کد خبر: 891300
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
رئیس سازمان بدر عراق اختلاف با نخست‌وزیر را رد كرد
هادی العامری، رئیس ائتلاف موسوم به «‌الفتح‌» با رد هرگونه اختلاف با نخست‌وزیر عراق درباره بحث انتخابات پارلمانی این کشور، تأکید کرد که...
هادی العامری، رئیس ائتلاف موسوم به «‌الفتح‌» با رد هرگونه اختلاف با نخست‌وزیر عراق درباره بحث انتخابات پارلمانی این کشور، تأکید کرد که جدایی او از فهرست انتخاباتی العبادی به دلایل فنی بوده است و پس از انتخابات با او ائتلاف خواهد كرد. همزمان وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با حیدر العبادی، بر حمایت واشنگتن از بغداد در راستای تقویت امنیت این کشور تأکید کرد. 

در شرایطی كه برخی رسانه‌‌‌‌‌ها خروج نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشدالشعبی‌» را از ائتلاف با نخست‌وزیر عراق نشانه اختلاف بین این دو جریان اعلام كرده بودند اما هادی العامری، رئیس سازمان بدر این گزارش‌‌‌‌ها را تكذیب كرد. به گزارش شبكه السومریه‌نیوز، هادی العامری، رئیس ائتلاف «‌الفتح‌» روز سه‌‌‌‌‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت تنها به دلایل فنی از ائتلاف «‌النصر‌» به ریاست حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق جدا شده و روابط برادرانه‌ای با او دارد. ائتلاف الفتح تحت رهبری او قرار است در انتخابات پارلمانی عراق به نمایندگی از بخشی از نیروهای حشد الشعبی شرکت کند. گرچه رسماً این موضوع تأیید نشده و نیروهای حشدالشعبی از حضور تحت این عنوان در انتخابات منع شده‌اند. العامری از آمادگی‌ خود برای ائتلاف با العبادی پس از اعلام نتایج انتخابات و تشکیل فراکسیونی قوی‌تر در پارلمان خبر داد. به گزارش شبکه المیادین، هادی العامری در ادامه سخنان خود گفت:« العبادی درباره شروط نامزدی برای دور بعدی نخست‌وزیری مطلقاً صحبت نکرده است. روابط ما با العبادی برادرانه و صادقانه است و ما برای ائتلاف با او پس از انتخابات آماده‌ایم». این درحالی است كه یک منبع مطلع دو‌‌‌‌شنبه اعلام کرده بود كه سازمان بدر و «عصائب اهل‌الحق‌» از ائتلاف النصر به ریاست العبادی کنار کشیدند و ائتلاف «صادقون» وابسته به عصائب اهل‌الحق اعلام کرد دلیل این عقب‌نشینی حضور برخی ائتلاف‌‌‌‌‌ها و شخصیت‌‌‌‌‌ها در ائتلاف النصر بوده است. ائتلاف الفتح که حدود ۳۰ حزب و گروه سیاسی را شامل می‌شود و بیشتر آنها را گروه‌های حشد الشعبی تشکیل می‌دهند، از ائتلاف النصر عراق به رهبری حیدر العبادی جدا شد تا با فهرستی مستقل در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ میلادی عراق شرکت کند. از سوی دیگر، حزب «دموکرات کردستان‌» به رهبری مسعود بارزانی عراق اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی این کشور در استان کرکوک شرکت نخواهد کرد و از کُرد‌‌‌‌ها خواست تا در آن شرکت نکنند. دفتر ریاست حزب بارزانی روز سه‌‌‌‌‌شنبه در بیانیه‎ای اعلام کرد که کرکوک و همه مناطق کردستان اکنون خارج از مدیریت منطقه کردستان قرار دارند. استان کرکوک واقع در شمال بغداد و جنوب منطقه کردستان، یکی از استان‌های مهم عراق از لحاظ منابع درآمدی نفتی و قومیتی و تاریخی به شمار می‌رود. این منطقه پس از همه‌پرسی جدایی كردستان، به كنترل نیروهای عراقی درآمد. 
  
تماس معنادار تیلرسون با العبادی 

همزمان با خروج حشدالشعبی از ائتلاف  انتخاباتی با حیدر العبادی، ركس تیلرسون وزیر خارجه امریکا طی گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق  بر حمایت واشنگتن از بغداد در راستای تقویت امنیت این کشور تأکید کرد. به گزارش السومریه‌نیوز، تیلرسون در جریان این تماس تلفنی بر حمایت امریکا و جامعه جهانی از عراق در تقویت امنیت آن و تلاش‌‌‌‌‌ها برای برقراری ثبات و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، بازسازی و تقویت و اصلاح اقتصادی تأکید کرد. گفت‌وگوی تیلرسون با العبادی درحالی است كه امریکایی‌ها در ماه‌های اخیر تلاش می‌كردند از ائتلاف نخست‌وزیر عراق با حشدالشعبی جلوگیری كنند و مخالف حضور نیروهای مردمی در انتخابات پارلمانی بودند و این تماس تلفنی بلافاصله پس از خروج حشدالشعبی از ائتلاف با العبادی، معنادار به نظر می‌رسد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار