کد خبر: 891267
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
تقريباً 70 سال قبل، شهر قم، حوزه‌ علميه‌اي را كه به وسيله‌ مرحوم آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري تأسيس شد، صميمانه در آغوش گرفت.
 بعد از تشكيل اين حوزه، تقريباً 40 سال كه گذشت، اولين نشانه‌هاي بركات جهانگير آن - يعني نهضت اسلامي و گوهر يكتاي درخشان امام عظيم‌الشأن - درخشيد. اگرچه در آن 40 سال هم علما و بزرگاني از حوزه‌ قم بيرون آمده بودند و بركاتي بر آن مترتب شده بود اما در مقطع تقريباً 40 سالگي حوزه كه امام قد برافراشت و حوزه‌ علميه وارد مرحله‌ جديد تاريخي شد، داستان ديگري است. 
تقريباً 60 سال بعد از تشكيل حوزه‌ علميه به وسيله‌ آيت‌الله حائري، بزرگ‌ترين ثمره‌اي كه ممكن است بر وجود همه‌ حوزه‌هاي علميه و علماي دين مترتب شود - يعني تشكيل نظام اسلامي - مترتب شد. 
هيچ حوزه‌ علميه‌اي در تاريخ تشيع و غيرتشيع از محيط‌هاي اسلامي، هرگز چنين بركتي را به جهان اسلام نداده بود كه حوزه علميه‌ قم داد. سال ۱۳۴۰ هجري قمري حوزه تشكيل شد و در سال ۱۴۰۰ نظام اسلامي از حوزه درخشيد و جوشيد. 
حوزه قم نبود؛ يك حوزه‌ كمرنگ بي‌رونقي بود بعد از آن رونق اوليه‌ عهد اسبق. حاج شيخ عبدالكريم حائري (ره) آمد، حوزه جان گرفت؛ اينجوري است حوزه‌ علميه. امروز را نگاه نكنيد؛ فردايي وجود دارد؛ اين فردا چگونه است؟ اين را شما بايد معين كنيد؛ امروز بايد معين كند. 

بيانات رهبر انقلاب در ديدار جمعي از اساتيد و فضلا و مبلّغان و پژوهشگران 86/9/8
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر