کد خبر: 891308
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
170 نماينده مجلس طي نامه‌اي خواستار توقف فعاليت فيلترشكن‌ها و توجه دولت به پيام‌رسان‌هاي داخلي شدند
زهرا چيذري 

همان لحظاتي كه صحنه‌هاي عمليات نيروهاي داعش در مجلس شورای اسلامی به شكل آنلاين روي شبكه اجتماعي تلگرام قرار گرفت، ثابت شد نگراني‌ها درباره اين شبكه اجتماعي بي‌دليل نيست. به‌خصوص وقتي روشن شد تمام هماهنگي‌ها براي عمليات انتحاري در حرم امام(ره) و عمليات گروگانگيري در مجلس در بستر همين شبکه انجام گرفته است. بگذريم از اينكه اين شبكه بيشتر از آنكه كسب و كارهاي مشروع معقول را در فضاي مجازي پر رونق كند‌، حضور و ساماندهي باندهاي قاچاق مواد‌مخدر، ‌مشروبات الكلي و حتي قاچاق اسلحه را رونق داده است.

آخرين‌بار همين چند وقت پيش بود كه اين پيام‌رسان مديريت اعتراض‌هاي مردمي به برخي ناكاستي‌ها را به دست گرفت و آنها را به اغتشاش تبديل كرد؛ اغتشاشاتي كه اتاق كنترل آن در آن سوي مرزهاي كشور از بستر تلگرام براي اجراي اين پروژه طرح‌ريزي شده استفاده مي‌كرد. بر‌همين اساس با فيلتر تلگرام همه چيز به حالت عادي برگشت و مجراي اجراي برنامه‌هاي براندازي بسته شد، اما حالا با عادي شدن اوضاع فيلترينگ تلگرام برداشته شد، اما نگراني‌ها درباره اين شبكه همچنان باقي است،‌ به‌خصوص با تغييراتي كه مدير تلگرام براي غير‌قابل فيلتر شدن يا راه‌اندازي ارز ديجيتالي و امكان خروج بي‌واسطه ارز از طريق تلگرام داده است. بر‌اساس همين نگراني‌ها روز گذشته هم 170 نماينده مجلس در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار جايگزيني پيام‌رسان‌هاي داخلي شدند. 
 
باز‌گشايي تلگرام موجب شده تا اين پيام‌رسان يكبار ديگر به مجرايي براي نفوذ و پياده كردن برنامه‌هاي اتاق‌هاي فكري آن سوي مرزهاي كشور تبديل شود. همان اتاق فكرهايي كه پاي داعش را به كشورمان باز كرد تا در قلب ايران و در پارلمان كشورمان عمليات گروگانگيري را سامان دهند و با عضويت حدود 45‌ميليون ايراني در اين نرم‌افزار نبض افكار عمومي ايرانيان را در دست دارد. در بيانيه 170 نفر از نمايندگان مجلس در هشدار براي لزوم جايگزيني تلگرام با پيام‌رسان‌هاي داخلي آمده است: در چند‌ماه گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ايران با سوءاستفاده از برخي زمينه‌هاي داخلي حداكثر بهره را از پيام‌رسان‌هاي خارجي براي ايجاد ناامني، فساد و آشوب در شهر‌هاي ايران برده‌اند. حمله داعش به مجلس شوراي اسلامي، ترويج خشونت، ايجاد آشوب‌هاي خياباني اخير، فروش مواد‌مخدر و روانگردان‌ها گوشه‌اي از اقدامات دشمنان ملت ايران در بستر پيام‌رسان‌هاي خارجي بوده است.

در ادامه اين نامه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از رؤساي قوا درخواست كرده‌اند تا به‌منظور حفظ و استقلال سياسي و فرهنگي كشور، پيشگيري از ناامني و تجاوز به حريم خصوصي آحاد جامعه، صيانت از فرهنگ و هويت ايراني - اسلامي و تأمين حقوق شهروندي با آزادي‌هاي مشروع، امنيت و آسايش مردم و نيز حمايت از فناوري بومي و توانمندي داخلي، ضمن حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي اين پيام‌رسان‌ها را جايگزين پيام‌رسان‌هاي خارجي كنند و نسبت به ساماندهي فيلترشكن‌ها اقدام عاجل به عمل آيد. 
  
رويين‌تن كردن تلگرام در برابر فيلترینگ 

در بحبوحه اغتشاش‌هاي كشورمان و با فيلتر شدن تلگرام بود كه پاول دورف وعده عرضه نسخه متفاوتي از تلگرام را داد كه قابل فيلتركردن و انسداد نيست. اين وعده در حالي بيان مي‌شد كه تلگرام به درخواست مسئولان كشورمان براي حذف برخي كانال‌هاي ترويج‌كننده خشونت و ترور پاسخ منفي داده بود و پيرو آن، مسئولان كشورمان رأي به خارج شدن آن از دسترس ايرانيان دادند. 
«شبكه باز اطلاعات تلگرام» به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network)  حالتي است كه در آن تلگرام بر بستري عرضه خواهد شد كه امثال بيت‌كوين بر آن بستر فعاليت مي‌كنند؛ پلتفرمي كه به تلگرام كمك مي‌كند، بي‌ارتباط با سرورهايش نيز فعال بماند! در بلاك چين اطلاعات يك واقعه نه در يك سرور و با چك شدن و رجوع مداوم به آن سرور كه در هسته‌هاي فراواني كه همانا كاربران آن سيستم هستند، نگهداري مي‌شود و از اين رو، قطع ارتباط سرور منجر به قطع ارتباط شبكه نخواهد شد. به اين ترتيب مديران نرم‌افزار تلگرام قصد دارند اطلاعات اين شبكه اجتماعي را بين كاربران نگهداري كنند كه در اين صورت، حتي با بستن ارتباط كاربران با سرورهاي تلگرام هم نمي‌شود تلگرام ايشان را از كار انداخت. 
   
دروازه‌اي براي خروج ارز از كشور

از سوي ديگر اين روزها بسياري از كمپاني‌هاي بزرگ حوزه‌ فناوري امكان ارسال پول از طريق اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان خود را فراهم آورده‌اند، حال آنكه اين موضوع توسط تلگرام با استفاده از پول رمزنگاري شده ممكن خواهد شد. 
 بنابر گزارش‌هاي موجود نام پول رمزنگاري شده‌ تلگرام، گرام (Gram) خواهد بود و حتي پلتفرم توسعه يافته امكان استفاده از آن را در ساير اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان فراهم خواهد كرد. ارز ديجيتالي گرام به خروج سرسام‌آور ارز از كشور را در كوتاه‌ترين زمان ممكن منجر مي‌شود و قاچاقچيان و ‌جاسوس‌ها و ديگر افراد بدون هيچ واسطه‌اي مي‌توانند ارز را از كشور خارج كنند. اين مسئله سيستم بانكي و مالياتي كشور را دور خواهد زد. 
  
لزوم عذرخواهي براي ورود پيام‌رسان‌هاي خارجي 

چند روز پيش هم جمعي از طلاب و اساتيد حوزه علميه قم در نامه‌اي سرگشاده خطاب به وزير ارتباطات، خواستار حل معضل شبكه‌هاي پيام‌رسان شدند. 
در بخشي از اين نامه با انتقاد از محمد‌جواد آذري جهرمي به خاطر عذرخواهي بابت فيلتر كردن تلگرام آمده است: چرا از بسياري از مردم كه به دليل عدم توسعه شبكه‌ پيام‌رسان استانداردِ داخلي متضرر گشته‌اند، عذرخواهي نمي‌كنيد؟ آيا واجب‌تر نبود كه براي واردكردن شبكه پيام‌رسانِ خارجي و صهيونيستي «تلگرام» و آلوده‌ کردن تمام منافذ اطلاعاتي كشور عذرخواهي كنيد؟
در اين نامه با تأكيد بر اينكه فضاي مجازي قتلگاه نوجوانان و جوانان شده، آمده است، آيا وقت آن نرسيده است كه به اين بينديشيم كه چرا بايد وزير ارتباطات كشوري قدرتمند، همچون ايران از موضع ضعف با گردانندگان يك شبكه پيام‌رسان سخن گفته، ملتمسانه از آنان بپرسد كه «آيا زمان توقف خشونت‌پراكني نيست؟!»
  
لوله‌كش ديگران شديم!

سيد‌ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي هم مي‌گويد: از بين سيستم‌عامل‌هاي موجود در دنيا كه قبلاً حتي اروپايي هم بودند، امروز فقط سيستم‌عامل‌هاي امريكايي ماندند و روي موبايل نيز سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و IOS قرار دارند كه آنها نيز امريكايي هستند. با اين حساب ديگر حاكميتي نمي‌ماند و با ادامه اين روند لوله‌كش ديگران مي‌شويم كه در سيستم آنها حركت مي‌كنيم. 
وي از ابلاغ مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي درباره حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي خبر مي‌دهد؛ ‌مصوبه‌اي كه بر اساس آن به تمامي پيام‌رسان‌هاي داخلي وام بدون بهره تا سقف ۵ ميليارد تومان بدون ضمانتنامه سخت و با سفته داده مي‌شود. وي معتقد است با كمك اين تسهيلات و به شرط همراهي بخش خصوصي مي‌توان اميدوار بود طي يكسال آينده انحصار پيام‌رسان‌هاي خارجي شكسته شود. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
بر اساس نامه سردار نقدی که قریب باتفاق مطالب آن ، واقعیت محض است ؛ باید دولت و مجلس پاسخی منطقی و قانع کننده به آن بدهند و مردم را به هر طریق ممکن قانع نموده و جلو بردگی مدرن ایران و ایرانی را بگیرند.....
و الا هر گونه کوتاهی در این امر؛ آب به آسیاب دشمن ریختن و به نفع اسرائیل ، این غده سرطانی و شیطان بزرگ ، امریکای جهان خوار ، کار کردن است .....
دولت و مجلس پاسخگوی ملت انقلابی باشند .
منتظر نتیجه قطعی و واقعی میمانیم .....
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار