کد خبر: 891277
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
ابهام در سرنوشت كمك‌هاي نقدي كه قرار بود سلبريتي‌ها به دست زلزله‌زده‌ها برسانند
با گذشت بيش از دو ماه از زلزله در استان كرمانشاه، هنوز از سرنوشت كمك‌هايي كه قرار بود از طريق سلبريتي‌ها در اختيار زلزله‌زده‌ها قرار گیرد...
هادي عسگري

با گذشت بيش از دو ماه از زلزله در استان كرمانشاه، هنوز از سرنوشت كمك‌هايي كه قرار بود از طريق سلبريتي‌ها در اختيار زلزله‌زده‌ها قرار گیرد، اطلاع دقيقي در دست نيست و مشخص نیست اين كمك‌ها كه اكثراً نقدی بوده‌است، الان در چه مرحله‌ای هستند؟
براي سومين‌بار است كمك‌هاي مردمي‌ كه قرار بوده از طريق هنرمندان در اختيار زلزله‌زده‌ها قرار گيرد، با سرنوشت مبهمي روبه‌رو مي‌شود. اولين‌بار در دهه 80 زماني كه زلزله بم باعث ويراني بخش عمده‌اي از شهر شد، به موازات فعاليت رسمي هلال احمر و كميته امداد امام خميني(ره) كه كار ساماندهي كمك‌هاي مردمي را انجام مي‌دادند، كمپين‌هايي از سوي هنرمندان براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي شكل گرفت. چند سال بعد از زلزله بم شايعاتي درباره اينكه كمك‌هايي كه هنرمندان جمع‌آوري كرده‌اند به مصرف اصلي خود نرسيده مطرح شد. بار دوم نيز بعد از زلزله ورزقان بود كه هنرمندان سينما در پرديس سينمايي آزادي جمع شدند و كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري كردند. 
از اين ماجرا كه در سال 91 رخ داد تا امسال آذرماه و بعد از وقوع زلزله در كرمانشاه، تقريباً خبري از كمك‌هاي جمع‌آوري شده در آن كمپين نشد تا اينكه یک سایت خبری با انتشار مطلبي به سرنوشت نامعلوم كمك 750 ميليون توماني براي ساخت خانه فرهنگ ورزقان پرداخت و نوشت: چه بسا اگر هنرمندان كشور در آن زمان با برخي از سازمان‌هاي ديگر يا نهادهايي كه متخصص اين كار بودند، همكاري مي‌كردند و هداياي جمع‌آوري‌شده را صرف كارهاي ديگري كه نتيجه مطلوب تري براي مردم آن خطه مي‌كردند، احتمالاً چند خانوار ديگر هم امروز مي‌توانستند، سقفي بالاي سر خود داشته باشند و سال‌ها بعد از وقوع زلزله در كانكس‌ها اقامت نمي‌كردند. انجام اينگونه كارها در طولاني‌مدت، باعث دلسردي مردم از كمك كردن به همنوعان و بدبيني به مسئولان مي‌شود. در آغاز هر كسي مي‌خواهد كاري كند اما در نهايت هيچ‌كس هيچ‌كاري نمي‌كند و نتيجه آن چند آجر پاره روي زمين يك ساختمان نيمه كاره و خيل عظيمي از مردم بي‌سرپناه است كه آوار آن بر سر دولت و بودجه بيت‌المال خراب شده است. 
اين ادعا، با پاسخ مرتضي آتش زمزم، همراه بود كه در يادداشتي به روند ساخت خانه فرهنگ و كم‌كاري بخش دولتي اشاره كرد و نوشت: تمام صورت هزينه وضعيت‌هاي انجام شده به صورت قانوني و پس از بررسي دقيق و تأييد مراجع قانوني از خانه سينما تحويل و به بنياد مسكن با مأموريت بازسازي مناطق زلزله‌زده واگذار شد. اين سينماگر در يادداشتش به منتقدان نيز حمله كرد و نوشت: اگر كمكي نمي‌كنند به همت بالاي پيشكسوتاني كه آبرو و اعتبار خود را خالصانه براي كمك به اين مردم شريف هزينه مي‌كنند، احترام بگذارند. دقيقاً اين كم‌لطفي و وعده‌ها در زمان زلزله بم هم توسط برخي انجام شد، چه در بخش دولتي و بين‌المللي مخصوصاً كشورهاي عربي با قول‌هاي چندصد ميليارد تومانی ژست انسان‌دوستي گرفته و بعد پايان موج اصلي فاجعه عمل نشد. 
در حالي كه به نظر مي‌رسد موضوع جمع‌آوري كمك از سوي هنرمندان يك شيوه رایج براي امداد‌رساني به زلزله‌زده‌ها شده است، فاطمه دانشور، مدير عامل يك بنياد خيريه كه در امداد‌رساني به زلزله‌زده‌هاي بم حاضر بود، از عملكرد سلبريتي‌هايي كه از مردم كمك قبول كرده بودند، انتقاد كرد و از آنها خواست كمك‌هاي مالي كه در اختيار دارند براي زلزله‌زده‌ها خرج كنند. 
فرهاد تجري، نايب رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي نيز مي‌گويد: به‌رغم كمك‌هاي زيادي كه براي زلزله‌زدگان استان كرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشكاران شاخص يا همان سلبريتي‌ها از مردم جمع‌آوري شد، اين كمك‌ها به خوبي بين حادثه‌ديدگان توزيع نشد و مي‌توان گفت كه ردپايي از اين كمك‌ها ديده نمي‌شود. وي تصريح مي‌كند: مديريت نكردن توزيع كمك‌هاي مردمي بين زلزله‌زدگان و ابراز نارضايتي آنها، موجب تضعيف اعتماد مردم به سلبريتي‌ها خواهد شد و نبود نظارت و مديريت در تقسيم اين كمك‌ها از انتخاب هنرمندان به عنوان واسطه، مردم را دچار ترديد مي‌كند. 
اين نماينده مجلس تأكيد مي‌كند: ماندن كمك‌هاي نقدي مردم در حساب سلبريتي‌ها هيچ‌توجيهي ندارد و نمي‌دانم كه قرار است چه مشكلي را از مردم در آينده حل كند و به رغم اينكه مرجع دريافت و جذب كمك‌هاي مردمي بايد هلال احمر و نهادهاي حمايتي چون كميته امداد امام خميني(ره) باشد، به دليل ورود سلبريتي‌ها اين نهادها نتوانستند پاسخگويي درخور و مناسبي را ارائه دهند. از چهره‌هاي شاخص هنرمند، ورزشكار و افراد شناخته شده كه در فضاي مجازي شماره حساب بانكي براي دريافت كمك نقدي اعلام كرده بودند، اين انتظار مي‌رود كه حداقل در حد يك يادداشت درباره سرنوشت كمكي كه چند ميليارد تومان بود، روشنگري كنند. حداقل بايد مشخص شود اين حجم از پول و سودهاي انباشته شده بانكي ناشي از رسوب پول در حساب‌ها، تا چه حد مي‌تواند در راه بازسازي مناطق زلزله‌زده مفيد باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
بسم الله.باسلام.نه تنها تعجب آور نیست همان موقع هم قابل پیش بینی بود اگر ازاین جماعت خیری در ظاهر به کسی برسد آن کس اگر کس باشد حتی بدون اندکی محاسبه مسلم ایراداتی را در زندگیش میبیند که باید بعداز توبه در زندگی خود تجدید نظر کند چه اینکه فرد با قبول حضانت فکری شیطان بزرگ بر زندگیش مبتلابه تمام شئونات آن دشمن ملعون بر شخصیت وشأن خودش میشود بنا به مثل درست تواول بگوباکیان دوستی/پس آنگه بگویم که توکیستی.اما بدنیست کسانی که کمکهای خودرا دراختیاراین جماعت خوش آب ورنگ گذاشته اند مسیر کسب آن اموال را درزندگی خودشان بررسی کنند چه بسا بعضی افراد ناخواسته مال حلالشان مخلوط به حرام وشبهه ناک شده وخودشان خبر ندارند.والسلام.شهرک اندیشه.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
سایت محترم " به بیان شما سلبریتی ها " به بیان من " تازه به دوران
رسیده ها " هیچ کمک مالی از مشت بسته شان بیرون نیامد " اما ژست دلسوزی شان در اینستا گرام هایشان " دل همه ایرانی ها "
حتی انور اب ها راهم کباب کرد " که چه ها کنند. گویند: تب تند زود به عرق می نشیند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار