال 84 تهران كلا 157 تقاطع غيرهمسطح شامل پل روگذر و زير‌گذر و دسترسي‌ها داشت، اما در پايان دوره مديريت قاليباف به حدود 350 تقاطع غيرهمسطح رسيد و اين يعني بيش از دو برابر شد. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علي(ع) به تنهايي 57 پل ساخته شد. محاسبات نشان مي‌دهد 43درصد از بزرگراه‌هاي شهر تهران معادل 231كيلومتر در يك دهه اخير ساخته شده است. 

5- اگرچه در طول 15سال اجراي طرح جنگل‌كاري پيرامون شهر تا سال84 تنها 20هزار هكتار به اجرا درآمد، اما از سال84 اين روند رشد بيشتري يافت، به طريقي كه در طول 9سال اين طرح پيشرفتي بيش از 74درصدي داشته است و بالغ بر 38هزار هكتار جنگل‌كاري در قالب كمربند سبز به اجرا درآمده است. 

6- شرح ساير خدمات شهرداري در دوران مديريت سابق شهري خارج از حد اين نگارش است، اما بخش قابل‌تأملي از آنها عبارتند از: ترميم و نوسازي بافت فرسوده در تهران چهار برابر كشور، تجهيز 354محله تهران به خانه‌هاي سلامت، افزايش 5هزارتايي صندلي‌هاي سينما از سال84تا96، شتاب خدمات‌دهي در جنوب شهر پنج برابر نسبت به شمال شهر، ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال 84 تا مرداد96، افزايش حدود 80درصدي ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني، افزايش سالن‌هاي ورزشي شهرداري به 313 ساختمان

7- محمدعلي نجفي كه از رفع معضلات در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي طي شش ماه تا ايجاد شبكه قوي بهداشت در تهران وعده داده بود؛ در حالي هيچ نقطه عطفي را در كارنامه‌اش هنوز به ثبت نرسانده كه حدود پنج ماه از تكيه‌اش بر كرسي شهرداري پايتخت گذشته است. ‌اي‌كاش شوراي شهر تهران گزارشي از عملكرد شهردار فعلي پايتخت مي‌خواست تا شايد گرهی از مشكلات شهروندان باز مي‌كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار