کد خبر: 891281
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مسئول كميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتكش سانچي:
تمامی مستندات نشان مي‌دهد محموله نفتكش عازم كره‌جنوبي بوده و دولت كره هم موضوع را تأييد كرده است...
هادی غلامحسینی

مسئول كميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتكش سانچي با اشاره به ترافيك قابل ملاحظه كشتي‌ها و قايق‌ها در منطقه‌اي كه نفتكش سانچي دچار حادثه شده است، گفت: 40درصد از حوادث دريايي سال گذشته در محدوده‌اي رخ داده كه نفتكش سانچي تصادف كرده، اين در حالي است كه تمامی مستندات معتبر در رابطه با خريدار محموله ميعات گازي نفتكش ساچي و بارنامه و اجاره نامه كشتي و بيمه نامه و... نشان مي‌دهد محموله براي كره جنوبي بوده است، از اين رو شايعاتي كه در فضاي مجازي پيرامون اين حادثه مطرح شده عموماً ناشي از عدم آگاهي است. 
روز گذشته علي ربيعي مسئول كميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتكش سانچي در نشست خبري به شايعاتي كه پيرامون حادثه نفتكش سانچي در فضاي مجازي و حقيقي عنوان شده و براي افكار عمومي محل پرسش ايجاد كرده است، پاسخ گفت. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: پس از حادثه نفتكش سانچي تصميم گرفتيم عازم شانگهاي شويم و كميته‌اي با حضور چين و چند كشور ديگر در چين تشكيل شد. وي گفت: روز يك‌شنبه با حضور نمايندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت كميته‌اي تشكيل شد، ضمن اينكه بعد از ظهر همان روز در حاشيه جلسه دولت با حضور وزراي ذير بط موضوع پيگيري شد. روز يك‌شنبه اولين گروه از كشورمان براي پيگيري موضوع عازم چين شدند. 
وي با بيان اينكه در همان زمان از شانگهاي درخواست تشكيل ستاد عمليات فرماندهي شد و بلافاصله اين ستاد آغاز به كار كرد، گفت: اين ستاد روز سه شنبه تشكيل جلسه داد و پس از آنكه از روز چهارشنبه از طرف رئيس‌جمهور به عنوان مسئول كميته پيگيري منصوب شدم، به طور مداوم با وزراي ذي ربط از جمله دكتر ظريف پيگيري‌ها با جديت انجام شد. 
   
چه داستان‌هاي ژول ورني كه براي سانچي ساخته نشد 

ربيعي شبهات مطرح شده در رابطه با حادثه سانچي را عموماً ناشي از عدم آگاهي عنوان كرد و افزود: اينكه گفته مي‌شود محموله سانچي براي كره‌شمالي بوده و موشك امريكايي به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، يكسري داستانسرايي‌ ژول‌ورني است و نشان مي‌دهد كساني كه اين شايعه‌ها را مطرح كرده‌اند، هيچ آگاهي‌ای‌ از مسائلي دريايي و مناسبات بين‌المللي ندارند. بارنامه نفتكش سانچي به مقصد كره جنوبي بوده و دولت اين كشور هم به‌طور رسمي تأييد كرد و اصولاً چنين چيزي در سطح بين‌الملل پنهان كردني نيست. 
    
استفاده از پرچم پاناما به خاطر ارزان شدن بازرگاني بود

ربيعي گفت: اينكه چرا رادارها كار نكردند به دليل اين بود كه فاصله‌ سانچي تا بندر به ميزاني بود كه توسط ايستگاه‌هاي ساحلي امكان رديابي وجود نداشت. وي درباره حركت كشتي سانچي تحت پرچم پاناما نيز گفت: به دليل اينكه از نظر بازرگاني پرچم برخي كشورها از جمله پاناما، در بخش‌هاي مختلف هزينه اي، براي صاحبان كشتي‌ها ارزان‌تر تمام مي‌شود، از پرچم اين كشورها استفاده مي‌شود و اين امر، كاملاً متداول است. در مورد نفتكش سانچي هم همين موضوع صادق است يعني اين نفتكش به خاطر منافع بازرگاني و بحث‌هاي هزينه‌اي، در كشور پاناما ثبت و با پرچم اين كشور فعاليت مي‌كرد. وزير تعاون گفت: روزهاي نخست از شركت‌هاي مختلف و سازمان‌هاي بين‌المللي خريد خدمت كرديم اما وقوع سانحه در آب‌هاي چين بود و دولت اين كشور در اين زمينه مسئوليت بين‌المللي داشت، از اين رو مديريت حادثه به كشور چين بود. مايل بوديم كارها با شدت بيشتري دنبال شود و گفته مي‌شد شايد براي چيني‌ها مهم نباشد اما من به عنوان يك مقام رسمي شواهدي از اينكه جان آدم‌ها براي چيني‌ها مهم نباشد نديدم. 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: حدود20 كشتي در منطقه بود كه سه كشتي ايراني و مابقي كشتي‌هاي ژاپني، كره‌اي و چيني بودند اما عمليات اصلي با كشتي‌هاي چيني بود و چون در آب‌هاي چين اين حادثه رخ داده بود بنا به مسئوليت‌هاي بين‌المللي مديريت اين موضوع با چيني‌ها بود. وي درباره بازگرداندن پيكرها گفت: باتوجه با حجم ميعانات گازي و سوخت كشتي و ديگر مواد شيميايي روي كشتي، احتمال زنده ماندن خدمه صفر است. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: براساس موافقت رياست جمهوري و رئيس بنياد شهيد، قرار شد جانباختگان حادثه نفتكش سانچي به عنوان «شهيد خدمت» محسوب شوند. 
   
فاجعه‌اي بي‌نظير در تاريخ صنعت تانكر 

كاپيتان محسن بهرامي دريانورد باسابقه كشورمان كه مسئوليت سخنگويي كميته اضطرار سانحه نفتكش سانچي را به‌عهده داشته در اين جلسه با بيان اينكه كشتي سانچي ساخت 2008 كره‌جنوبي بود و تمام امكانات روز و استانداردهاي لازم را داشت، افزود: در تاريخ صنعت تانكر و حمل و نقل دريايي هرگز چنين فاجعه‌اي نداشتيم و شايد اين اتفاق منجر به شكل‌گيري قوانين جديد و اقدامات پيشگيرانه براي آينده باشد. وي تصريح كرد: كشتي دو نوع رادار كوتاه و دوربرد دارد، رادارهاي دوربرد مي‌توانند تا فاصله 40-30 مايل را ببينند اما بحث اين نيست كه كشتي چيني را روي رادار ديده‌اند يا نه، بحث تعامل دوطرف بعد از مشاهده يكديگر و تعيين مسير حركت است. بهرامي تأكيد كرد: در اين مسير كشتي‌ها و قايق‌هاي بسيار زيادي حركت مي‌كنند و 40درصد حوادث دريايي سال گذشته در اين منطقه رخ داده و حدود 36 كشتي و قايق در اين ناحيه غرق شده است. به هر حال عمل را رادار انجام نمي‌دهد و راهبر است كه بعد از مشاهده رادار دست به عمل مي‌زند. 
  
خاموش بودن موقعيت‌ياب قابل تأييد نيست

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي نيز در اين جلسه گفت: هر دو كشتي در زمان حادثه از اين سيستم ماهواره‌اي موقعيت ياب خود استفاده مي‌كردند كه پس از بازگشايي جعبه سياه و بررسي موضوعات سنديت اين اطلاعات قابل اثبات است. محمد راستاد، گفت: سيستم شناسايي خودكار روي كشتي‌ها نصب است، ايستگاه‌هاي ساحلي مي‌توانند از طريق اين سيستم‌ها مبدأ، مقصد، محموله و تمام اطلاعات كشتي را رصد كنند اما اين امكان تا فاصله 25مايلي از ساحل فراهم است و اين در حالي است كه نفتكش ايراني در زمان وقوع حادثه در فاصله 158مايلي نسبت به ساحل قرار داشت، بنابراين امكان رديابي كردن كشتي از طريق اين سيستم وجود نداشت. 
اين مقام مسئول تصريح كرد: به علت شدت تصادف دو كشتي، خدمه نفتكش ايراني نتوانستند براي نجات جان خود كاري انجام دهند، حتي افرادي كه در كابين فرماندهي بودند فرصت زدن دكمه وضعيت اضطراري را نداشتند. بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كشتي فله‌بر چيني كه بار غلات داشت از قسمت جلو يعني دماغه با سمت راست نفتكش ايراني كه محل مخازن ميعانات گازي بوده برخورد كرده است و متأسفانه جداره و مخزن نفتكش سانچي را مورد آسيب قرار مي‌دهد.
   
زمان انتشار جزئيات جعبه سياه 

راستاد گفت: بازگشايي جعبه سياه در چين صورت مي‌گيرد و سه ماه طول مي‌كشد تا گزارشي در اين خصوص اعلام شود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با خدمه كشتي چيني كه با سانچي برخورد كرده، گفت‌وگو شده است؟ عنوان كرد: در بررسي حادثه، يك بخش مصاحبه با خدمه كشتي چيني خواهد بود. مرحله اوليه رسيدگي شروع نشده است و بررسي كه انجام شود، معاينه كشتي كريستال و مصاحبه با خدمه آن انجام خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
با سلام . دوراز اخلاق انسانی است که با تصور اینکه انها مرده اند . اتش نشانان چین اتش را خاموش نمی کردند . مثل این است که فردی سرطان دارد با علم به اینکه او خواهد مرد . پزشکان از معالجه او دست بکشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار