کد خبر: 891298
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تغییر رژیم، تغییر برجام و مذاکرات موشکی سازهای مختلف یک گروه هستند
جمهوریخواهان تندرو موسوم به نئوکان‌‌‌‌ها با آمدن دونالد ترامپ جان تازه‌ای گرفته‌اند و دوباره سودای تغییر رژیم را به زبان می‌آورند.
جمهوریخواهان تندرو موسوم به نئوکان‌‌‌‌ها با آمدن دونالد ترامپ جان تازه‌ای گرفته‌اند و دوباره سودای تغییر رژیم را به زبان می‌آورند. این در حالی است که اتحاد سعودی- صهیونیستی ساز خود را روی نت تغییر برجام ( بخوانید ابدی‌سازی محدودیت‌های اتمی ایران) کاخ سفید کوک کرده‌اند. این همنوایی در سوی دیگر با همنوایی اروپایی‌‌‌‌ها در یک مخالفت ظاهری با تغییر برجام البته به عنوان زمینه‌ای برای توجیه لزوم مذاکرات موشکی-منطقه‌ای تکمیل می‌شود‌. اگر از بالا نگاه کنیم، یک کنسرت ضد ایرانی در جریان است که در آن نوازندگان فقط سازشان متفاوت است.
 به گزارش وال استریت ژورنال نماینده جنجالی سابق امریکا در سازمان ملل در این مقاله با عنوان‌«فراتر از توافق هسته‌ای ایران‌» توصیه کرده است: سیاست امریکا باید پایان دادن به جمهوری اسلامی قبل از چهلمین سالگرد آن باشد.  بولتون نوشت: هرچند حامیان و طرفداران توافق هسته‌ای فرصت زیادی برای رفع ایرادات و نواقص این توافق به دست آورده‌اند اما این یک فرصت بیهوده است، چون هیچ تلاشی نمی‌تواند ایرادات این شکست بزرگ دیپلماتیک باراک اوباما را رفع کند.  او ادامه داده است: دموکرات‌های امریکا هر پیشنهادی را که این تمهید اوباما را به خطر بیندازد رد خواهند کرد و اروپایی‌‌‌‌ها هم بیش از آنکه خواهان جایگزینی قوی‌تر برای توافق هسته‌ای کنونی باشند علاقه‌مند به روابط تجاری با ایران هستند.  جان بولتون در ادامه مقاله خود نوشته است‌: احمقانه است اگر به علت اقدامات تحریک‌‌آمیز پیونگ‌یانگ، تهدید ایران را در اولویت دوم قرار دهیم. برخی از حامیان توافق هسته‌ای ایران پیشنهاد می‌کنند برای تقویت این توافق سقف اعتبار زمانی آن از میان برداشته شود و به عبارت دیگر هیچ محدودیت زمانی برای اعمال و اجرای این توافق وجود نداشته باشد. اجرای این طرح هم هیچ دستاوردی نخواهد داشت. تهدید هسته‌ای ایران به‌ویژه با توجه به ارتباط آن با پیونگ‌یانگ هم اکنون مطرح است نه 10 سال بعد. یکی از ایده‌های عجیب این است که قانون کورکر-کاردین اصلاح شود تا از دردسر تأیید توافق هسته‌ای در هر 90 روز، خلاص شویم.  بولتون ادامه داده است: اگر قرار است ترامپ توافق هسته‌ای را ابطال کند چرا باید پیچیدگی‌های جدید به آن بیفزاییم که ایران به آن عمل نخواهد کرد.  کارشناسان معتقدند کاخ سفید می‌داند که سیاست تغییر رژیم عملاً بی‌نتیجه است اما اتخاذ این ادبیات عملاً بخشی از رویکرد اعمال فشار بر ایران برای بازکردن باب مذاکراتی در حوزه هسته‌ای به منظور گرفتن امتیازات بیشتر از ایران و در مرحله بعدی وارد کردن ایران در مذاکرات موشکی- منطقه‌ای است.
   
الجبیر در اروپا، نتانیاهو در هند

وزیر خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با همتای بلژیکی خود در بروکسل بار دیگر مدعی شد که ایران برای هدف قرار دادن عربستان، به انصارالله یمن موشک می‏‎دهد.  وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با اتخاذ مواضع همسو با دولت امریکا اعلام کرد که توافق هسته‎ای نیاز به اصلاح دارد تا ایران نتواند به غنی‌سازی اورانیوم دست یابد.  عادل الجبیر اعلام کرد که «ایران بزرگ‌ترین منبع خطر و تهدید در منطقه به دلیل نقش آن در لبنان، یمن و سوریه است.» الجبیر مدعی شد که ایران «حوثی‎ها» را به موشک تجهیز می‌کند تا با آن عربستان را هدف قرار دهند.  اما در طرف دیگر جهان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سفر یک هفته‌ای خود به هند، بار دیگر به حمایت از مواضع رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت.  به گزارش بلاغ، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دو‌‌‌‌شنبه بار دیگر به حمایت از مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق هسته‌ای برجام پرداخت و از کشورهای اروپایی خواست این توافق را مطابق با درخواست او اصلاح کنند.  به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، نتانیاهو گفت: «من فکر می‌کنم این آخرین فرصت است تا جهان غرب توافق هسته‌ای را اصلاح کند.» وی که در سفر به هند در جمع خبرنگاران اسرائیلی صحبت می‌کرد، اضافه کرد: «لازم است آنها تغییراتی اعمال کنند که مانع از پیشروی بدون مشکل ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای شود. برجام در حال حاضر، اجازه این کار را می‌دهد.»  دونالد ترامپ چند روز پیش، رفع تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد، اما گفت این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آنکه کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره امریکا اصطلاحات مد نظر او را در برجام ایجاد کنند
  
اروپا فعلاً روی خط حفظ برجام

روز دو‌‌‌‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد نرمش اروپا در برابر موضع برجامی کاخ سفید هشدار داد با این حال فعلاً در ظاهر صداهای اروپایی بر محور حفظ برجام و البته شکل‌گیری مذاکرات موشکی- منطقه‌ای با ایران می‌چرخد. وزیر خارجه بلژیک در همان میزبانی از الجبیر اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران همچنان بهترین و اجرای آن مهم است و همزمان تأکید کرد که با ایران درباره موضوع موشک‌های بالستیک و جنگ‎های منطقه گفت‎وگو خواهیم کرد.   در پاریس «الکساندر جیورجینی» معاون وزیر خارجه فرانسه  تأکید کرد که کشورش تمایل دارد که توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 همچنان باقی بماند.  این مقام فرانسوی همچنین افزود: «در پی درخواست ماکرون که سیزدهم ژانویه مطرح شد، فرانسه خواستار حفظ توافق هسته‌ای است و از همه طرف‌‌‌‌‌ها می‌خواهد که در چارچوب این توافق به وظایف‌شان عمل کنند.» همچنین «کارین کنایسل‌» وزیر خارجه جدید اتریش در جریان گفت‌وگو با روزنامه «تایمز آو اسرائیل‌» از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار